Beneficiind de expunerea la informaţii strategice din organizaţie şi având acces la procesul decizional, circa 70% dintre directorii financiari consideră accesul la rolul de conducere în top management firesc, însă elemente precum leadershipul, networkul şi viziunea globală necesită îmbunătăţiri, arată cel mai recent studiu de profesionalizare a meseriei de contabil din România, ediţia a doua a programului experienţial, De la Contabil la CFO.
Astfel, managerii de linie din zona finanţelor au nevoie de maximizarea procesului de formare şi ghidare a oamenilor care derivă dintr-un leadership puternic şi autentic, ei fiind deficitari în ceea ce priveşte capacitatea de a conduce oameni şi procese regionale sau naţionale şi de a-şi dezvolta parteneriate benefice.
„ Din practică şi lucrul cu directorii financiari din companii, observăm cât este de greu să existe o viziune integrată care să conţină toate ariile afacerii. Aceasta este cea mai mare dificultate. Acum, CFO sunt la momentul la care învaţă să identifice oportunităţi pentru business şi să găsească beneficii financiare pentru companie. Provocarea este să valorificăm competenţele de strategie financiară pe care poate ca CEO nu le deţine, dar să pornească de la opţiunile şi deciziile manageriale şi nu de la cifre neapărat. Această schimbare de abordare face diferenţa între CEO, vizionar, care nu pune bariere în creativitate şi CFO care gândeşte prudenţial. Trecerea de la un rol de linie ca CFO la unul de top management CEO presupune mai multă implicare şi interacţiune, uşor în afara zonei de confort pentru CFO” declară Ioana Arsenie, fondatoarea Trusted Advisor Strategy & Finance şi creatoarea programului De la Contabil la CFO.
Din punct de vedere financiar-strategic, directorii financiari descriu anul 2025 ca 40% cost saving oriented, 25% provocator, finanţări puţine, presiune pe cash flow, 20% provocator în care ne aşteptăm să începem să plătim nota de plată, 15% bogat in schimbări legislative.
Care este relaţia directorilor financiari cu top managementul în materie de finanţe
Echilibrul finanţelor este prioritatea 0 pentru cei mai mulţi dintre CEO, urmată de eficientizarea cash flowului operaţional, monitorizare şi gestiune risc de credit, precum şi risc de lichiditate şi îndeplinire deadlineuri.
În ceea ce priveşte raportul dintre top management şi middle management, 36% dintre directorii financiari intervievaţi declară că există o colegialitate strânsă şi o relaţie bazată pe profesionalism, 27% spun că există cooperare pentru livrarea de rezultate şi discuţii de adaptare la piaţă, 27% afirmă că sunt într-o comunicare, consultare şi informare continuă iar 10% sunt la început de drum în noul rol deservit.
Abilităţile şi competenţele dezvoltate de către membrii departamentului financiar, alături şi de CFO, pe parcursul anului trecut, 43% sunt legate de crearea de analize financiare mai complexe, 28% spun că au competenţe în zona de prioritizare de sarcini, de adaptare la schimbare şi optică schimbată spre gândire macro, 15% înţelegere şi comunicare şi adaptare la stiluri diferite de lucru, 14% focus pe oameni şi obiective.
Când vine vorba despre ascensiunea în carieră şi paşii concreţi de urmat pentru a deveni CEO într-o companie, 32% dintre directorii financiari sunt de părere că trebuie să cunoască compania în ansamblu, precum şi detaliile tehnice, 29% consideră că este cazul să ai o gândire strategică, ceea ce presupune să cunoşti business, direcţii, strategii de vânzare şi investiţii, implementare KPIs, monitorizare şi înţelegerea impactului, 27% spun viziune, leadership şi planificare iar 12% amintesc să fie un bun strateg, orientat pe obiective clare, manageriale şi de leadership.
Ca şi recomandare de măsură în lucru în agenda lor, 40% dintre directorii financiari amintesc de automatizare în cadrul departamentului ca şi soluţie pentru a elimina multe procese manuale şi o structurare mai eficientă a activităţilor şi 35% fluidizare accesare programe pentru investiţii.
Studiul De la Contabil la CFO, dezvoltat şi implementat 360° de grade de Ioana Arsenie, profesionist în finanţe cu o experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App a fost conceput în perioada ianuarie – martie 2025, pe un palier de 60 contabili, profesionişti, manageri în finanţe dar şi antreprenori, din companii româneşti şi străine, cu venituri de peste 1mil. euro, din industrii cheie precum agribusiness, transporturi, medical, constructii, retail, tehnologie.