Turismul se menține într-o “ zodie “ care pare să fie sub semnul intereselor financiare și nu numai. S-a reușit, în timpul mandatului ministrului Claudiu Năsui, eliminarea direcţiei de promovare externă a turismului. S-a încercat tergiversarea acordării voucherelor de vacanță. A mai fost o tentativă de “restructurare” a coordonării acestui sector, considerat un “ domeniu strategic” al economiei naționale”, deși este prea puțin menționat în proiectul Planului Național de Reformă. Înființarea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, deși mult așteptată, nu pare să schimbe configurația astrală a “ zodiei”. Este drept, se încearcă o reformă și mărturie stau declarațiile și intențiile actualului ministru Constantin-Daniel Cadariu. Un demers lăudabil, dar… Se pare că mult mai importante sunt interesele financiare, iar mirajul PNRR, așa cum a fost propus și “negociat”, este mult prea mare. S-au creat adevărate centre de forță, precum Alianța pentru Turismul Românesc (APT) care se erijează în reprezentantul turismului fără legătură cu prevederile dialogului social privitoare la reprezentativitatea legală, consfinţită prin Legea 62 . Altfel, nu se explică recentele acțiuni cu țintă precisă, și anume modificarea Ordonanței 58 privind înființarea Organizației de Management al Destinațiilor ( OMD), un act normativ așteptat. De ce? Este simplu: Promovarea turismului local, județean, regional și național. Ce înseamnă OMD? Simplu, o asociere a autorităților publice locale din componenta destinației cu plătitori de taxă specială pentru promovarea turistică, respectiv: membri din cadrul destinației ai confederațiilor/federațiilor patronale reprezentative; organizații patronale; angajatori din cadrul destinației turistice; alte structuri asociative înființate conform legii . Sublinierea nu este gratuită.
Să recunoaștem deschis. Este un scop nobil care se “împiedică” în bani, existând riscul transformării Organizației de Management al Destinațiilor (OMD) în Organism Modificat Financiar (OMF). Fără ironie. Să explicăm. OMD trebuie să-și asigure sursele de finanțare pentru promovarea/dezvoltarea destinației turistice. Cum altfel? Prin cotizații private și viramente de bani publici. Nimic anormal. Cu o condiție. Să nu exagerăm și să riscăm compromitem întregul concept de dezvoltare turistică. De ce spun acest lucru? Iată o inițiativă mai mult decât discutabilă. Alianța pentru Turism ( APT) vine cu o propunere extreme de controversată, și anume folosirea unui procent din impozitul pe pensii pentru… promovarea turismului. Mai mult, cote din impozitul pe profit al microîntreprinderilor din domeniul turistic, din TVA colectat, din amenzile aplicate unităților de turism și, atenție, din redevențele obținute pentru exploatarea resurselor naturale.
Vă asigur că nu este o glumă gratuită, ci este propunerea oficială a Alianței pentru Turism (APT) , prin intermediul Federației Asociației Județene de Turism Sibiu. Îmi permit să citez: “ Suplimentarea veniturilor pentru OMD-urile regionale şi cel național prin:
– Alocarea unui procent de 1% din TVA-ul colectat din activități turistice sau a unei cote din impozitul pe venit global;
– Cota de redevențe încasate de bugetul de stat din resurse naturale ( 20% din redevențe) precum: apă geotermală, ape minerale naturale carbogazoase sau necarbogazoase, ape minerale terapeutice, ape termominerale, nămoluri terapeutice;
– Cota de 10% din impozitul pe veniturile din pensii (impozitul pe venituri din pensii a fost eliminat din sursele bugetelor locale în anul 2011);
– Amenzile aplicate unităților care activează în domeniul turismului;
-Impozitul pe profit datorat de companiile și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor din domeniul turismului “.
Citind aceste propuneri, transformarea OMD în OMF (Organism Modificat Financiar) nu mai pare o glumă. Chiar se dorește ca promovarea turismului să devină o afacerere pentru “inițiați” în tainele acaparării fondurilor publice? În acest caz, dacă se merge pe propunerea Alianței pentru Turism (nu cunoaștem cadrul legal de constituire), mai mult ca sigur, scandalul “Frunzei verzi” este doar o butaforie. De așteptat reacţia Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, precum și a Federației Patronatelor din Turismul Românesc, singura organizație reprezentativă la nivel de sector în domeniul turismului, conform legii. În final, poate fi ca în bancul: “Noi am propus. Dacă nu se poate, nu se poate”.
Promovarea internă și externă a turismului românesc nu se face pe glume și mai ales prin bani publici. Eu nu cred că în PNRR s-a prevăzut așa ceva.
Suta la suta-i ciudata zisa : „Propunere cel puțin ciudată …”