Studiu iZi data
Atât în luna decembrie a anului 2020, cât și în ultima lună din 2019, agenția de cercetare de piață iZi data a realizat 2 studii care ne arată cu ce idei au întâmpinat românii noul an. Pe baza studiilor, putem observa în oglindă cum au evoluat speranțele românilor în ultimii 2 ani, dar și cum au reușit aceștia să-și organizeze sărbătorile de iarnă în pandemie.
Ce s-a schimbat în planurile românilor față de 2020?
Anul 2020 a fost mai echilibrat ca răspunsuri, însă după anul trecut românii au înclinații mai mari către schimbarea în bine în general, dar și în ceea ce privește preocuparea pentru sănătate prin schimbarea stilului de viață. Mai exact, în 2021, 37% dintre respondenți se gândesc către o schimbare în bine în general (o viață mai bună, un an mai bun, idei mărețe etc), față de 23% în 2020. Totodată, în 2021, 21% dintre ei se gândesc la schimbarea stilului de viață, comparativ cu 18% în 2020.
Unele dintre planurile acestora au rămas constante, în sensul în care atât în 2020, cât și în 2021, 10% dintre respondenți doresc să facă mai multe călătorii.
În ceea ce privește îmbunătățirea situației politice (fără corupție, fără penali etc) studiile arată că în 2021, 16% dintre respondenți își îndreaptă atenția acestui aspect, procent semnificativ mai mic decât cel înregistrat anul trecut (25%). Nu în ultimul rând, planurile personale precum terminarea studiilor, întemeierea unei afaceri, un job mai bun, o creștere salarială sunt mai temperate în 2021 (17%) față de cum era acum un an (24%).
Sărbători petrecute acasă, fără invitați pentru 73% dintre români
Deja ne-am obișnuit ca pandemia să ne modeleze stilul de viață, iar sărbătorile de iarnă nu aveau cum să facă excepție. Cei mai mulți dintre respondenți au declarat că urmau să își petreacă sărbătorile acasă, fără invitați (73%). Față de total eșantion, românii de peste 54 de ani au fost cei mai vocali în ceea ce privește acest aspect (83%). De asemenea, 83% dintre rezidenții mediului rural au declarat că intenționau să facă sărbătorile acasă, fără invitați, față de 67% dintre locuitorii mediului urban.
Studiul din decembrie 2020 indică și faptul că 17% au spus că urmau să stea acasă, dar primeau musafiri, în timp ce 14% voiau să plece în vizită la rude sau la prieteni. În 2020, doar 2% dintre români aveau planuri pentru o vacanță la munte.
6 din 10 români au redus bugetul de cadouri
58% dintre respondenți au declarat că au redus bugetul pentru cadouri în 2020. La nivel declarativ, femeile au fost mai înclinate către economie, 62% spunând că vor reduce bugetele alocate cadourilor de sărbători, față de 52% dintre bărbați.
Pe de altă parte, 38% dintre cei intervievați au spus că vor cheltui la fel ca în anii precedenți, în timp ce numai 5% erau dispuși să investească mai mulți bani în cadouri.
Producătorii locali, pe masa a 56% dintre români
În medie, românii au cumpărat alimente de sărbători din 2 surse (produse românești de la supermarket și alimente de la producătorii locali). Studiul indică faptul că bărbații sunt de 2 ori mai înclinați să cumpere produse locale internaționale de la supermarket (41% față de 20% dintre femei). 66% dintre persoanele cu studii superioare au cumpărat produse de la producătorii locali de sărbători, față de 56% din total eșantion.
Cele 2 studii utilizate ca referință în prezentul material sunt următoarele:
- Studiul iZi data din luna decembrie 2019 a fost realizat pe o populație digitalizată, reprezentativ urbană de 1001 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews), cu respondenți cu vârste de peste 15 ani din toată România, având o eroare de eșantionare de 3%.
- Studiul iZi data din luna decembrie 2020 a fost realizat pe o populație digitalizată, reprezentativ urban + rural de 1019 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews), cu respondenți cu vârste de peste 15 ani din toată România, având o eroare de eșantionare de 3%.
iZi data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.