Începând din 6 noiembrie, zeci de companii de transport poloneze blochează punctele de tranzit între Polonia și Ucraina. Transportatorii denunță o concurență „neloială” din partea transportatorilor ucraineni și se tem de o destabilizare a pieței. Peste 20.000 de vehicule, relatează surse locale, așteaptă în aceste zile, de o parte și alta a frontierei, drum liber, camioanele poloneze blocând ruta principală ce duce la postul de frontieră Dorohusk. Blocaje similare erau semnalate vineri la Hrebenne, Korczowa și Rava-Rouska. Transportatorii polonezi spun că se tem pentru viitorul profesiei lor. Problema a apărut încă după invazia rusă în Ucraina, dar s-a agravat serios în ultima vreme. La vremea respectivă, Bruxellesul a lansat un program intitulat „transportul fără vize”. Sistemul permiselor practicat pentru intrarea companiilor de transport ucrainene în Uniunea Europeană a fost astfel abandonat. Rezultatul a fost o creștere imensă a numărului camioanelor ucrainene nu doar pe drumurile Poloniei, ci în toată Europa. „Da, ne temem de concurența ucraineană. Comparativ cu Ucraina, cotizația de sănătate este de cinci ori mai mare în Polonia… Ceea ce ne înfricoșează este dumpingul social”, spun transportatorii polonezi. Concurența este greu de depășit. Transportul rutier a devenit unul dintre pilonii economiei poloneze, el contribuind cu 7% la PIB-ul național și având o importanță capitală pentru comerțul și industria poloneză. Un milion de salariați lucrează în acest domeniu și milioane de zloți (moneda națională) sub formă de impozite intră în seifurile statului. În total, 20% din piața europeană este deservită de camioanele poloneze. În Europa, un camion din cinci rulează sub pavilion polonez. În 2019, Polonia a detronat Germania, cândva lider în acest sector. Noua generație de antreprenori polonezi a văzut potențialul acestei piețe și a investit masiv în modernizarea mijloacelor de transport și în formarea șoferilor. Practic, toți vorbesc perfect limba engleză.
Flexibilitate și prețuri competitive
Polonia, relevă experți în domeniu, a devenit o placă turnantă a transportului de bunuri în Europa. Ea este avantajată de poziția geografică între Est și Occident, iar micile lor camioane sunt adaptabile la orice tip de mărfuri și livrări rapide. Sunt avantajați de asemenea de prețurile competitive practicate. În ciuda aderării la UE, costurile de exploatare în Polonia sunt încă inferioare față de cele din alte țări membre. Cu toate acestea, riscurile geopolitice ce apasă pe creștere și inflație, plus criza energetică și recesiunea care amenință Polonia, ar putea frâna această piață înfloritoare a transporturilor. În acest context dificil, subliniază analiști polonezi, transportatorii polonezi cer Uniunii Europene restabilirea permiselor de intrare pentru transporturile de bunuri ale vecinilor lor. Cu excepția ajutorului umanitar și a echipamentelor militare destinate armatei ucrainene. Bruxellesul și Kievul au prelungit însă, recent, cu încă un an programul „transportul fără viză” ce facilitează transportul bilateral și tranzitul către UE. Autoritățile ucrainene au cerut protestatarilor polonezi să ridice barajele, dar aceștia consideră mobilizarea lor drept o problemă de supraviețuire.