Beatrice Spătaru (gds.ro)
Măsura reducerii numărului de ore pentru învăţământul preuniversitar va aduce, aparent, beneficii elevilor, însă cu preţul concedierii unui număr de aproximativ 25.000 de cadre didactice, arată Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).
Potrivit sindicaliştilor, măsura poate fi utilă, însă numai dacă va fi însoţită de alte măsuri complementare precum creşterea numărului de clase şi un program „Şcoală după şcoală” implementat la nivel naţional. În caz contrar, FSLI avertizează asupra unui risc major de declanşare a unui conflict de amploare în învăţământul preuniversitar pentru că legea va fi o mai mare lovitură dată acestui sector.
Reducerea numărului de ore, o măsură aparent benefică pentru elevi.
„Modificarea de către Senatul României a art. 66 din Legea Educaţiei Naţionale, în sensul reducerii numărului de ore din planurile-cadru pentru învăţământul preuniversitar este o măsură care, aparent, va aduce beneficii elevilor, cu preţul concedierii a aproximativ 25.000 de cadre didactice. Această măsură poate fi utilă sistemului de învăţământ numai dacă va fi însoţită de alte măsuri absolut obligatorii.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că, după promulgarea acestei legi de către preşedintele României, trebuie emisă o Ordonanţă de Urgenţă prin care să fie prorogat termenul de aplicare al acestei legi până când vor putea fi luate acele măsuri suplimentare obligatorii. În caz contrar, avertizăm că există riscul major de declanşare a unui conflict de amploare în învăţământul preuniversitar”, se arată într-un comunicat FSLI remis joi Agerpres.
Potrivit sursei citate, deşi scăderea numărului de ore din planurile cadru a fost prezentată ca o măsură benefică, pentru că elevii vor sta mai puţin la şcoală, în realitate ei vor fi afectaţi de acest lucru, la fel cum vor fi afectate multe cadre didactice. Mai mulţi specialişti din zona de educaţie consideră că este în avantajul elevilor să stea cât mai mult la şcoală, dar lucrurile trebuie astfel gândite, încât această perioadă petrecută în spaţiul şcolar să nu fie o corvoadă pentru elevi, ci să fie utilă şi nestresantă, precizează sindicaliştii.
În context, aceştia arată că, pentru ca reducerea numărului de ore din planurile cadru să nu aibă efecte negative asupra elevilor şi cadrelor didactice, ci să fie benefice acestora, trebuie luate anumite măsuri complementare precum: modificarea programelor şcolare pentru a se evita epuizarea elevilor prin comprimarea actualei materii şcolare şi aşa sufocantă, într-un număr mai mic de ore la clasă; reducerea numărului de elevi la clasă, pentru îmbunătăţirea calităţii actului educaţional, precum şi implementarea programului „Şcoală după şcoală” de care să beneficieze toţi elevii, pentru a fi sprijiniţi la realizarea temelor şi, totodată, supravegheaţi; introducerea programului gratuit „O masă caldă” care va asigura elevilor confortul de care au nevoie pentru a face faţă provocărilor din timpul zilei.
„Aceste măsuri sunt absolut necesare şi pentru a putea asigura posturi pentru cele aproximativ 25.000 de cadre didactice afectate de această reducere a numărului de ore. Implementarea acestor măsuri înseamnă creşterea calităţii actului educaţional, dar şi o politică socială responsabilă.
Să dai afară 25.000 de oameni înseamnă nu doar o lovitură pentru sistemul de învăţământ, dar şi pentru bugetul asigurărilor de şomaj, cât şi pentru ceea ce înseamnă nivelul de productivitate sănătos într-o ţară care nu are nevoie să bată pasul pe loc. Ipoteza că această măsură a reducerii numărului de ore din planurile cadru va conduce şi la dispariţia celor 3.800 de necalificaţi din sistem nu se va pune în practică, având în vedere că aceste cadre didactice necalificate se regăsesc, în general, în unităţi de învăţământ din zone izolate, decât dacă cei care guvernează această ţară vor acorda facilităţi pentru a atrage cadre didactice calificate”, subliniază FSLI.
Cel mai mare impact social negativ din istoria României post-decembriste
Pe de altă parte, Federaţia avertizează că punerea în practică a legii, fără să se ia măsurile propuse, va fi evenimentul cu cel mai mare impact social negativ din istoria post-decembristă a României.
„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ este pregătită să lucreze, prin intermediul specialiştilor pe care îi are, alături de responsabili din Ministerul Educaţiei Naţionale la o reformă reală a sistemului de învăţământ, prin care să fie puse în aplicare toate măsurile prin care să creştem calitatea educaţiei şi să păstrăm cadrele didactice care îşi fac meseria în sistem.
Această lege prin care se vrea reducerea numărului de ore din planurile cadru, fără a se lua măsurile suplimentare propuse, va fi o mai mare lovitură dată învăţământului preuniversitar. De aceea este absolut necesar să fie prorogat termenul de aplicare a legii, până când se vor pune în practică şi aceste măsuri suplimentare, pentru că este imposibil ca acestea să fie implementate până la 1 septembrie 2020, data la care ar trebui să intre în vigoare această lege. Altfel, există riscul major să fie declanşat un conflict de amploare în învăţământul preuniversitar”, a declarat Simion Hancescu, preşedinte FSLI.
Plenul Senatului a adoptat, luni, în calitate de Cameră decizională, un proiect legislativ care vizează reglementarea numărului de ore la clasă, în funcţie de vârstă.
„…cu preţul concedierii a aproximativ 25.000 de cadre didactice ”
Dar … notele de la titularizare le-ati vazut ?!
Deci ore multe pentru a avea profesorii serviciu.E normal ca un elev de liceu sa aibă 6 ore /zi școala ?.Lectiile ii iau cel putin2-3 ore.Total 10-11ore,mai mult decât un salariat.Daca mai scote Spiru Haret sau alte universități private încă mii de profesori facem programe de 10 ore/zi sa aibă unde munci.Programa școlară dinainte de 1989 era mult mai buna,nu era încărcată ca acum,manuale mai bune(unice).Facultati pentru meseria de profesor numai de stat și numărul de studenți sa fie in legătura cu necesarul.Asa s-ar rezolva problema:profesori buni și Cati trebuie.