”O școală adevărată este cea pe porțile căreia ies cetățeni buni, oameni deschiși la minte, dornici să învețe toată viața. Școala românească se concentrează pe rezultate, note bune și cariere, mai puțin pe copil”
Are nevoie școala românească de schimbare? Dacă da, cine trebuie să genereze această schimbare și cum putem transforma educația din România? Iată câteva întrebări pe baza cărora, sâmbătă, 16 octombrie, peste 300 de profesori, elevi, antreprenori și reprezentanți ai ONG-urilor au discutat timp de mai bine de 6 ore în cadrul Conferinței SuperTeach Ploiești. ”O școală adevărată este cea pe porțile căreia ies caractere morale, buni cetățeni, oameni capabili să învețe toată viața, nu doar până când își obțin prima diploma. O școală adevărată este cea care își învață elevii să se adapteze schimbărilor și să aibă o minte deschisă” – acestea sunt concluziile conferinței dedicate schimbării educației din România, organizată la Ploiești de Irina Vasile și Carmen Matei – facilitatori Mentalitate Deschisă în Educație și liderii comunității SuperTeach Ploiești.
Teachers First – meseria de dascăl este cea mai importantă din lume, ea stă la baza evoluției noastre ca indivizi, ca națiune, ca omenire
”Schimbarea stă în mâinile voastre, ale profesorilor”, a răspuns Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach, temei umbrelă a conferinței SuperTeach Ploiești, ”Schimb școala românească?”. Anastasiu a vorbit despre puterea dascălilor, prin faptul că meseria de profesor este ”cea mai importantă din lume”. Despre acest lucru și despre conceptul lansat de SuperTeach – ”Teachers First” – a vorbit și Felix Tătaru, președintele Asociației: ”Teachers First înseamnă că profesia de dascăl stă la baza evoluției noastre ca oameni, ca națiune, ca omenire. Iar noi, la SuperTeach, am înțeles că nu trebuie să mai așteptăm ca schimbarea să vină de la altcineva. Noi trebuie să facem schimbarea. Fiecare dintre noi”. Subliniind importanța școlii în viața unui copil, a unui viitor adult, Felix Tătaru a mai precizat că ”după sistemul de acasă, după familie, sistemul educațional este prima Românie pe care o văd copiii”.
De la eveniment nu au lipsit nici elevii mai mici sau mai mari, care au intrat într-un dialog sincer și plin de speranță cu profesorii și antreprenorii reuniți sâmbătă la Conferința SuperTeach Ploiești. Întrebați ”ce ar schimba la școala românească”, copiii s-au referit la relația dintre elevi și profesori: ”Mi-ar plăcea să schimb puțin această relație, elevii trebuie să își găsească nădejdea în profesor și profesorul să aibă mai multă încredere în elev”. ”Programa este foarte aglomerată și simțim că nu avem timp de noi și pasiunile noastre”, a punctat un alt elev. ”Aș vrea ca la școală să vorbim mai mult despre ce vrem să facem în viață, nu numai despre ce meserie vrem să facem. Eu vreau să trăiesc, să învăț și să simt că trăiesc, vreau să văd peste ani că a meritat tot ce am făcut”, a subliniat o elevă din clasa a-VIII-a.
Nu există educație fără risc, pentru că educația presupune interacțiune
Emil Stan, profesor universitar la Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești, a subliniat importanța ca adulții implicați în educația copilului să se concentreze chiar pe copil, nu pe rezultatele acestuia. ”Școala vizează cariere, ne interesează competențe și astfel avem o grămadă de adulți confuzi privind viața lor. Ne centrăm pe ceea ce nu trebuie, nu ne centrăm pe copil, ci pe notele pe care acesta le obține. Școala este plină de proceduri și documente încât disperarea de a face educația liberă de risc pentru copii îi transformă în adulți fragili. Cred că avem nevoie de risc în educație. Nu există educație fără risc. Educația presupune interacțiunea dintre subiecți umani, interacțiune lentă, frustrantă, dar despre asta este vorba”.
Cu îndemnul ”deschideți-vă clasa către un profesor în care aveți încredere”, și-a început discursul despre feedback Măriuca Morariu, director executiv Aspire Teachers. ”Feedback-ul este o măsură a colaborării profesioniste, feedback-ul adecvat produce învățarea”, a apreciat Măriuca Morariu, precizând că ”elevii performează mai bine într-o școală în care profesorii colaborează autentic”.
Îmi doresc să fiu profesorul pe care aș vrea să îl aibă copiii mei
Liviu Drăghici, antreprenor și profesor MERITO, a subliniat puterea lui ”de ce” în schimbarea educației și i-a provocat pe dascăli să-și schițeze în minte de ce este important pentru ei să facă meseria de profesor: ”De ce faceți ceea ce faceți, care este idealul vostru și cum puteți ajunge de la situația actuală la acest ideal”. Cât despre propria viziune, Liviu Drăghici, profesor de Științe Economice, a menționat: ” Îmi pregătesc elevii ca și cum după absolvire le-aș lăsa pe mână banii mei. Aceasta este viziunea mea. De asemenea, îmi doresc să fiu profesorul pe care aș vrea ca ai mei copii mei să îl aibă”.
Despre curajul de a fi profesor a vorbit Gabriela Bărbulescu, psihoterapeut. ”Cine a ales să fie profesor s-a gândit că este nevoie de curaj? De curajul de a vorbi în public, curajul de a fi o sursă de energie, de a fi transmițător de informații, de a se adapta la situații noi și neprevăzute, curajul de a învăța și de a cere ajutor, curajul de a fi model”. ”În dicționar cuvintele au definiții, în noi cuvintele au povești”, a completat Corina Popa, lingvist și fondator al Școlii de Gramatică. Ea a povestit pe scena Conferinței SuperTeach Ploiești despre propria experiență la catedră: ”Încercam să fiu profesoara perfectă fără să-mi dau seama că înainte de toate trebuia să fiu un om, să mă arăt studenților mei așa cum sunt, nu să fiu un robot”. ”Pentru a crea o lume mai bună, trebuie să ne imaginăm o lume mai bună. Acesta este primul pas către schimbare”, a adăugat Corina Popa. Cât despre evoluția limbii române, ea a punctat ”Limba nu se degradează, se degradează cei care vorbesc greșit, mai ales în mediul public”.
Primul pas către schimbare: să testez, să fac lucrurile altfel și apoi să observ impactul
Despre nevoia neuroștiințelor în sistemul educațional pentru a face o schimbare a vorbit Oana Moșoiu, lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației. ”Cu ajutorul neuroștiințelor, profesorii își pot rezolva anumite probleme la clasă”. Oana Moșoiu a oferit exemple concrete de bune practici ce îi pot ajuta pe profesori în relația lor cu elevii. ”Avem elevul din spatele clasei care este obraznic. Putem rezolva considerând că acel copil are un autocontrol foarte scăzut, nu și-a dezvoltat încă mecanismele de autoreglaj emoțional și atunci nevoile lui de afirmare sunt foarte vizibile. Un profesor poate să ia în considerare aceste lucruri urmând ca acțiunile lui să fie diferită de data aceasta: în loc să-l pedepsească mai tare, să se îndrepte către el confirmandu-i nevoile.” Cum pot schimba școala românească? ”Pot să schimb dacă încerc în universul meu să testez lucruri, să le validez alături de alți colegi, să încerc să fac lucrurile altfel și apoi să observ ce impact au asupra elevilor mei”, a răspuns Oana Moșoiu, punctând că ”oricine poate învăța, oriunde, tot timpul, iar învățarea nu este doar ceea ce fac elevii în sala de clase, ci învățarea are loc și dincolo de clasă sau de ecranele prin care susținem cursurile”.
Profesorii SuperTeach și fondatorii asociației au invitat dascălii prezenți să se înscrie la viitoarele programe de formare ”Mentalitate Deschisa în Educație”, oferite gratuit de SuperTeach, anunțând că, începând din acest an, programul este acreditat MEN și are 20 de credite profesionale transferabile.
În cadrul evenimentului au fost anunțate și viitoarele conferințe SuperTeach, după cum urmează:
- Sâmbătă, 30 octombrie – Conferința SuperTeach Focșani cu tema ”Creativitatea și meseriile viitorului”, cu detalii AICI
- Sâmbătă, 20 noiembrie – Conferința SuperTeach Sibiu, cu detalii în curând pe www.superteach.ro
- Sâmbătă, 12 decembrie – Conferința SuperTeach Buzău, cu detalii în curând pe www.superteach.ro