Peste 90% dintre români consideră că schimbările climatice sunt reale, arată un studiu realizat pentru UNSAR, în septembrie 2019, de către IRES.
Dintre participanții la studiu care au declarat că schimbările climatice sunt reale, 46% consideră că acestea reprezintă o problemă extrem de serioasă, pe o scală de la 0 la 10 (unde zero înseamnă că nu este o problemă serioasă, iar 10 că este o problemă extrem de serioasă), aceștia acordând schimbărilor climatice punctajul maxim.
În ceea ce privește efectele schimbărilor climatice, principalele îngrijorări ale românilor sunt furtunile violente (33% dintre respondenți), urmate de topirea ghețarilor (16%), seceta (15%), incendiile de vegetație (14%), valurile de căldură (11%) și inundațiile (6%).
„Schimbările climatice au început să aibă un impact semnificativ. Și în acest context, protecția oferită de industria de asigurări este o importantă cale de a absorbi aceste riscuri”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.
La nivelul industriei de asigurări, doar în prima jumătate a anului 2019, companiile de profil au plătit despăgubiri de 47,1 mil. lei pentru asigurări obligatorii și facultative de locuințe, în creștere cu 56% față de perioada similară din 2018, potrivit datelor ASF-Autoritatea de Supraveghere Financiară.
În ceea ce privește măsurile pe care românii sunt dispuși să le aplice pentru combaterea efectelor schimbărilor climatice, peste 91% dintre participanții la studiu au declarat că o soluție pentru combaterea acestora este reducerea cantității de deșeuri și colectarea selectivă a acestora, 87% – reducerea defrișărilor, 86% – izolarea termică a locuinței, 82% – reducerea poluării industriale, 82% – utilizarea mijloacelor de transport alternative (bicicletă, mers pe jos, transport în comun etc.), 81% – evitarea produselor ambalate, în special cele în plastic, 78% – cumpărarea produselor locale sau de sezon, de fiecare dată când e posibil, 76% – limitarea înmatriculărilor de autovehicule poluante, 52% – introducerea unor taxe de acces în centrul orașului pentru autovehicule și alte măsuri.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.007 de persoane cu vârsta de peste 18 ani în septembrie 2019, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).