Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Reforma fiscală: Exagerări pro și contra
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
FiscalitateOpinii

Reforma fiscală: Exagerări pro și contra

Alexandru Tamba
Autor Alexandru Tamba
Publicat 21 octombrie 2023
Distribuie
Foto: www.freepik.com

Pachetul fiscal mult dezbătut în mass-media, de către specialiști, reprezentanți ai companiilor, oameni politici etc., a fost declarat constituțional de CCR fără nicio problemă, unii spunând că un rol important în această decizie a fost și îndeplinirea tuturor dorințelor magistraților în ceea ce privește pensiile speciale. Vorbe de oameni răutăcioși! În fine, urmează promulgarea și, bineînțeles, punerea în aplicare. Rezultatele le vom vedea pe viitor. Unii specialiști spun că efectele nu vor fi cele așteptate, ci dimpotrivă, se va colecta mai puțin, bașca inflația care în loc să se mai domolească, de fapt va crește. Chiar și Banca Națională atrage atenția că taxele și impozitele prevăzute în această lege vor atrage presiuni pe prețuri, de altfel dobânda de referință rămâne în continuare înaltă, la 7%. Alții deplâng faptul că companiile cu cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro vor plăti impozit minim de 1% pe cifra de afaceri, dar nu prea se apleacă asupra măsurilor îndreptate asupra microîntreprinderilor, cum ar fi faptul că acestea vor trebui să plătească 3% impozit pe cifra de afaceri de peste 60.000 euro sau dacă desfășoară activități IT, respectiv HORECA și activități referitoare la sănătatea umană, deci de 3 ori mai mari! Deh, microîntreprinderile sunt prea mici ca să conteze! Pe de altă parte, inițiatorii și susținătorii acestei legi, specialiștii care-i susțin, spun că legea este binevenită, că aduce echitate în impozitare și că va reduce evaziunea fiscală, că va reduce chetuielile bugetare, deci va reduce și deficitul bugetar, ca urmare vom putea accesa fondurile din PNRR.

Ambele părți exagerează, atât susținătorii pro, cât și cei contra acestei legi. Susținătorii pro exagerează pentru că reducerea cheltuielilor bugetare este doar amăgire, deoarece reducerile cheltuielor prin tăierea posturilor vacante, urmate de reașezarea funcțiilor legate de numărul de personal din subordine, sunt nesemnificative. De altfel, acest lucru se va vedea la următoarle execuții bugetare, adică vom vedea dacă cheltuielile bugetare au crescut sau au scăzut. În altă ordine de idei, se induce, mereu, faptul că ANAF nu-și face datoria și că de aceea avem o evaziune fiscală foarte mare. Fals! ANAF își face datoria, o știu din practică, însă nimeni nu se apleacă asupra cauzelor reale ale necolectării, aici mă refer la companiile de stat neviabile, cu restanțe mari la plata impozitelor și taxelor, la blocarea companiilor private prin neplata facturilor către acestea chiar de către stat, insolvențe etc. Se invocă ponderea veniturilor bugetare în PIB de doar 27%, dar acest procent nu este dat doar de nivelul de colectare, ci și de nivelul impozitelor și taxelor. De exemplu, în România impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor este în jur de 6,5% (din venitul brut se scade 35%, contribuții pensie și sănătate și se aplică 10% la 65% din venituri, fără a lua în calcul și alte deduceri, cum ar fi deducerea personală sau cotizația de sindicat), pe când în țările cu impozit progresiv poate ajunge la 40 – 60%, ca atare cum să avem pondere venituri în PIB de peste 40% cum este media la nivelul U.E.?

Cei care sunt contra, exagerează și ei. De exemplu, impozitul minim de 1% asupra cifrei de afaceri se achită doar dacă impozitul de 16% pe profit este mai mic decât acest 1%, nu este un impozit suplimentar ca în cazul băncilor, care văd că nu au nicio reacție. Dar și cifra de afaceri la care se aplică impozitul de 1% se calculează după ce se scade din totalul veniturilor o serie de venituri, cum ar fi cele neimpozabile, definite în Codul Fiscal, cele din subvenții, cele aferente stocurilor și producției de imobilizări, apoi se scad investițiile în curs sau cele ocazionate de achiziții de imobilizări, se mai scad și amortizările pentru activele achiziționate după 01.01.2024. Dacă în urma tuturor calculelor rezultă o valoare negativă, impozitul minim este zero! Deci, nu este chiar așa de rău, nu?

După cum se vede, exagerările sunt și de-o parte și de alta, ale căreia dintre părți sunt mai mari rămâne să vedem în perioadele care urmează.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Recomandări piese de teatru din luna noiembrie
Articolul următor Summitul pentru pace în Orientul Mijlociu, organizat sâmbătă la Cairo, s-a încheiat doar cu un apel la încetarea focului
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Câteva ore la Florenţa
Cultură și Educație
 „Spiderman”, noul kit de phishing care vizează clienții băncilor europene
IT
Google lansează un patch de urgență pentru o vulnerabilitate zero-day din Chrome exploatată activ
IT

RSS Știri Financiare

  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta

Citește și

Fiscalitate

ANAF avertizează cu privire la mesaje false transmise în numele instituției

1 minute
Featured

Multe firme românești nu sunt pregătite pentru raportarea ANAF

5 minute
Economie

Crește din nou salariul minim?

5 minute
Actualitate

Sindicatele au transmis Guvernului sentința: “Grevă cu suspendare”. Primul ministru demisionează

7 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?