Înscriere online la liceu, note şi absenţe puse elevilor pe computer şi anunţate pe loc părinţilor, cuprindere dintr-o privire a tuturor elevilor din toate şcolile, cărţi şi lecţii accesibile de oriunde oricui vrea să înveţe sunt numai câteva dintre deschiderile şcolii spre societate, economie şi indivizi. Le vor facilita programele numite uzual „Catalogul electronic” și „Biblioteca virtuală”. Îşi dau mâna să le realizeze Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Fondurilor Europene, Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare. Ideile nu sunt noi. Tentative, aplicaţii au mai fost, însă disparate, multe rămase în stadiul de intenţie şi destule destrămate. Încurajatoare de data asta e finanţarea din fonduri europene. Ce nu are cum să fie plătit rămâne interesul de a fi cunoscută de-adevăratelea şi complet starea educaţiei româneşti.
Miniştrii comunicațiilor și societății informaționale, educației naționale și fondurilor europene şi directorul general al Agenţiei de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare au semnat contractele de finanțare pentru proiectele SIMS – Sistemul informatic de management al școlarității („Catalogul electronic”, în valoare de 225 milioane lei, din care circa 191 milioane lei fonduri nerambursabile) și EDULIB – Platforma digitală cu resurse educaționale deschise („Biblioteca virtuală”, în valoare de 250 milioane lei, din care aproximativ 210 milioane lei fonduri nerambursabile). Prin aceste proiecte, vor fi integrate în sistemul educațional două platforme informatice care vor crește atât calitatea actului, cât și eficiența sistemului educațional. „Educația digitalizată și digitalizarea educată sunt coordonatele unei economii dezvoltate și dinamice”, spune ministrul Alexandru Petrescu. Semnarea contractelor de finanțare „demonstrează că actualul guvern atrage fonduri europene (valoarea contractelor este de aproximativ 100 de milioane de euro, bani europeni) şi se preocupă de educație”, accentuează ministrul Valer-Daniel Breaz.
Dincolo de declaraţii, urmează conţinutul, iar de la acesta pornind, aşteptată este punerea în valoare. La ce bun? Şi cât de convenabil? Răspunsurile ar trebui să fie fără echivoc: la bunul mers al sistemului educaţional, prin cunoaşterea lui reală, la zi, iar convenabil, în măsura în care adevărul convine. Catalog electronic se foloseşte şi în prezent, aplicat la examenele naţionale şi izolat în diverse şcoli, ca serviciu implementat de unele firme, plătite de primării, părinţi etc. Prin proiectul „Catalogului electronic” ar rezulta un imens catalog unic, generalizat, desigur, cu acces la date dirijat printr-o combinaţie de drepturi, cerinţe, nevoi justificate, susţinute, limitate. Se vor putea face analize, cercetări, se vor putea determina necesităţi pentru alocări, intervenţii, investiţii. Pe această cale, în sfârşit se va şti exact şi în timp real câţi elevi sunt în această ţară şi care le sunt situaţia şcolară şi frecvenţa la ore. Vorba e dacă va fi şi convenabil pentru toată lumea să se cunoască situaţii reale statistic, ştiut fiind obiceiul umflării cifrelor, cel al raportărilor astfel încât cine vrea să obţină ce şi cât vrea. La rândul ei, „Biblioteca virtuală” va fi o platformă încărcată cu lucrări pentru şi despre educaţie şi formare: lecții, manuale electronice, resurse educaționale deschise, materiale auxiliare, jocuri, documente utile profesorilor, elevilor, părinților. Deocamdată, nu reiese că s-ar pune şi problema drepturilor de proprietate intelectuală, socotindu-se probabil că orice autor va da fuga să posteze spre uzul general ce creează el personal, cu mintea, cu timpul şi cu banii lui. Totodată, e de la sine înţeles că, aşa cum există şi în prezent forme de „Catalog electronic”, sunt şi platforme cu îndrumări pentru educaţie, rezumate de opere literare şi proiecte didactice, iar calitatea şi utilitatea cu adevărat ale conţinutului şi cu atât mai puţin competenţa autorilor nu are cum să le asigure nicio „Bibliotecă virtuală”.