Pentru orice companie existența unui plan de activitate este vitală. Acest document este cartea de căpătâi, care îți poate aduce succes, atunci când te aștepți cel mai puțin.
Cum este mai ușor să lucrezi? Îți prezentăm mai jos 2 situații
- Ai un plan de acțiuni bine-structurat, cu buget, activități, persoane responsabile, termeni de implementare, unde totul este concret și planificat.
- Nu ai nici un document după care să te ghidezi, faci totul la nimereală, haotic. Se poate întâmpla să ai nevoie de o anumită informație despre o achiziție sau o investiție – unde o vei căuta?
Evident că este mai ușor în primul caz. De ce? Pentru că, să facem o analogie cu ceea ce avem acasă – atunci când totul este pus la locul lui și fiecare își cunoaște responsabilitatea sa, atunci toți trăiesc în armonie.
Un plan de afaceri nu doar că facilitează procesul de lucru, dar îți poate aduce succes. De exemplu, dacă ai câștigat concursul în cazul unei licitații și deja începi colaborarea cu beneficiarul, la prima întâlnire îl vei familiariza cu acest document, din care el va înțelege clar misiunea și viziunea firmei tale. În acest fel îl vei impresiona și va dori să mai colaboreze cu tine pe viitor. În caz contrar, dacă vei scoate din buzunar câte o fițuică și îi vei explica ce investiții ai făcut în tehnică, atunci el se va uita cam sceptic la un parteneriat cu tine.
Un plan de activitate este important nu doar pentru companiile mari sau pentru instituțiile publice, el este binevenit și pentru cele mici, cum ar fi, de exemplu – o spălătorie auto. În acest document vor fi incluse informații precum – numele complet al firmei, coordonatele, numărul de înregistrare, forma juridică de constituire, domeniul de activitate al firmei. La acest compartiment ar fi bine dacă s-ar face o descriere detaliată a tuturor serviciilor prestate, cum ar fi, de exemplu – spălat exterior, spălat motor, curățat interior, curățare tapiserie, polisare autor, comercializarea și schimbarea anvelopelor de iarnă. Dacă vei oferi o descriere completă și concretă, oamenii ar înțelege că tu nu pur și simplu torni apă peste mașinile lor, dar faci un proces care ia anumit timp și implică responsabilitate.
Tot în plan se va indica numele asociaților sau acționarilor, conducerii și personalului, viziunea, misiunea etc. Un lucru important, care nu doar va atrage clienții, dar și va consolida echipa, va fi un istoric al activității firmei. Nu trebuie să fii un mare povestitor ca să faci o mică istorioară unde să spui cum a apărut ideea, cine te-a ajutat și care sunt planurile de viitor.
De asemenea, în acest document se indică și acțiunile pentru termen mediu și alte lucruri importante.
Dacă ții la afacerea ta şi doreşti să te poziționezi bine pe piață, atunci, cu siguranță, vei elabora un mic plan de activitate.
El te mai poate ajuta în cazul când dorești să participi la vreun concurs organizat de comunitate, autorități sau să accesezi un grant pentru a-ţi lărgi afacerea, bunăoară, de a te ocupa cu feroneria, că tot ai spaţiu suficient în atelierul ce-l închiriezi. Primul lucru ce va fi solicitat de la tine va fi – planul de activitate. Dacă nu-l vei avea, vei pierde câteva zile până îl vei elabora, iar dacă el există, îl vei prezenta cu încredere.
Probabil te gândești că nu ai nevoie de un asemenea document pentru că elaborarea lui implică anumite costuri? Nu e chiar așa, nu e nevoie să angajezi o persoană să ți-l scrie, internetul este un învățător în acest caz. Sunt disponibile diferite modele de planuri. Trebuie să-ți iubești afacerea și să depui încă un mic efort! Aceasta îți va garanta succes în colaborarea ta, despre care am pomenit la început, precum și în alte parteneriate de afaceri.