Rusia este pe cale să-și creeze o ”flotă fantomă” de nave petroliere pe care întreprinderi apropiate Moscovei le cumpără în întreaga lume. Aceasta este o modalitate de ocolire a embargoului petrolier instituit de Uniunea Europeană asupra prețului petrolului rus, informează agenția Bloomberg. Potrivit acestei agenții, în ciuda sancțiunilor occidentale, cifrele din septembrie privind expedierile de petrol offshore provenind din Rusia le depășesc pe cele din luna februarie. Concomitent, livrările către Europa au fost reduse la minimum, în timp ce cele spre Asia sau către destinații necunoscute au crescut considerabil. Bloomberg atribuie această creștere funcționării unei adevărate flote fantomă de petroliere pe care Moscova este pe cale să o creeze. ”Dacă priviți câte nave au fost vândute în ultimele șase luni unor cumpărători anonimi, apare clar că este în curs de construire o flotă pentru transporturi de țiței”, a declarat Christian Ingerslev, director general al Maersk Tankers. Pentru a-și susține exporturile de petrol către Asia de până la 4 milioane de barili pe zi, Rusia a achiziționat deja 240 nave mici și mari, care anul trecut transportaseră petrol iranian și venezuelean. Potrivit Bloomberg, Rusia se pregătește activ pentru transferarea încărcăturilor de la un petrolier la altul direct în mijlocul mării, cu ajutorul superpetrolierelor-gigant. Acestea sunt prea mari pentru a părăsi porturile de la Marea Baltică cu încărcătură și au nevoie de mici navete cisterne. Restricțiile asupra prețurilor la petrolul rus exportat de către țările G7 și Uniunea Europeană trebuie să intre în vigoare la 5 decembrie, implicând o interdicție a transportului pe cale maritimă către țări terțe în cazul în care costul petrolului la bord este superior limitelor. Totuși, subliniază Reuters, Rusia va putea ocoli acest mecanism cu ajutorul propriilor petroliere și servicii de asigurare sau asiatice. Actorii de pe piața petrolului subliniază că există o importantă ”flotă fantomă” de care Rusia s-ar putea folosi pentru ocolirea restricțiilor. Țara va putea astfel utiliza propriile nave și servicii de asigurare, precum și petroliere chineze sau indiene, care nu sunt afectate de jurisdicția țărilor G7 sau a UE.