Nora Baldovin (www.b1tv.ro)
Petrolul rusesc este interzis de luni, 5 decembrie, în UE. Ce înseamnă asta pentru România și ce se va întâmpla cu prețul carburanților la pompă.
Este vorba de un embargo pe țițeiul exportat pe mare
De azi, navele cisterne nu vor mai avea voie să aducă țiței rusesc în Europa. Este vorba de un embargo pe țițeiul exportat pe mare, cu nave-cisternă spre țările UE, calea pe care sunt aduse circa două treimi din exporturi. Restul vin prin conductă.
În plus, săptămâna trecută, guvernele țărilor UE au căzut de acord cu impunerea unui plafon maxim de 60 de USD pe baril pentru petrolul rusesc. Plafonarea mărește presiunile internaționale asupra Rusiei, fiind încă o măsură punitivă contra lui Vladimir Putin pentru invadarea Ucrainei.
Ce înseamnă asta? Ca țările UE să continue să importe țiței rusesc folosind servicii de asigurare și servicii maritime occidentale, dar atât timp cât nu plătesc mai mult pe baril decât limita convenita de 60 de USD.
Trei sferturi din importurile românești de țiței sunt pe cale maritimă
Pe lângă asta, și producția internă de țiței a scăzut anul acesta. E de așteptat ca într-o primă fază, pentru o scurtă perioadă, prețurile carburanților la pompă să rămână neschimbate.
Însă, în decurs de câteva zile, poate o săptămână, acestea vor începe să crească ușor, până să ajungă la o stabilizare. Stabilizare dată de constanța importurilor de motorină și benzină din Rusia, care mai pot avea loc până în februarie.
În România, la începutul anului, litrul de benzină şi motorină costau în jur de 6 lei. Vârful scumpirilor a fost la sfârșitul lui octombrie când prețul motorinei a ajuns cu 1,5 lei/l mai mare decât cel al benzinei.
Valul ieftinirilor la pompă a reînceput la jumătatea lunii noiembrie. Din momentul în care petrolul rusesc va fi interzis în Uniunea Europeană, ieftinirile nu vor ţine mult, cred analiştii. Creşterile de preţ însă nu vor fi bruşte.