Software-ul CRM are două beneficii principale: simplifică procesele de lucru zilnice și îți îmbunătățește vânzările prin crearea unei baze de date unice. Însă, care este cea mai bună abordare pentru compania ta – achiziția unei soluții CRM de la un provider sau dezvoltarea propriului software CRM în regim de outsourcing?
În acest articol abordăm top 5 aspecte pe care să le iei în considerare când dezvolți propriul software CRM.
- Dacă vrei funcționalități specifice trebuie să plătești în plus
Achiziția unei soluții CRM de la un provider, indiferent dacă este on cloud sau on premises va veni cu un set standard de funcționalități. Dacă vrei o funcționalitate în plus care nu se regăsește în soluția inițială va trebui fie să plătești extra, fie să cauți o soluție care să răspundă mai bine nevoilor tale.
În același timp, ai alte costuri pe care trebuie să le iei în considerare:
- Mentenanța. Problemele vor apărea, indiferent de natura CRM-ului, fie că este dezvoltat de o echipă externă sau l-ai achiziționat. Dacă ai dezvoltat propriul software CRM atunci obții și pachete avantajoase de mentenanță de la echipa dezvoltatoare, pe când o soluție off-the-shelf are partea de mentenanță ca serviciu;
- Îmbunătățirea soluției. Compania ta se dezvoltă continuu. Un CRM achiziționat va funcționa în parametrii normali doar dacă îl plătești, pe când un software CRM propriu va avea constant îmbunătățiri aduse în baza contractului semnat de la bun început.
- Timp și costuri. Pe termen scurt, un CRM achiziționat de pe piață nu te va afecta. Însă, pe termen mediu și lung vei descoperi lacunele unui CRM standard care nu se potrivește companiei tale. Ceea ce înseamnă că îți va afecta toate departamentele interne care folosesc acest CRM și echipele de vânzări vor începe să aibă un randament scăzut. Un CRM propriu va fi dezvoltat exact pe ceea ce ai nevoie, chiar dacă dezvoltarea durează mai mult decât achiziția. Însă, vei primi un produs care se potrivește fiecărui aspect de business al companiei tale, iar pe termen mediu și lung vei avea de câștigat, deoarece productivitatea crește și se îmbunătățesc procesele de vânzare și marketing.
- Personalizarea este cheia oricărui CRM
Ceea ce face un software CRM să fie atât de important este gradul de personalizare. Cu toate că toate produsele de CRM disponibile pe piață îți oferă un grad de personalizare, sunt limitate. În special pentru că produsul trebuie să se conformeze pentru foarte multe alte companii, similare sau extrem de diferite de a ta.
Un sistem software de CRM propriu va fi de la bun început personalizat așa cum îți dorești. Indiferent de mărimea companiei sau numărul de departamente care îl vor folosi, vei avea un produs care se va integra deja cu alte sisteme software pe care le folosești.
În același timp, dacă lucrezi cu echipe externe care au dezvoltat soluții CRM personalizate în trecut, vei beneficia și de un UX și UI la zi, care va face adopția noului software mult mai rapidă în interiorul companiei.
- Erori de sistem
Erorile sunt o problemă constantă în dezvoltarea software. De cele mai multe ori, aceste erori apar din cauza faptului că tehnologiile folosite nu sunt compatibile. Imaginează-ți dacă folosești deja câteva soluții software și adaugi o soluție CRM care, în mod normal, ar trebui să te ajute să îți crești vânzările într-un mod accelerat și întâmpini probleme și erori de conectivitate sau altele.
Un sistem software de CRM personalizat va fi dezvoltat în jurul soluțiilor deja existente și va ține cont să fie deschis (adică să se integreze facil și ușor cu o multitudine de alte soluții software). De asemenea, dacă vrei să introduci o nouă soluție software în companie și vrei să fie integrată cu CRM-ul, tot ce trebuie să faci este să vorbești cu echipa externă care ți-a dezvoltat soluția.
Un CRM achiziționat va fi întotdeauna limitat la un număr finit de integrări cu soluțiile software disponibile pe piață. Dacă nu se poate integra înseamnă că trebuie să aștepți până când va fi dezvoltată această funcție, iar de cele mai multe ori nu ai un timp clar de așteptare.
- CRM și ca aplicație de smartphone
Smartphone-ul, mai ales din cauza pandemiei, este în prezent cel mai folosit dispozitiv în România (conform studiilor făcute în 2020 și 2021 de agenții de marketing și website-uri de ecommerce). Un CRM care să fie disponibil și ca aplicație mobilă de smartphone este un beneficiu pentru orice agent de vânzări care este cel puțin o dată pe săptămână în deplasare către clienți.
Atunci când ai o aplicație de smartphone, printre cele mai importante aspecte se numără siguranța și să fie dezvoltate nativ pentru sistemul de operare pentru care fi folosit (iOS, Android sau amândouă). O soluție CRM personalizată dezvoltată de o echipă cu experiență în mai multe domenii îți va oferi un UX și un UI mult mai bine adaptat nevoilor tale, deoarece se va concentra pe eficiență, atât din punct de vedere al aplicației, cât și al utilizatorului.
În același timp, va funcționa mult mai fiabil, deoarece face parte din același sistem personalizat intern și se va conecta instant, fără probleme de conectivitate.
- Scalabilitatea
Cel mai mare obstacol al companiilor care achiziționează un software CRM „la cheie” îl reprezintă scalarea lentă al produsului în raport cu ritmul de creștere al business-ului. De asemenea, tehnologiile folosite pentru crearea sistemului software pot să devină învechite, iar actualizările foarte mari înseamnă că vei avea perioade în care nu vei putea folosi la capacitate maximă software-ul achiziționat.
Un sistem software CRM custom va fi dezvoltat, de la bun început, folosind cele mai recente tehnologii disponibile pe piață. În același timp, permite scalarea mult mai rapid și mai facil. În același timp, vei beneficia de o echipă externă care întotdeauna îți va oferi cei mai buni specialiști în dezvoltarea de software personalizat. De asemenea, este mult mai ușor să comunici cu o echipa care ți-a dezvoltat software-ul personalizat și să dezvolți noi funcționalități, într-un timp mult mai scurt, fără să aștepți următoarea actualizare a soluției care să se potrivească și companiei tale, dar și a celorlalte companii care folosesc aceeași soluție.
Un software CRM personalizat, chiar dacă trebuie să aștepți până când va fi dezvoltat, pe termen mediu și lung va fi mult mai util companiei tale deoarece urmărește procesele tale. Fiecare companie este unică și cu cât te dezvolți, cu atât vei avea nevoie de o soluție care să urmărească exact nevoile tale. Chiar dacă un software achiziționat „la cheie” va fi disponibil într-un timp mult mai scurt, pe termen mediu și lung va avea probleme în a servi nevoilor tale specifice, ceea ce înseamnă că vei pierde timp, personalul va deveni frustrat și, nu în ultimul rând, profitul tău va avea de suferit.