Începând cu 01.01.2024 intră în vigoare prevederile art.164, alin.(21) și (22) din Codul Muncii, în sensul că este data de la care se aplică pentru prima dată, ceea ce înseamnă că angajații nu pot fi plătiți cu un salariu minim brut mai mult de 24 de luni. Numai că avem o problemă: deoarece la un salariu minim, dar exact, niciun leu în plus, 200 lei sunt scutiți de contribuții sociale, apare situația hilară în care dacă se mărește cu 100 lei, de exemplu, salariul net primit de angajat va fi mai mic decât înainte de majorare! Se întâmplă acest lucru deoarece, de exemplu, pentru un salariu majorat la 3.400 lei se vor reține contribuțiile sociale la această sumă, pe când la un salariu minim de 3.300 lei contribuțiile sociale se vor reține la 3.100 lei (3.330 lei – 200 lei). Dacă facem un calcul, fără a ține seama de deducerea personală, cotizația sindicală sau persoanele aflate în întreținere, asta pentru simplitatea calculului, observăm că salariul net care revine angajatului la un salariu minim brut de 3.300 lei, cu deducerea celor 200 lei, va fi undeva pe la 2.021 lei. Pentru a menține acest net, angajatorul ar trebui să acorde un salariu brut de 3.450 lei, netul fiind de aproximativ 2.027 lei (nu se deduc 200 lei pentru că nu se respectă condiția de salariu minim pentru care se acordă facilitatea). Numai că angajatorii nu sunt obligați să acorde 3.450 lei, conform legii. Majorarea poate fi oricât peste salariul minim brut garantat în plată. Iată ce spune Codul Munci la art.164, articol modificat prin OUG 142/30.12.2021:
,,(21) Începând cu data de 1 ianuarie 2022, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit în condiţiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioadă de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. După expirarea perioadei respective, acesta va fi plătit cu un salariu de bază superior salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
(22) Prevederile alin. (21) se aplică şi pentru salariatul plătit cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care are deja încheiat un contract individual de muncă, perioada de maxim 24 de luni fiind calculată începând cu data de 1 ianuarie 2022”.
După cum se vede, angajatorul este obligat să mărească salariul minim BRUT, nicăieri nu scrie că trebuie mărit salariul NET. Evident, logic și moral, dacă judecăm în spiritul legii, nu numai al literei, ar trebui ca angajatorul să asigure creșterea netului, dar nu este obligat.
Cred că Ministerul Muncii ar trebui să clarifice această problemă ambiguă, să intervină și să spună clar, altfel se vor naște alte litigii între organele de control și companiile private.
Este evident că legiuitorul a dorit să asigure o creștere a veniturilor angajaților, dar intervenind această facilitate de scutire de la plata contribuțiilor sociale a 200 lei pentru salariul minim brut, ne aflăm în această situație anormală, să avem un salariu brut mai mare, dar netul să fie mai mic. Soluția este simplă, printr-o precizare publicată în M.O., Ministerul Muncii poate aduce clarificările necesare.
Tot ii plangeti pe patroni,dar ii verifica cineva cum platesc zilele nelucratoare,zilele de sarbatori nationale,cum obliga salariatii sa munceasca la negru,v_ati itrebat vreodata de ce nu exita sindicat in firmele private,este foarte simplu raspunsul,exita o mare discriminare privind remuneratia intre salriati,unii sunt platiti foarte bine,altii la salriul minim,deci niciodata nu v_a exita unire,acest lucru fiind numai in avantajul Patronului,deci d_lor dvs sunt convins ca faceti parte din prima categorie mentionata prin modul cum abordati problemele din legislatia muncii,adica salriatiii cat mai putinimunca cat mai multa salarii cat mai mici,Patronii si acolitii lor salarii mari si huzur,halal abordare!
Soluția logică ar fi în cazul acestor salariați ,ca acea creștere a salariului peste cel minim să fie tratată ca un spor de vechime, ceea ce și este , salariul de bază ramânând tot cel de 3300 , adică minimul pe economie. In acest caz salariații ar beneficia și de sporul de vechime și de deducerea de 200 lei la calculul contribuțiilor, iar veniturile nete nu ar mai scadea. Pentru aceasta ar fi necesar un act normativ care să modifice in acest sens OUG 142/2021 și implicit art. 164 din Codul muncii.
Corect!