Studiu EXEC-EDU
Metodologie Process Communication Model
- Process Communication Model este o teorie de personalitate si comunicare premiată, folosită inclusiv de NASA în programele de selecție și pregătire, dar și în trainingul pe comunicare al președinților americani
- Au fost analizate pe parcursul a patru ani profilele a 5.135 de manageri și persoane cu roluri cheie în organizațiile din România
EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training, a făcut publice în cadrul unui eveniment datele despre tiparele de personalitate ale managerilor din România, analizate cu ajutorul metodologiei Process Communication Model (PCM). Studiul a fost propus și prezentat de către Paul Olteanu – fondatorul Mind Architect (cel mai ascultat podcast din România), dar și cel mai activ trainer și coach de Process Communication Model din România și în Top 5 în Europa. EXEC-EDU este prima companie de training care a introdus cursuri de PCM, încă din 2010, cu peste 3.700 de cursanți la activ.
Metodologia Process Communication Model a fost creată de dr. Taibi Kahler, care a fost și consultantul lui Bill Clinton la alegerile din 1992. PCM a fost folosit de NASA, între 1978 și 1996, pentru selecția și pregătirea astronauților, iar din 1981 a fost dezvoltat ca model comercial de selecție și pregătire a angajaților, la cererea directorilor de companii.
“Sunt 11 ani de când EXEC-EDU propune managerilor și echipelor lor acestă metodologie, fiind o adevărată școală de PCM. Acest model reprezintă atât o modalitate de autocunoaștere, cât și de profilare a personalității, cu beneficii fantastice pentru relaționarea și comunicarea în echipă. Primele cursuri au fost susținute de Dragoș Bucurenci, iar la momentul actual avem o echipă formată din cinci traineri și coach licențiați PCM. Echipa actuală EXEC-EDU este formată din: Paul Olteanu, Andreea Rotaru, Alexandra Irod, Magda Tabac și Cezar Găzdoiu”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.
Pe baza celor 5.135 de profile de manageri și persoane cu roluri cheie în organizațiile din România, analizate în perioada 2016-2019, au rezultat câteva concluzii interesante, printre care:
- Aproape jumătate din angajații și manageri români pun cu precădere preț pe logică și structură, sunt responsabili și organizați (mai exact, 46,8%), având ca profil de personalitate dominant profilul de Gânditor (Thinker).
- România este țara europeană cu cel mai mic procent de oameni cu bază Empatic (Harmoniser) – 19,5%, adică profilul de personalitate care pune preț pe relații și oameni și arată cel mai adesea compasiune în interacțiunea cu ceilalți.
“Ne place să recrutăm oameni cu bază Thinker și avem rata cea mai mare din toată Europa. Asta spun statisticile: ne plac oamenii logici, organizați, care pleacă la 11 noaptea de la birou (secvența de stres de nivel 2 a etajului de Thinker). Este foarte folositor pentru companii. Pe de altă parte, în nicio altă țară din Europa nu veți vedea atât de puțini empatici (Harmoniseri) în mediul de afaceri. Cu toate că este al treilea cel mai des întâlnit profil de personalitate din Europa, în România nu se pune mare preț pe a recruta manageri atenți la oameni, orientați către relații. Asta trebuie să ne pună pe gânduri, în condițiile actuale de pandemie, cu migrări tot mai frecvente ale angajaților”, spune Paul Olteanu, trainer și coach PCM, EXEC-EDU.
Potrivit statisticilor, în Franța, Elveția sau Țările de Jos, procentele arată cu totul altfel, profilul Empatic (Harmoniser) fiind pe prima sau a doua poziție, urmat apoi de Gânditor (Thinker) – acestea fiind două din cele 6 tipuri de personalitate ale modelului PCM.
O altă concluzie a analizei, din perspectiva angajatorilor, este faptul că dacă vrei ca oamenii să fie motivați, 3 din 4 angajați (mai exact 73,6%) au nevoie să li se ofere apreciere pentru competență, să le fie recunoscute eforturile, munca, modul de gândire.
“Românii, prin educația primită în școală, nu au reflexul natural de a arăta apreciere, ci, din contră, atunci când e nevoie să își exprime părerea despre munca cuiva, sunt tentați să îi transmită celuilalt doar ce putea să facă mai bine, ceea ce înseamnă de fapt invalidarea competenței sale. La noi în mediul de business, dacă vrei să motivezi 3 din 4 colegi, trebuie să le oferi apreciere pentru competență. Înseamnă să le spui lucruri de bine despre munca sau gândirea și efortul lor. Dacă vrei să motivezi 9 din 10 colegi, trebuie să le oferi și atenție personală. Iar în România, conform acestui studiu, nu există un motiv de demisie mai puternic decât sentimentul că munca ta nu contează. PCM-ul te ajută să îți dai seama de ce au nevoie cei din jurul tău ca să aibă bateriile încărcate”, spune Paul Olteanu, trainer și coach PCM.
“Este vital să ne cunoaștem profilul pentru a ști ce ne motivează. Să nu ne trezim apoi în joburi unde ne simțim mizerabil. Este vital să ne încărcăm bateriile mai întâi nouă și apoi altora. Revelațiile cele mai dese de la cursurile de PCM sunt că nu trebuie să avem grijă de ceilalți mai întâi, ci de noi. Dacă vedem că oamenii din jurul nostru sunt stresați sau cu bateriile descărcate, atunci este imposibil pentru ei să ofere apreciere”, a completat Andreea Rotaru, trainer și coach certificat PCM, EXEC-EDU.
“În UK, unde eu locuiesc și țin o parte din cursuri, există o preocupare mult mai mare legată de propria stare de bine. În România, primul pas este să începem să înțelegem cât este de important să avem grijă de bateriile proprii, iar modelul PCM ne poate ajuta. Aplicabilitatea modelului este foarte diversă și vine cu multe momente de “aha”, nu numai la job, dar și pe plan personal, parenting”, adaugă Magda Tabac, trainer certificat PCM, EXEC-EDU.