Inclus de către Euromonitor în topul celor mai importante tendințe de consum la nivel global în 2018, conceptul co-living a devenit popular în Europa datorită stilului de viață al tinerelor generații, iar acum reprezintă o oportunitate de business și pentru investitorii români.
După ce Generațiile Millennials și Z au ales să lucreze în birouri comune numite hub-uri, iar spațiile de co-working au devenit deja o parte importantă în piața de birouri din România, modelul de economie colaborativă a evoluat și în domeniul imobiliar. În ultimii ani, spațiile de co-living au redefinit conceptul de locuință pentru tineri antreprenori, studenți, artiști sau persoane fără responsabilități sociale, care aleg să lucreze călătorind.
Co-living-ul presupune un spațiu în care locatarii împărtășesc zonele de locuit și un set de interese, valori sau intenții. Conceptul a apărut în Marea Britanie a secolului al 19-lea, însă varianta actuală de co-living reprezintă o nouă abordare a împărțirii aceluiași acoperiș, imaginată de o generație care pune tot mai puțin preț pe posesiuni materiale și tot mai mult pe relaționare, libertate și experiențe autentice. Pentru Mileniali sau tinerii din generația Z, „acasă” poate fi oriunde simt apartenența la un grup de oameni care le împărtășesc interesele și un loc care îi ajută să se dezvolte personal și profesional.
Găsirea unui spațiu de co-living în orice parte a lumii este facilă datorită platformelor online care oferă posibilitatea de a rezerva online. Un astfel de agregator specializat este coliving.com.
Ciprian Jdera, proprietarul unuia din spațiile de co-living și co-working din București a fost inspirat de călătoriile sale și oamenii pe care i-a întâlnit atunci când a decis să deschidă Omega House și să construiască o comunitate de persoane care, deși provin din toate colțurile lumii, au interese comune.
„La Omega House găzduim tineri de pe întreg globul. Nu sunt doar digital nomads din Polonia, Italia și Franța sau țări mai îndepărtate, precum India și SUA, ci și oameni din România, care ne aleg pentru că opțiunile de chirie din București nu le satisfac toate nevoie sau ca alternativă la căminele studențești. Vin pentru un loc de cazare și descoperă un nou stil de viață”, menționează Ciprian Jdera.
Pe lângă factorul sociologic, rațiunile economice contribuie substanțial la popularizarea acestui mod de a locui.
Din punct de vedere economic, avantajele co-living-ului sunt legate de costul mai mic decât cel de închiriere și întreținere a unui apartament, dar și de accesul la facilități și servicii precum cele de spălătorie a hainelor, curățenie sau internet. În costul lunar al unei camere într-un spațiu de co-living intră atât chiria, cât și facturile de utilități, curățenia sau accesul la spații de lucru și petrecere a timpului liber.
„În timp ce chiriile apartamentelor continuă să crească, tinerii caută nu doar un loc accesibil din punct de vedere financiar, ci și o soluție care să îi scutească de timpul pierdut cu plata facturilor sau alte activități administrative”, spune fondatorul spatiului de co-living Omega House.
Antreprenorul își propune să promoveze conceptul la nivel național și să înscrie România pe lista destinațiilor de co-living prin organizarea de „co-living retreats”.
„Pentru o anumită perioadă de timp, un grup de oameni va avea un program special, care include atât workshop-uri de dezvoltare personală și profesională, cât și activități sociale și turistice. Oaspeții vor avea acces atât în spațiile de locuit, cât și în spațiul nostru de co-working și își vor putea face în așa fel programul încât să poată lucra și participa la activitățile organizate de noi.” – declară Ciprian Jdera.