Rețelele sociale adună numeroase date despre comportamentul online al utilizatorilor și le folosesc pentru a vinde publicitatea direcționată după profilul consumatorului. GDPR obligă site-urile web să ofere justificări detaliate despre culegerea de date, lucru pe care platformele de social media nu s-au străduit să îl facă.
În urma cooptării utilizatorilor pentru a-și partaja datele pentru publicitatea direcționată, activiștii grupului de drepturi digitale Acces Now acuză TikTok de încălcarea legilor UE.
TikTok își schimbă politica
TikTok a declarat că își va schimba politica pentru a permite colectarea datelor de la persoanele cu vârsta de peste 18 ani din Europa, indiferent dacă acestea și-au dat sau nu consimțământul. TikTok susține că această mișcare a fost permisă de legea europeană privind protecția datelor (GDPR) și se bazează pe un principiu al acesteia numit “interes legitim”, care le permite companiilor să prelucreze date fără a oferi o justificare specifică.
Acces Now ripostează
Grupul pentru sprijinirea drepturilor digitale, Acces Now, a solicitat companiei clarificarea temeiului legal și a numit acțiunea ca fiind un abuz clar asupra mai multor legi europene, inclusiv GDPR. Conform publicației online SCOOP Estelle Masse, manager legislativ pentru Europa și responsabil global pentru protecția datelor la Acces Now, spune că “TikTok vrea să renunțe la drepturile persoanelor care folosesc platforma pentru a-și crește veniturile din reclame”. Masse a spus că sunt și alte platforme de socializare care au avut probleme cu mecanismul de consimțământ, dar că TikTok a mers cu mult mai departe sugerând că utilizatorii nu au niciun cuvânt de spus când vine vorba despre utilizarea informațiilor utilizatorilor.
Autoritățile reglementează utilizarea “interesului legitim”
Autoritățile de reglementare au început deja să limiteze utilizarea interesului legitim. Acestea au decis în februarie 2022 că site-urile web care înscriu utilizatorii la publicitate direcționată acționează ilegal.
Prin intenția de a forța reclamele personalizate pentru toți utilizatorii cu vârsta peste 18 ani, TikTok face un abuz grav la confidențialitatea a milioane de oameni care folosesc această platformă de socializare. Acces Now solicită oprirea acestor schimbări invazive și solicită intervenția Comitetului European pentru Protecția Datelor.
Acces Now spune NU acestei acțiuni
Conform publicației citate, Estelle Masse susține că “TikTok vrea să uite de drepturile persoanelor care folosesc platforma pentru a-și crește veniturile din reclame. La aceasta, Access Now spune “NU”. Modul în care platformele de social media precum TikTok implementează mecanismele de consimțământ este departe de a fi perfect – sau legal – deoarece este adesea grupat în termeni lungi de servicii.”
Conform aceleiași publicații, Isedua Oribhabor, Business & Human Rights Lead la Acces Now, a declarat: „Companiile de social media au obligația de a proteja datele personale a milioane de oameni și de a respecta alegerile de confidențialitate făcute de cei care folosesc platformele. Ele nu pot pur și simplu să acționeze un comutator și să se întoarcă împotriva oamenilor care își susțîn platformele și își mențîn afacerea prosperă.”
Întrucât modificările propuse vor schimba întreaga industrie care utilizează reclamele personalizate și direcționate, Acces Now a contactat Comitetul European pentru Protecția Datelor și TikTok. Într-un moment în care UE ia măsuri suplimentare pentru reglementarea acestor activități, autoritățile trebuie să acționeze pentru a preveni schimbările care limitează drepturile de confidențialitate și de protecție a datelor utilizatorilor.
Tu respecți toate reglementările GDPR? Dacă ai nevoie de sprijin și consultanță pe teme juridice, poți să apelezi la avocat Brăila Antohe Dan care se află în topul celor mai buni avocați. Aici vei găși suport profesional și expertiză în diverse domenii!