Silvia Hodaș, UZPR & AJRP, Canada
O zi de primăvară memorabilă, 29 aprilie 2025, când m-am întors pe meleagurile natale pentru a participa la Activitatea metodico-științifică cu directorii, ca invitată, în comuna Boțești, județul Vaslui.
De cum am pătruns în sat, emoțiile m-au cuprins, m-am întors în timp și pentru câteva clipe am văzut satul de odinioară, uitat într-o vale înconjurată de dealuri domoale, unele acoperite de păduri; am văzut școala, o clădire veche și cernită, cu săli de clasă amenajate simplu, cu bănci și tablă de lemn, sobe înclinate de timp etc. Acum satul e altfel, doar câteva case vechi mai amintesc de acele timpuri. Ajung la școală și rămân uimită, nu mai e nici aceeași intrare. Clădirea veche, nefolosită, încă mai există ca martor al unor vremuri apuse. În fața ochilor mei au răsărit, parcă, două corpuri de școală moderne. În curte, un teren de sport frumos amenajat. Totul e schimbat! Cu ochiul unui fost cadru didactic, am putut observa excepționala organizare a acestei activități, la care au participat directorii școlilor gimnaziale din municipiul Huși și din satele limitrofe zonei Huși. O zi de adevărată sărbătoare a cuprins și satul.
Programul zilei, ingenios structurat, cu o tematică ce a pus în valoare învățământul local, din școlile comunei Boțești. Primirea invitaților s-a făcut la Școala Gimnazială „Alexandru Obreja”, sat Gugești, unde au fost vizitate sălile de clasă și grădinița. Tot în acest sat, s-a vizitat Biserica „Sfântul Nicolae”, clasată ca monument istoric. Despre acest lăcaș de cult, a vorbit preotul paroh Măriuța Ioan Mihai. După acest moment de înălțare sufletească, s-a pornit spre localitatea Boțești, aflată la 5 km, unde s-a continuat vizitarea Grădiniței cu Program Normal și a celor două corpuri de clădire ale Școlii Gimnazială Nr. 1, sat Boțești, cu săli de clasă și holuri frumos amenajate.

Este o comună unde primarul, Pantea Adrian, prezent la acest eveniment, pune accent pe educarea copiilor, a tinerei generații și ajută școala prin diverse mijloace. Demonstrând implicarea sa în rezolvarea problemelor comunității, prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020, în cadrul proiectului „Achiziție de tablete școlare și alte echipamente necesare desfășurării activității didactice on-line”, inițiat de Primăria Boțești, Școala Boțești a fost dotată cu 15 tablete interactive, 15 laptop-uri, 15 videoproiectoare, 15 camere web, 15 sisteme audio și 18 tablete pentru elevi. O școală modernă într-un sat, undeva în Moldova: 13 clase dotate cu table interactive și retroproiectoare, laborator de informatică și de biologie, cabinet de consiliere. Deosebit de interesant mi s-a părut un laborator digital inteligent – SmartLab dotat, de curând, cu 16 calculatoare de ultimă generație, cu echipament de gravat și presă tehnică, tablă interactivă, imprimante 3D, multifuncțional A3 COLOR, scannere 3D, ochelari de realitate virtuală, creioane 3D, hologramă, sistem de sonorizare, sistem de supraveghere video 3D şi roboţi educaționali multifuncționali. Elevii învață folosindu-se de toate acestea. Am aflat, de la secretarul școlii, că acest laborator, oferă acces tuturor elevilor la educație digitală inteligentă. Cu multă mândrie și responsabilitate, a arătat cum funcționează o parte din ele. E uimitor ce pot să facă! Echipamentele din laborator și softurile aferente pot fi folosite în predarea oricărei materii. Într-un alt spațiu al laboratorului se află un sistem hydroponic SMART, în care elevii pot crește diverse plante. Învățarea devine o activitate agreabilă, pragmatică, prietenoasă, diferită. Cu siguranță lecțiile vor fi fascinante. Amenajarea acestui SmartLab s-a realizat prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență). Școala Gimnazială nr.1 sat Boțești implementează în calitate de beneficiar, proiectul PNRAS cu titlul „Școala o poartă deschisă spre viață. Spune NU abandonului școlar!”.
Cele două biblioteci de la Școala Gugești și Școala Boțești sunt dotate cu 4200 și respectiv 3500 volume. Unele cărți sunt deteriorate de atâta folosire, indiciu că se mai citește încă și azi când tehnologia acaparează totul. Îndemn scriitorii, oamenii de cultură să doneze acestor biblioteci din creațiile lor sau din biblioteca personală cărți, pentru a mări sursele de inspirație și învățare pentru elevi.
Cum pășești pragul școlii, realizezi că toate cadrele didactice, peste jumătate având gradul I și II, îndeplinesc misiunea școlii de a genera „un mediu educațional care să asigure dezvoltarea armonioasă a tuturor beneficiarilor săi, prin promovarea excelenței și facilitarea accesului egal la educație”.

La partea a doua a întâlnirii, directorul, prof. înv. primar Ionescu Liviu Marius, a prezentat, în Power Point, un rezumat al unei teme axate pe schimbările care au loc în zilele noastre în ceea ce privește modul de predare și de învățare al elevilor: „Integrarea principiilor STEM în predarea – învățarea – evaluarea la gimnaziu”. Tema propusă dezbaterii a fost una de actualitate, fiindcă se aude tot mai des de Educația STEM. S-a definit cuvântul STEM, de ce este importantă această educație, pe ce principii se bazează, care e diferența dintre educația tradițională și educația STEM, avantajele și dezavantajele, modul de integrare în predare – învățare – evaluare etc. Din luările de cuvânt, am aflat despre preocupările directorilor de a asigura un învățământ de calitate. S-au făcut schimburi de idei privind sprijinirea perfecționării activității de predare modernă. Am admirat cu câtă responsabilitate, dăruire și profesionalism au vorbit deschis despre orice problemă. Și în mediul rural sunt oameni de valoare care caută să îndrume învățământul din școli pe calea cea bună, se ghidează după citatul: „Consideră elevul o făclie pe care o aprinzi, astfel încât mai târziu să lumineze cu lumină proprie.” (Plutarh)
Să nu mai privim cu scepticism educația din mediul rural. Realitatea ne arată că și aici sunt cadre didactice dedicate, părinți implicați și elevi sârguincioși.
Invitată, ca fiică a satului, am mulțumit conducerii Școlii și Primăriei, pentru această onoare, de a mă întoarce la școala unde am învățat cu mulți ani în urmă. În această calitate, am prezentat un scurt istoric al Comunei Boțești și al Școlilor din Boțești și Gugești, personalitățile născute pe aceste meleaguri, monografiile realizate, în mai multe volume de scriitorii Ion Enache Costache, Petru V. Matei și colaboratorii săi. Tot în acest moment, am dăruit bibliotecii câteva volume de proză (autor Silvia Hodaș) și umor (autor Ion Hodaș). A urmat un scurt moment umoristic oferit de Ioan Hodaș și care a adus zâmbete celor prezenți.
Dorința de cunoaștere a elevilor este mare. Și la sate se află rădăcinile multor destine de succes. Aceasta s-a văzut și în programul artistic, remarcabil, prezentat de copiii din clasele primare și gimnaziale: balet pe muzică interpretată la pian și clarinet de elevi, soliști de muzică populară, soliști instrumentiști. Au încântat audiența, prin interpretarea deosebită vocală și instrumentală. Elevii clasei a VIII-a au prezentat o scurtă piesă de teatru, regizată de ei înșiși, despre modul cum se desfășoară o oră de curs atunci când sunt complet dezinteresați și au cu totul alte preocupări. Evoluția artiștilor a avut loc sub atenta supraveghere a îndrumătorilor: prof. Stanciu Daniela, Macovei Mariana, Popa Simona Manuela, Tabără Andreea Laura. Elevii, cadrele didactice îndrumătoare și directorul școlii au primit Diplome de Excelență din partea Ligii Scriitorilor Români Filiala Iași, mesageri fiind vicepreședintele prof. Ioan Hodaș și prof. Silvia Hodaș, președinte Subfiliala Iași – Nord Est – JUNIOR. Copii frumoși, într-o ținută frumoasă, cu fețe zâmbitoare, au demonstrat că și în satul lor sunt elevi talentați, cu performanțe frumoase la disciplinele de bază, dar și la tehnologie, artă plastică, muzică, dans etc.
S-au oferit mape cu materialele prezentate și cartea „Boțești – Gugești. Monografie”, autor Ioan Costache Enache. Colectivul de cadre didactice a impresionat printr-o idee ingenioasă. Când invitații au intrat în sala de spectacol, pe scaune erau așezate tablouri înrămate, realizate de elevi, adevărați artiști. Fiecare urma să ia loc acolo unde se afla tabloul cu florile preferate. Micile dansatoare, îmbrăcate ca niște fluturași albi, au oferit buchete mari de flori.
Și cum ospitalitatea la moldoveni este o tradiție care se respectă, musafirii au fost invitați la o cafea și o prăjitură, iar dezbaterea despre rolul școlii în comunitate a continuat.
Concluzionăm, că nu numai în mediul urban învățământul evoluează. Și cadrele didactice din mediul rural realizează că educația este într-un continuu proces de evoluție și trebuie să se adapteze nevoilor copiilor, să pună accentul pe inovare, în vederea pregătirii lor să facă față situațiilor noi, să se adapteze și să reușească în demersul propus.
Felicitări întregului colectiv de cadre didactice! Felicitări directorului școlii, prof. înv. primar – Ionescu Liviu Marius, pentru activitatea desfășurată și mulțumiri pentru completările oferite, esențiale în realizare articolului! Felicitări Primarului Pantea Adrian, Consiliului Local al Comunei Boțești, pentru implicare în dotarea școlilor cu cele necesare!