Cea de-a doua ediție a sondajului Coface privind comportamentul de plată al companiilor în Franța arată o prelungire a perioadei medii de plată, în timp ce 85% dintre companii s-au confruntat cu întârzieri la plată, majoritatea indicând că acestea sunt mai lungi și mai numeroase decât în 2023. Această deteriorare a comportamentului de plată se reflectă într-o nouă creștere a numărului de insolvențe, care s-a stabilizat acum la niveluri mult mai ridicate decât în 2019 și 2023.
Întârzierile la plată, o practică larg răspândită
În 2024, ca și în anul precedent, practica acordării termenelor de plată rămâne larg răspândită în Franța: 97% dintre întreprinderile intervievate au acordat termene de plată clienților lor, indiferent de sector sau de mărimea întreprinderii, iar acest procent a depășit 90% în toate sectoarele. Termenul mediu de plată a crescut: acum este de 51 de zile, comparativ cu 48,2 zile anul trecut și este în continuare semnificativ mai mare decât în Germania (32 de zile) și Polonia (42 de zile), rămânând în același timp mult sub cel înregistrat în China (70 de zile) și restul Asiei (64 de zile).
Un semn că practica este bine stabilită este faptul că 95% dintre întreprinderile foarte mici – care sunt relativ mai puțin înclinate să acorde termene de plată – continuă să o facă. Cu toate acestea, ele acordă termene de plată mai scurte, 40% dintre ele oferind termene mai mici de o lună (comparativ cu mai puțin de 20% pentru întreprinderile mai mari).
Întârzieri de plată: situația continuă să se deterioreze
85% dintre companiile intervievate s-au confruntat cu întârzieri la plată în 2024, comparativ cu 82% anul trecut. Aceste întârzieri sunt mai frecvente decât în Germania (78% dintre întreprinderi), Polonia (49%), China (62%) și restul Asiei (60%), unde – ca și anul trecut – termenele de plată acordate sunt mai lungi, dar întârzierile mai puțin frecvente.
Majoritatea IMM-urilor raportează că plățile întârziate au fost mai frecvente decât în anul precedent: 89% dintre IMM-uri afirmă că s-au confruntat cu întârzieri de plată (comparativ cu 88% în 2023). Acest procent este, de asemenea, foarte ridicat în cazul întreprinderilor medii și mari, și al întreprinderilor foarte mici, cu 84% și, respectiv, 80% dintre întreprinderi, comparativ cu 78% anul trecut.
Dimensiunea companiei rămâne un factor determinant în ceea ce privește durata întârzierilor. 73% dintre companiile foarte mici au observat o creștere a acestor întârzieri, în comparație cu „doar” 55% dintre companiile medii și mari. În timp ce majoritatea întreprinderilor raportează întârzieri de plată mai mici de 30 de zile, 46% au înregistrat întârzieri mai mari de o lună.
Deși niciun sector nu a fost scutit, sectoarele auto, energetic, farmaceutic, agroalimentar, al serviciilor financiare și al construcțiilor au fost deosebit de afectate în acest an, peste 25% dintre întreprinderile din aceste sectoare raportând întârzieri mai mari de două luni.
Dintre companiile care s-au confruntat cu întârzieri de plată, 40% le atribuie dificultăților financiare întâmpinate de clienții’ lor, cu mult înaintea problemelor organizaționale (27%) și a gestionării fluxului de numerar fără dificultăți financiare (20%).
Insolvențele, cu mult peste nivelurile anterioare apariției COVID
După ce a rămas la niveluri deosebit de scăzute până la jumătatea anului 2022, numărul insolvențelor a crescut brusc în 2023, înainte de a rămâne net peste nivelurile de dinainte de apariția CODVID în prima jumătate a anului 2024. În primele 7 luni ale anului au fost înregistrate 39.506 de insolvențe, în creștere cu 23% față de 2023 și cu 26% față de 2019.
Această dinamică afectează toate sectoarele și toate dimensiunile întreprinderilor. Companiile cu vânzări mai mici de 250.000 EUR sunt cele mai afectate, reprezentând 87% dintre insolvențe.
Presiunea persistentă asupra marjelor și a fluxului de numerar ar trebui să mențină insolvențele la un nivel ridicat în a doua jumătate a anului 2024 și (cel puțin) în prima jumătate a anului 2025.
Deteriorarea perspectivelor economice și riscuri multiple
Ca și anul trecut, perspectivele negative privind comportamentul de plată al clienților sunt în concordanță cu așteptările economice relativ pesimiste. Indiferent de mărimea lor, întreprinderile intervievate se așteaptă în mare parte la o înrăutățire sau, în cel mai bun caz, la o stabilizare a activității în Franța și în întreaga lume.
Deși această observație este similară pentru întreprinderile de toate dimensiunile, companiile exportatoare sunt mai optimiste, în contextul unei relative redresări a comerțului mondial. Perspectivele privind fluxul de numerar sunt mai nuanțate, într-un context în care costurile de finanțare și, într-o mai mică măsură, costurile salariale vor rămâne ridicate, chiar dacă multe întreprinderi vor continua să își ramburseze expunerile garantate către stat.
În timp ce principalele riscuri menționate de companii – și anume dificultățile de recrutare, costul materiilor prime și încetinirea cererii globale – rămân în general neschimbate față de anul trecut, un risc a trecut direct pe primul loc: mediul politic și social din Franța, menționat de 37% dintre companii.