Luna martie este sinonimă cu începutul calendaristic al primăverii, iar cu această schimbare de sezon, vin și întrebările șoferilor legate de tipurile de cauciucuri pe care ar trebui să le folosească. Când și de ce trecem la anvelopele de vară? Care sunt avantajele schimbului sezonier de cauciucuri la mașină?
Pe piața de anvelope, există trei categorii principale de produse dintre care șoferii pot alege: anvelope de vară, de iarnă și all-season (pentru toate anotimpurile). Factorul cel mai important care definește această categorisire este clima, sau, mai precis spus, condițiile de mediu la care răspunde autovehiculul. În vederea atingerii performanței dorite și, în același timp, pentru facilitarea stilul de condus personal, alegerea corectă a tipului de anvelope reprezintă o decizie importantă. Inclusiv din punct de vedere al siguranței pe șosea, decizia dumneavoastră de a schimba anvelopele la momentul potrivit cu opțiunea cea mai bună face o diferență considerabilă.
Specialiștii de la anvelope.ro, subliniază acest aspect: „Cauciucul pe care îl alegeți va afecta accelerația, frânarea și performanța la viraje ale mașinii dvs., așa că trebuie să alegeți cu înțelepciune. Nu are rost să mărești puterea mașinii tale, să îmbunătățești configurația suspensiei sau să întărești frânele dacă toată această muncă va fi subminată de anvelopele pe care le-ai montat. Fiind singura parte a mașinii în contact cu drumul, anvelopele dvs. au un impact direct asupra tuturor domeniilor de performanță, așa că trebuie să le acordați o atenție serioasă.”
Soferii pot înțelege imediat impactul pe care aceste cauciucuri le au asupra eficienței și performanței autovehiculului în sezonul cald, si uneori asupra bugetului. Diferența rezultă din comportamentul cauciucurilor în condițiile specifice vremii de vară, fapt care este influențat de materialul folosit, mărimea și profilul anvelopelor. Structura, atât cea internă cât și cea externă, a unei anvelope de vară este optimizată pentru a face față temperaturilor ridicate (uneori de peste 60 de grade Celsius la contactul cu suprafață șoselei). Concomitent, ea este gândită să performeze pe carosabilul umed și să reziste procesului de degradare al cauciucului mai bine.
În primul rând, se poate observa aspectul diferit pe care pneurile de vară le au față de cele de iarnă sau all-season. Banda de rulare a cauciucului este mai mare, elementele acesteia sunt mai puțin adânci, iar pneul prezintă foarte puține lamele sau micro-tăieturi. Totodată, canelurile longitudinale din bandă au dimensiuni mai mari, pentru o îndepărtare mai eficientă a apei în cazul contactului cu carosabilul umed, astfel reducând riscul de acvaplanare. Toate aceste caracteristici permit unei suprafețe mai mari de cauciuc să intre în contact direct cu șoseaua. La nivel de material, anvelopele de vară sunt create dintr-un compus mai rigid decât cele de iarnă, permițând o aderență potrivită față de condițiile carosabilului și o rezistență mai bună la temperaturi mari.
Întreaga strategie care stă în spatele producției anvelopelor de vară aduce numeroase avantaje, precum:
- manevrare mai bună a mașinii atât pe vreme uscată, cât și în condiții ploioase, prin aderența crescută pe ambele tipuri de suprafață;
- Stabilitate ridicată în timpul frânării;
- distanță mai mică de frânare;
- Suport sporit în luarea virajelor;
- eficiență mărită când vine vorba despre consumul de carburant (anvelopele determină aproximativ 20% din consumul de carburant al unei mașini);
- Zgomot mai puțin datorită rezistenței la rulare mai scăzută a mașinii.