Atunci când pandemia a început în martie 2020, pentru 29% dintre companiile mici dezvoltarea de noi produse a fost o modalitate de a răspunde situației dificile, potrivit unui studiu recent realizat de Kaspersky. Lockdown-urile naționale au afectat situația financiară a majorității IMM-urilor (66%), iar acestea au trebuit să ia multe măsuri de reducere a costurilor. Având în vedere acest lucru, lansarea de noi oferte sau oportunități de business, precum și alte măsuri luate, au fost unele dintre eforturile de supraviețuire.
Capacitatea de a răspunde în mod adecvat la o criză poate permite unui business să profite la maximum de ea. Potrivit lui Steven Callander, profesor de economie politică la Stanford Graduate School of Business, „obiectivul este de a trata o criză ca pe o problemă de management” și „să profite de lumina reflectoarelor”. Sub impactul pandemiei, deciziile au fost deosebit de complexe. Organizațiile au trebuit să ia în considerare factorii externi – lockdown, noi cerințe sanitare, un stil de viață radical schimbat – și capacitățile lor de afaceri.
Pe lângă lansarea de noi produse și servicii (29%), ca răspuns activ, fiecare a cincea organizație a intrat în noi segmente de business (21%). Pentru companiile din sectorul evenimente, divertisment, artă și cultură, sau chiar din sectorul medical, acest lucru a însemnat lansarea unei alternative digitale a ofertelor lor fizice; pentru magazine sau restaurante – vânzarea online și procesul de livrare la domiciliu; pentru producători – fabricarea de măști, dezinfectant și alte accesorii medicale sau chiar concentrarea pe furnizarea de bunuri pentru confortul casei.
Printre alte măsuri anti-criză, previzibil cea mai comună, a fost aceea de a permite tuturor sau majorității angajaților să lucreze de la distanță (46%). Dar cele mai multe decizii au vizat în continuare optimizarea cheltuielilor: organizațiile au introdus reduceri bugetare (38%), salarii sau ore de lucru reduse (35%), au redirecționat bugetele sau au oprit planurile de investiții (30%). Una din zece companii a trebuit să ia măsuri critice, cum ar fi concedierea angajaților (12%) sau oprirea plății facturilor (11%).
„Deși unele decizii au fost grele, ele au fost necesare. Acum, este bine să știm că sentimentul general cu privire la rezultatele pandemiei este oarecum pozitiv în cadrul companiilor mici: două treimi dintre acestea (63%) sunt de acord că afacerea lor a răspuns bine provocării globale. Lecțiile învățate ar trebui să le ajute acum să se pregătească mai bine pentru provocările viitoare, să îmbunătățească planul și procesele de investiții actuale, să încerce lucruri noi cu încredere și să devină mai digitale. De asemenea, cred că produsele și serviciile lansate ca răspuns vor rămâne relevante, deoarece restricțiile anti-COVID-19 sunt încă în vigoare și oamenii continuă să urmeze obiceiurile digitale preluate în timpul pandemiei”, spune Andrey Dankevich, Senior Product Marketing Manager la Kaspersky.
Pentru companiile care doresc să fie mai pregătite și mai sigure în lumea digitală, Kaspersky a lansat platforma Cybersecurity on a Budget cu ghiduri gratuite despre cum să economisiți în ceea ce privește instrumentele online, să comunicați cu clienții, să protejați datele sensibile și multe altele. Mai multe concluzii din raportul Kaspersky: How small businesses got through 2020-2021: Budget cuts, product launches, and new investment priorities” sunt disponibile aici.