Produsele fără gluten sunt din ce în ce mai căutate nu numai de către persoanele care au intoleranță la gluten, dar și de către cei care doresc să aibă o viață sănătoasă, cu atât mai mult cu cât glutenul este prezent în multe dintre produsele alimentare clasice. În plus, stilul alert de viață și creșterea puterii de cumpărare au contribuit la creșterea acestui segment.
Astfel, piața totală a produselor fără gluten din Europa și America de Nord a avut o valoare de 9,9 miliarde de euro în 2017, ceea ce reprezintă un procent de 0,3% din totalul pieței All Food & Drink, care se ridică la o valoare de 3.051 miliarde de euro, conform unui raport realizat de Food For Thought, companie specializată pe zona de consultanță în acest domeniu. Aceste cifre includ vânzările din retail, foodservice și sectorul de producție artizanal.
Această piață, ce cuprinde Europa și America de Nord, a crescut în valoare cu un real 0,5% anual din 2012 și până în 2017 pentru a ajunge la valoarea de 9,9 miliarde de euro în 2017, iar raportul arată că piața este prognozată să crească cu o medie anuală reală de 0,66% până în 2020.
Cheltuielile pe cap de locuitor cu produse fără gluten în 2017 au fost, în medie, de 2,7 euro pe cap de locuitor.
Din totalul vânzărilor cumulate de produse fără gluten din Europa și America de Nord înregistrate în 2017, SUA își adjudeca cea mai mare cotă de piață, cu un procent de aproape 44%. Din Europa, cel mai mare procent, de 8%, îl are Marea Britanie.
Din punct de vedere al produselor, cerealele de mic dejun fără gluten reprezintă 28% din totalul categoriei, iar apoi biscuiții fără gluten reprezintă 17%, produsele tip ready meal congelate 15%, produsele de panificație 11%, pastele uscate 10% și premixurile pentru brutărie 7%.
Din punctul de vedere al jucătorilor importanți în această categorie a produselor fără gluten, raportul Food For Thought conține date relevante cu producători din 260 de țări și piețe, 229 de holdinguri și 1.175 de companii din piețele de produse fără gluten din Europa și America de Nord.
Liderul, după valoare, este compania germană Dr. Schar, cu o cotă de piață de 19,1%, urmată de Pinnacle Foods 6,6% și de Kellog 5,2%.
Românii cheltuiesc, anual, aproape cinci milioane de euro pe astfel de produse care nu conțin gluten. Deloc de neglijat este prețul relativ ridicat, mai mare cu 50%, uneori chiar triplu, în comparație cu produsele convenționale. Fabricarea produselor făinoase fără gluten este mai dificilă faţă de cele clasice, aluaturile fiind mai moi şi mai lipicioase.
Așa
cum bine se știe, dar este demonstrat și științific, grâul,
secara și orzul sunt cereale care conțin gluten.
“Glutenul
reprezintă fracțiunea proteică din grâu, secară, orz, ovăz sau
din varietăți încrucișate și derivatele lor, la care unele
persoane prezintă intoleranță și care este insolubilă în apă
și în soluția de clorură de sodiu de concentrație 0,5 M”,
potrivit regulamentului 828/2014.