Potrivit unui nou studiu al companiei de măsurare globală, Nielsen, consumatorii din toată lumea își exprimă o creștere a încrederii în bunăstarea lor financiară, cu precădere în țările în curs de dezvoltare din Asia, Africa, America Latină și Orientul Mijlociu.
Studiul „Schimbarea Prosperității Consumatorului”, care măsoară evoluția sentimentului consumatorilor privind situația lor financiară, a relevat că 58% dintre consumatorii la nivel global consideră că sunt într-o poziție financiară mai bună decât în urmă cu 5 ani.
De asemenea, 44% dintre consumatori cheltuiesc mai mult decât acum 5 ani pe bunuri de consum larg.
În timp ce consumatorii din zona Asia-Pacific își percep cel mai bine situația financiară (70% sunt mai bine decât acum 5 ani), consumatorii din țările dezvoltate nu sunt atât de pozitivi.
Mai puțin de jumătate dintre nord-americani (46%) și doar circa o treime dintre europeni (37%) cred că situația lor financiară s-a îmbunătățit în ultimii 5 ani.
România, Pakistan și Columbia sunt singurele țări din afara zonei Asia-Pacific care intră în topul piețelor cu cel mai pozitiv sentiment financiar. Țări din centrul și estul Europei, cum ar fi Ungaria, înregistrează cele mai mari îmbunătățiri ale sentimentului consumatorului, urmate de Polonia, Bulgaria și Slovenia.
Studiul Nielsen arată că, la nivel global, 44% dintre consumatori cheltuiesc mai mult decât acum 5 ani pe bunuri de larg consum, în timp ce la nivel european ponderea acestora este de 39%.
În ciuda faptului că percep îmbunătățiri în ce privește finanțele proprii, mulți simt presiunea creșterii costurilor de trai. La nivel global, numai 15% din consumatori simt că pot cheltui liniștiți, în timp ce aproximativ o treime (31%) declară că abia își pot acoperi cheltuielile de bază.
„Este interesant de remarcat că în timp ce mulți consumatori se simt mai stabili financiar decât în trecut, acest lucru nu se traduce neapărat în dorința sau încrederea de a cheltui neplanificat”, a declarat Pedro Manoslava, Retailer Services Nielsen.
Preferință pentru achiziția online de bunuri de larg consum și pentru produse premium
Acest studiu arată că, la nivel global, online-ul devine o destinație populară pentru cumpărăturile de produse premium. Gamele exclusive de produse și ofertele atractive generează vânzări atât de la e-retaileri, cât și de peste hotare.
Tot mai mulți consumatori aleg canalele online pentru cumpărarea produselor premium (45% în 2018, plus 6 puncte procentuale vs 2016) și în același timp aproape un sfert din consumatori cumpără aceste produse de la retaileri online din alte țări.
Magazinele clasice continuă să fie vizate, pentru produse premium, de 60% din cumpărători în țara de origine, în timp ce 15% dintre aceștia călătoresc în străinătate pentru a cumpăra produsele premium, principalul motiv fiind experiența de cumpărare și atenția pe care o primesc în magazin.
Consumatorii din India, Turcia și Indonezia sunt cei mai înclinați să își facă online cumpărăturile premium, în timp ce cumpărătorii din Hong Kong (38%) , Croația (36%) și Serbia (36%) sunt mai dornici să călătorească în străinătate pentru aceste produse.
2 din 5 consumatori (41%) sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse organice
Atributele principale pe care consumatorii globali le caută la produsele premium sunt calitatea superioară (56%), performanța (51%), designul (43%), experiența și brandul (42%). De remarcat este faptul că 2 din 5 consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse organice sau total naturale. La fel, sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele sutenabile (38%) sau de la companii responsabile social (30%).
Principalele categorii pentru care consumatorii sunt dispuși să plătească un preț mai mare sunt electronicele (42%), îmbrăcămintea (40%) și cosmeticele (31%), urmate de lactate și produse din carne (30 și, respectiv, 29%).
„Analizând percepția și atitudinea consumatorilor față de produsele premium, situațiile sunt destul de diferite între țările dezvoltate și cele în curs de dezvoltare”, a declarat Laura McCullough, Sales and Marketing Effectiveness, Nielsen.
„Schimbarea prosperității consumatorilor în țările emergente le permite acestora să își folosească noua putere de cumpărare pentru produse și servicii la un standard global, și un număr în creștere dintre ei optează pentru produse premium mai accesibile sau de nișă.
Și în piețele dezvoltate există oportunități de trecere la nivel premium pentru producători și retaileri, dar acolo este mult mai dificilă identificarea unor propuneri relevante și diferențiatoare. Retailerii trebuie să analizeze cu grijă oportunitatea reducerii prețurilor la produsele pentru care consumatorii sunt dispuși să plătească un preț mai mare, dar și pe cea a promovării intensive a categoriilor care nu sunt de interes pentru consumatori” , a adăugat Laura McCullough.
Raportul „The Nielsen Changing Consumer Prosperity” prezintă percepția consumatorilor asupra situației lor financiare, comportamentul lor de cumpărare și impactul acestora asupra cheltuielilor. El evidențiază dinamica cheltuielilor consumatorilor pe regiuni, acoperind 64 de țări și include topul categoriilor pentru care se cheltuiește mai mult, precum și topul categoriilor pentru care consumatorii sunt dispuși să plătească un preț premium.
Rezultatele studiului îi sprijină pe producători și retaileri să înțeleagă atitudinea consumatorilor față de cheltuieli viitoare și să își poziționeze produsele pe baza oportunităților diferite ce rezidă în segmentele premium și economy din FMCG.