Procesul de învățare în cazul copiilor care merg la școală se bazează în cea mai mare măsură pe memorarea informațiilor care li se transmit, însă fiecare dintre ei face asta în mod diferit, în funcție de tipul de memorie care este mai bine dezvoltat.
Psihologii au stabilit să există mai multe tipuri de memorie, însă doar trei dintre acestea sunt cel mai frecvent folosite de copii în procesul de învățare. Este vorba de memoria vizuală, cea auditivă și memoria chinestezică sau tactilă – bazată pe experimentare și implicarea în diferite activități.
În acest articol ne-am propus să ne concentrăm atenția asupra memoriei vizuale, pentru că aceasta este cel mai intens solicitată, atât în procesul de învățare, cât și în viața de zi cu zi.
Ce este memoria vizuală?
Alături de memoria auditivă și cea tactilă, memoria vizuală face parte din categoria memoriilor senzoriale, care se bazează pe senzațiile oferite de diferiți stimuli. În cazul memoriei vizuale, vorbim de stimuli vizuali, adică imaginile pe care copilul le percepe cu ajutorul ochilor și le reține după ce acțiunea stimulilor a încetat. Memoria vizuală este cel mai intens solicitată, iar copiii care au acest tip de memorie mai dezvoltat vor reuși să învețe mai ușor, întrucât rețin mai bine tabele, scheme și grafice.
Cum afli dacă micuțul tău are o memorie vizuală bună
Un prim semn în acest sens îl poți găsi studiind caietele de notițe ale copilului. Dacă observi că notițele sunt scrise în culori diferite, acesta este un indiciu clar că are o memorie vizuală dezvoltată, pe care se bazează în procesul de învățare. Copiii cu această calitate obișnuiesc să scrie cu diferite culori anumiți termeni, observații sau definiții, pentru că astfel le rețin mai ușor. Trebuie să-l încurajezi să continue cu această metodă și totodată să te asiguri că are în penar și instrumente de scris de alte culori decât cele cu albastru. În acest sens, la raionul de rechizite școlare din Auchan poți găsi oricând truse de pixuri, creioane, markere sau carioci de toate culorile.
Alte metode de învățare specifice memoriei vizuale
Dacă observi că micuțul tău își apropie de ochi paginile cărților sau caietelor atunci când învață, nu trebuie să îți faci griji că are probleme cu vederea, pentru că el face aceste gest pentru a vizualiza mai amănunțit anumite detalii, pe care le reține astfel mai ușor.
Totodată, dacă face adnotări în dreptul unor pasaje care trebuie memorate, nu trebuie mustrat pentru că „mâzgălește” manualele, ci din contră trebuie să îl lași să procedeze în același mod, pentru ca astfel reține mai bine informațiile importante. De asemenea, un copil cu o memorie vizuală bună va prefera întotdeauna să învețe folosind ilustrațiile sau prezentările grafice și mai puțin textele tipărite.
În viața de zi cu zi, un copil cu memoria vizuală dezvoltată are o bună orientare în spațiu, nu se rătăcește într-un loc străin și reține ușor chipurile și fizionomia persoanelor cu care se întâlnește, chiar dacă nu a intrat în contact direct cu acestea.
Deși memoria vizuală este cel mai intens solicitată în timpul procesului de învățare, studiile efectuate de psihologi au stabilit că doar 29% dintre elevii din ciclul primar și cel gimnazial se folosesc cu precădere de acest tip de memorie, în timp ce 34% apelează în special la memoria auditivă, iar 37% se bazează pe memoria chinestezică sau tactilă.
Pentru tine, ca părinte, este important să identifici din timp care tip de memorie este mai bine dezvoltat în cazul copilului tău, iar pe parcursul anilor de școală să îl încurajezi să folosească metodele de învățare care i se par cele mai facile și să-i asiguri toate condițiile necesare.