Fără o înțelegere între Londra și Bruxelles, afirmă experți în domeniu, fabricanții de automobile cu activități pe teritoriul Regatului Unit vor fi forțați să ia măsuri preventive cât mai repede posibil.
De câteva luni, constructorii de automobile prezenți în Europa, și cu atât mai mult în Regatul Unit, pun la cale – fiecare – planuri de salvare, în condițiile în care spectrul unui «hard Brexit», la 29 martie anul acesta, devine pe zi ce trece tot mai verosimil. La PSA este așteptată anunțarea unui program de urgență înainte de finele lunii ianuarie. Bineînțeles, dacă nu intervine nimic în plan politic. La Audi sau BMW, «butonul roșu» este de asemenea gata de a fi pus oricând în acțiune. Multe probleme au constructorii de automobile și în cazul unui «Brexit fără acord». În primul rând, este cazul taxelor vamale ce ar urma să fie instituite între continentul european și arhipelagul britanic. Fără un acord până la sfârșitul lunii martie, avertizează experții, importul și exportul de vehicule va fi taxat cu 10%, iar piesele de schimb cu 3-4%, așa cum prevăd regulile Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).
Temerile post-Brexit
Ceea ce este cel mai grav, spune Asociația constructorilor europeni de automobile (ACEA), este soluționarea complicațiilor ce apar prin revenirea frontierelor atât în calea de legătură prin Canalul Mânecii, cât și în zona Mării Nordului: controalele vamale și multitudinea documentelor ce trebuie prezentate, birocrația care va amenința pur și simplu producția industriei constructoare de automobile europene. Dacă producătorii de piese de schimb și de automobile încearcă să creeze stocuri dincolo de Canalul Mânecii, situația se complică grav în cazul industriei și al locurilor de muncă în construcția de automobile în Regatul Unit (în jur de 850.000 de persoane vor fi afectate).
În absența unui acord de liber-schimb între Londra și Bruxelles, uzinele instalate pe teren britanic (Toyota, Nissan și Honda, dar și BMW sau PSA) vor fi în pericol atât pe termen mediu, cât și pe termen lung. Dacă nu va exista un acord comercial, avertiza recent Harald Krüger, patronul BMW, vom fi forțați să construim în Olanda. Din prudență, uzina britanică de automobile mini se va închide toată luna aprilie, până după trecerea tensiunilor. Chiar grupul Jaguar Land Rover, deținut de acum de firma indiana Tata, este pe cale să se doteze cu capacități de asamblare în țări din Europa de Est. Toată această situație extrem de complicată în cazul unui Brexit fără acord, reiese din evaluările experților, citați de «Les Echos», «ar putea costa zeci de mii de locuri de muncă în Marea Britanie».