Ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2018-2020, față de perioada 2016-2018 cu 3,9 puncte procentuale, potrivit INS;
• Întreprinderile din servicii au inovat mai mult decât cele din industrie;
• Întreprinderile mari, de două ori mai inovatoare decât IMM-urile;
• Ponderea întreprinderilor inovatoare numai de produse mai mare cu aproximativ 1,3 puncte procentuale decât ponderea întreprinderilor inovatoare numai de procese de afaceri;
• Numărul întreprinderilor care au implementat ”produse noi pentru întreprindere”, este de 2,8 ori mai mare decât numărul celor care au introdus ” produse noi pe piață”, în perioada 2018- 2020;
• Întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele în perioada 2018-2020.
Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri arată că, în perioada 2018-2020, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piață produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătățite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 10,7%, ceea ce reprezintă o scădere cu 3,9 puncte procentuale față de perioada 2016-2018.
În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, față de perioada 2016-2018, atât în sectorul industriei cât și în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 2,8 puncte procentuale, iar în servicii cu 1,1 puncte procentuale.
În schimb, dacă ne raportăm la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, situația se schimbă, în favoarea industriei, aceasta având o pondere cu 0,2 puncte procentuale mai mare decât serviciile (10,8% în industrie, față de 10,6% în servicii).
Întreprinderile mari, mai inovatoare decât IMM-urile
Ca și în perioada 2016-2018, în perioada 2018-2020, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri).
Din numărul total de întreprinderi mari, 22,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporție de 10,1%.
Însă, în comparație cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 5,4 puncte procentuale, de la 28,0% la 22,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeași tendință de scădere, cu 3,8 puncte procentuale, respectiv de la 13,9% la 10,1%.
Mai multe întreprinderi inovatoare de produse
Din totalul întreprinderilor, 4,4% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătățite, 3,1% au aplicat numai pentru inovații ale proceselor de afaceri și 2,6% au implementat numai inovații de produse și procese de afaceri.
Scăderea ponderii întreprinderilor inovatoare de produse se datorează atât scăderii ponderii întreprinderilor inovatoare de bunuri, cât și de servicii. Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2018-2020, cu 3,0 puncte procentuale (de la 8,0% la 5,0%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut și ele o scădere de 1,5 puncte procentuale (de la 6,3% la 4,8 %).
Mai puţine produse ”noi pe piaţă” şi ”noi pentru întreprindere”
Ponderea produselor ”noi pe piață” și ”noi pentru întreprindere” în total întreprinderi a scăzut în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018.
Dacă ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pe piață”, în total întreprinderi, a scăzut cu valori între 0,4 și 2,6 puncte procentuale, în funcție de mărimea întreprinderii, în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor care au introdus ”produse noi pentru întreprindere” a scăzut cu valori cuprinse înte 2,2 și 6,1 puncte procentuale. Scăderile semnificative au fost înregistrate de întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați.
Întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele în perioada 2018-2020
În perioada 2018-2020, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (31,3%), în comparație cu perioada 2016-2018 (30,2%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creștere s-a semnalat în cooperarea cu consultanți, laboratoare comerciale (+3,9 puncte procentuale), clienți sau cumpărători din sectorul privat (+2,8 puncte procentuale) și alte întreprinderi private (+2,7 puncte procentuale).
Informaţii suplimentare:
– Inovarea reprezintă un produs sau proces nou sau îmbunătățit care diferă semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale întreprinderii și care a fost pus la dispoziția potențialilor utilizatori sub formă de produs sau utilizat de către unitate sub formă de proces.
– Întreprinderi inovatoare sunt întreprinderile care au lansat produse și/sau procese de afaceri noi sau semnificativ îmbunătăţite, întreprinderi cu inovaţii nefinalizate sau abandonate şi cele cu activități de cercetare internă sau externă.
– Întreprinderile non–inovatoare sunt acele întreprinderi care nu au avut nicio activitate inovatoare în perioada analizată.
– Având în vedere necesitatea alinierii la cerințele noului manual Oslo și modificările metodologice în calculul indicatorilor privind activitatea inovatoare, comparațiile cu ”valurile” anterioare de anchetă nu mai sunt posibile la unii indicatori, ceea ce va determina o rupere în serie a datelor.