Pilotii escadrilei 53 Vanatoare, din cadrul Fortelor Aeriene Romane au executat, in zilele de 12-13 martie, misiuni de realimentare in aer a aeronavelor de ultima generatie – F-16 Fighting Falcon.
Operatiunile s-au realizat cu un avion cisterna KC-135 Stratotanker apartinand 100th Air Refueling Wing din cadrul USAFE (United States Air Forces in Europe), avion special destinat pentru realizarea realimentării în aer a avioanelor cu reacție, iar zborurile s-au executat la o altitudine cuprinsă între 7000 și 10.000 de metri.
Auronomia de zbor a aeronavelor de lupta F-16 Fighting Falcon este de aproximativ 3 ore, iar dupa realimentarea in aer , proces care dureaza cateva minute, timpul de zbor creste cu doua ore.
Pilotii romani au primit calificarea pentru realizarea unor astfel de proceduri in cadrul Cursului de trecere pe aeronava de lupta F-16 Fighting Falcon, care a avut loc in Portugalia).
Realimentarea in aer este procesul de transfer al combustibilului de aviație dintr-o aeronavă militară special destinată (cunoscută sub denumirea generică de “aeronavă cisternă”) și o altă aeronavă (ex: de luptă, de transport, de control și supraveghere aeriană – AWACS) care are capacitatea de a fi realimentată în aer, pe timpul zborului.
Desfasurarea unei astfel de operatiuni implica o sincronizare perfecta intre aeronava care este realimentata, denumita generic „aeronava primitoare”, si aeronava cisterna. (…) Atât aeronava cisternă, cât și aeronava (sau aeronavele) “primitoare” vor zbura în formație standard și vor fi permanent sub controlul și monitorizarea structurilor de dirijare ale traficului aerian responsabile de controlul și siguranța zborurilor în zona sau pe ruta respectivă.
Scopul realimentarii in aer este cresterea razei taxtice de actiune prin extinderea timpului de zbor (datorita faptuluio ca aeronava nu mai este nevoita sa se intoarca in baza pentru realimentare), ceea ce duce la cresterea operativitatii misiunilor de lupta.
Operațiunea se realizează prin intermediul unui sistem care asigură “cuplarea” aeronavei cisternă cu “aeronava primitoare” și transferul combustibilului.
Sistemul este compus în principal din pompe, conducte rigide (sau flexibile) telescopice aflate la bordul aeronavei cisternă, precum și “prize” (cuple) de admisie a combustibilului dispuse pe aeronavele care sunt realimentate. Un operator aflat la bordul aeronavei cisternă inițiază transferul combustibilului atunci când sunt îndeplinite toate condițiile necesare de siguranță și are aprobarea pilotului “aeronavei primitoare” pentru începerea operațiunii. Pe timpul desfășurării acesteia, operatorul trebuie să mențină o legatură radio permanentă, pe o frecvență radio dedicată, atât cu pilotul aeronavei care este realimentată, cât şi cu echipajul aeronavei cisternă. Acest lucru este necesar pentru a reacționa oportun la orice situație care ar putea periclita operațiunea și ar impune întreruperea transferul combustibilului și “decuplarea” rapidă a celor două aeronave în deplină siguranță,potrivit unui comunicat transmis de MapN.
Reamintim ca Forţele Aeriene Române au în dotare, în cadrul Escadrilei 53, 12 avioane de luptă F-16 Fighting Falcon, responsabilii MapN declarand public, in urma cu ceva timp, intentia de a mai achizitiona un numar de 40 de aeronave F-16 Fighting Falcon (pretul unei astfel de aeronave situandu-se intre 15 si 19 milioane de dolari, la care se adauga sumele auxiliare destinate echipamentelor auxiliare si munitiei).