În ultimii ani, România a cunoscut o creștere permanentă a parcului auto, proces accelerat și mai mult de către renunțarea la taxa de mediu. În acest context, înființarea unei stații ITP poate fi o idee foarte bună, în special în zonele în care acest tip de servicii sunt mai greu de găsit.
Cu toate acestea, deschiderea și operarea unei stații ITP nu se rezumă doar la investiția financiară necesară pentru achiziția de echipamente ITP, spații de lucru sau cheltuieli cu consumabilele și angajații. O parte foarte importantă a acestui demers o reprezintă și procesul de autorizare a stației ITP, care poate să-ți pună numeroase probleme și piedici, în special dacă nu îl abordezi cu seriozitate și rigurozitate. Tocmai de aceea, am pregătit pentru tine o serie de informații care te vor ajuta să planifici din timp această etapă și să fii pregătit pentru orice provocare s-ar ivi. Iată care sunt aspectele la care ar trebui să fii atent:
Cine are dreptul să desfășoare această activitate
Din punct de vedere legal, activitatea de inspecție tehnică periodică este desfășurată de către Registrul Auto Român (RAR), care lucrează prin reprezentanțele sale teritoriale. Practic, ori de câte ori o mașină urcă pe un stand de frana pentru inspecția tehnică periodică, aceasta este verificată, din punct de vedere legal, de către RAR. Desigur, Registrul Auto Român nu lucrează direct, ci prin reprezentanți, adică stațiile ITP, care pot fi operate atât de persoane juridice, cât și de operatori economici, conform prevederilor O.G. nr. 52/1997, aprobată și modificată prin Legea nr. 79/1998.
Astfel, odată cu încheierea contractelor de franciză dintre RAR și operatorii economici, aceștia din urmă vor lucra sub marca înregistrată RAR, cu asumarea tuturor drepturilor și obligațiilor ce decurg din aceasta.
Ce acte sunt necesare
Inițierea procesului de autorizare sau reautorizarea, după caz, se va face la solicitarea operatorului economic desemnat pentru a reprezenta societatea în relația cu RAR. Odată ajuns la oficiul sau reprezentanța RAR din localitatea sa, acesta va primi informațiile de care are nevoie, precum și mapa cu documentele necesare pentru autorizare sau reautorizare, din partea reprezentantului RAR.
Ulterior, beneficiarul va trebui să cumpere de la RAR reglementarea RNTR-1, care prevede modul în care o stație ITP trebuie să fie organizată, precum și cerințele care sunt impuse vehiculelor ce se vor prezenta la inspecție. Astfel, ori de câte ori un vehicul urcă pe un elevator auto într-o stație ITP, acesta va trebui verificat conform tuturor standardelor impuse de statul român, sub imperiul sancționării operatorului care nu respectă aceste reguli. După completarea corespunzătoare a dosarului, beneficiarul îl va depune la sediul reprezentanței RAR din județul său, după care va urma planificarea etapei de audit la fața locului.
Ce presupune etapa de audit
Etapa de audit presupune deplasarea unui reprezentant RAR la locația în care urmează să opereze stația ITP, care va verifica respectarea condițiilor impuse de reglementarea RNTR-1, precum și orice alte condiții impuse de statul român pentru operarea de stații ITP.
Dacă la momentul efectuării acestui audit nu se constată abateri sau neconformități majore, se va trece la etapa finală a autorizării. Astfel, în momentul în care condițiile francizorului (RAR) sunt îndeplinite și autorizarea se aprobă, va fi emisă autorizația, care, împreună cu contractul de franciză, vor fi înmânate operatorului economic. Această autorizație va fi valabilă timp de maximum 2 ani, de la data începerii activității. În cazul modificării naturii activității stației ITP, această autorizație va putea fi extinsă sau restrânsă, în funcție de nevoile operatorului economic.