Patronatele din transporturi trag un semnal de alarmă privind situația transportului de persoane din România. Guvernul a primit recent un document de avertizare. Documentul menționează următoarele aspecte:
«Sub pretextul asigurării transportului elevilor (ale căror abonamente Guvernul Orban întârzie să le deconteze) unii reprezentanți de vârf, cu putere de decizie ai PNL, fac greșeli fundamentale (de ex. încurcă subvenționarea cetățenilor cu compensările pierderilor operatorilor de stat) și vor să elimine operatorii privați de transport din piață pentru a face loc liberalilor de modă veche (“baroni”: liberali care fac business cu banii statului/cetățenilor fiindcă nu ar risca banii proprii în activități nerentabile; pe când, bugetul statului este “sac fără fund”, în accepțiunea lor)», se arată în documentul oficial, asumat şi de FORT.
Conform aceluiași document, transportatorii de persoane aduc următoarele argumente:
«Asumarea răspunderii Guvernului Orban pe abrogarea OUG 51/2019 este de fapt startul NAȚIONALIZĂRII transportului de persoane din interiorul județelor și punerea acestui transport în “buzunarul” și la “cheremul” “baronilor” locali, eliminând concurența care duce la servicii calitativ superioare și costuri mai mici.
Din 2007 (L92/2007!!!) până astăzi, “specialiștii” majorității consiliilor județene împreună cu cei ai Ministerului Dezvoltării (cu care nu de puține ori ne-am contrazis în dezbaterile Comisiei de transporturi) nu au reușit să evalueze fluxurile de călători pentru întocmirea corectă a Programelor județene de transport (sursa pirateriei, a fenomenului “ia-mă, nene”) sau să elaboreze procedurile de atribuire a serviciilor de transport județean (licitații) prevăzute de legislația din domeniu.
De aceea am depus un amendament la legea de asumare a Guvernului, pentru stabilirea datei-limită de expirare a licențelor de traseu actuale la 30.06.2021 (față de 31.12.2020, termenul propus de Guvern).
Până la acest termen, trebuie făcută rapid o analiză temeinică a costurilor de operare ale operatorilor de transport cu capital de stat și, ulterior, trebuie stabilită procedura de atribuire a serviciilor județene de transport (atribuire directă, cum vor liberalii vechi sau licitație, cum este corect).
Așa ajungem la al doilea amendament depus de mine prin care solicit eliminarea totală din lege a ATRIBUIRII DIRECTE (sursă de corupție și clientelism politic etc.) și înlocuirea acesteia cu LICITAȚIE (proceduri competitive de atribuire).
Ca să dau un exemplu, reprezentanții operatorului cu capital de stat din Brașov afirmă că înregistrează costuri de 7,5 lei/km (un control al Curții de Conturi ar putea să constate costuri mai mari). Ne întrebăm de ce nu contractează Consiliile locale și Consiliul județean Brașov autocare de lux (5 lei/km pe piață liberă)? Așa ar beneficia cetățenii de servicii calitative și ar rămâne și bani mai mulți în bugetele locale pentru repararea drumurilor!
Transportul județean trebuie să fie pentru cetățeni, și nu pentru clientela baronilor locali!
Trebuie să se efectueze fără prejudicierea bugetului public pentru că, altfel, riscăm și sancțiuni de la organismele europene pentru compensare în exces (pierderile companiilor de stat care operează la costuri pe km mult prea mari și intră în faliment sau primesc compensări de la buget).
Reglementarea transportului de persoane trebuie să respecte legislația europeană și, foarte important, trebuie lăsată în responsabilitatea și dezbaterea comisiilor de specialitate din Parlamentul României!», se mai arată în documentul menţionat.