Târgul de carte Gaudeamus, ajuns la ediţia cu numărul 26, îşi deschide astăzi porţile, având loc, în premieră, la Pavilionul B2 Romexpo şi desfăşurându-se în perioada 20-24 noiembrie.
Copreşedinţi de onoare ai evenimentului sunt poetul şi jurnalistul Mircea Dinescu şi directorul Teatrului Naţional Bucureşti, Ion Caramitru.
Vor fi prezenţi peste 250 de expozanţi, reuniţi în 200 de standuri, iar programul de vizitare este între 10.00 şi 20.00, zilnic, potrivit hotnews.ro.
Desigur, vor putea fi întâlnite cele mai diverse titluri, de la ficţiune la nonficţiune, carte educaţională, beletristică, science-fiction şi altele.
De remarcat că ediţia din acest an îşi propune să celebreze 30 de ani de la Revoluţia Română, dar şi că Grupul Editorial Corint sărbătoreşte 25 de ani de la înfiinţare, iar Editura Cartea Românească, 100 de ani de existenţă.
Grupul Humanitas are evenimente ce includ peste 1.100 de titluri, peste 80 de cărţi-eveniment, 31 de lansări, sesiuni de autografe, întâlniri cu scriitori, istorici, editori, traducători, critici literari şi jurnalişti celebri.
În oferta Editurii Art intră şi două cărţi ale recent laureatului cu Nobel, Peter Handke, respectiv ”Frica portarului înaintea loviturii de la 11 metri” şi ”Scurtă scrisoare pentru o lungă despărţire”. Din câte cunosc, acestea nu erau disponibile în România înainte de decernarea premiului scriitorului austriac, ceea ce mă determină să mă opresc un pic asupra ideii de business pe piaţa cărţii.
Fireşte, există anumite titluri ”pentru cunoscători” şi altele de tip best-seller, dar până la urmă nimic nu garantează că o carte se va vinde foarte bine. Se pare că în epoca internetului şi a talk-show-urilor nu se mai citeşte chiar atât de mult, ceea ce duce la situaţia destul de împovărătoare ca un autor să nu iasă din anonimat şi, implicit, să nu fie tipărit şi vândut în proporţie mulţumitoare decât dacă ia un mare premiu, de exemplu premiile Nobel sau Man Booker Prize.
La fel se explică şi lipsa unor reeditări recente ale unora dintre clasici, precum Byron sau Mallarmé, care sunt, probabil, căutaţi mai mult pe la anticariate şi cred că este o impietate să trebuiască să faci reclamă mai ceva ca la Snickers sau la întâlniri sportive pentru a vinde cărţi de o autentică valoare, ale unor autori consacraţi.
Oricum ar fi, un târg de carte de dimensiunile Gaudeamus are toate atuurile pentru a atrage un număr imens de vizitatori, care, suntem convinşi, vor găsi suficiente titluri de interes, din cele mai diverse domenii.