Studiu Cushman & Wakefield Echinox
Livrările de noi spații de retail în România în prima jumătate a anului au totalizat 87.400 metri pătrați, în creștere semnificativă față de 30.000 metri pătrați finalizați în perioada corespunzătoare a anului anterior, evoluție alimentată mai ales de activitatea de dezvoltare din trimestrul al doilea, arată datele companiei de consultanță imobiliare Cushman & Wakefield Echinox.
În al doilea trimestru au fost finalizate proiecte cu o suprafață de 78.100 metri pătrați, consemnându-se un avans considerabil față de primul trimestru (9.300 metri pătrați) și comparativ cu același trimestru din 2023 (17.000 metri pătrați).
Activitatea de dezvoltare a fost dominată de formatul de tip centru comercial din punct de vedere al suprafeței livrate, în urma finalizării în al doilea trimestru a Arges Mall, un centru comercial de 51.400 metri pătrați dezvoltat de Prime Kapital – MAS Real Estate în Pitești și a celei de-a doua faze a Fashion House Pallady în București (5.700 metri pătrați) de către Liebrecht & WooD.
În plus, au mai fost livrate două parcuri de retail, respectiv Aurora Retail Park în Giurgiu și OK Shopping Center în Bistrița totalizând 21.000 metri pătrați închiriabili.
Stocul de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,54 milioane metri pătrați, din care 55% reprezintă centre comerciale de tip mall, în timp ce parcurile de retail și galeriile comerciale au o cotă de 45%.
Pentru a doua jumătate a anului, activitatea de dezvoltare se menține consistentă cu proiecte totalizând 155.000 metri pătrați fiind în diverse stadii de construcție și cu termen de finalizare sfârșitul lui 2024.
Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”România rămâne o destinație importantă în Europa Centrală și de Est (ECE) pentru retaileri, dezvoltatorii continuând să investească în noi proiecte pentru a susține planurile de expansiune ale rețelelor de magazine. Fie că este vorba de parcuri de retail, construite în special în orașe de mici dimensiuni sau de centre comerciale de tip mall, localizate în poli regionali de dezvoltare, sectorul de retail își păstrează dinamismul, astfel că România a fost, după Polonia, la doilea cel mai important beneficiar de noi investiții de acest tip din ECE în primul semestru”.
În total în Europa Centrală și de Est au fost livrați 360.000 metri pătrați de spații de retail, din care aproape 80% (274.000 metri pătrați) reprezintă proiecte de tip retail park. Doar 85.000 de metri pătrați de spații de tip mall au fost livrate în regiune în această perioadă, cea mai mare suprafață fiind construită în România (60% din total).
Chiriile centrelor comerciale s-au menținut constante la un nivel maxim de 80-85 de euro/mp/lună în București, în timp ce în orașele secundare precum Cluj – Napoca, Timișoara, Iași și Constanța, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună, iar în cele terțiare la 30-35 euro/mp/lună.