Florile sunt printre cele mai frecvente cadouri oferite de români de sărbători, în special cu ocazia aniversării Valentine’s Day, Mărțișorului sau a Zilei Internaționale a Femeii (8 Martie). Fapt vizibil și din numărul și valoarea tranzacțiilor electronice înregistrate anul acesta în florării, care au depășit încasările din perioada similară a anului 2022.
Global Payments, cel mai mare furnizor de servicii și tehnologie de plată din lume, a analizat comportamentul de plată al cumpărătorilor români, care au realizat în 2023 (până la data de 8 Martie) aproximativ 36.000 de tranzacții electronice în florăriile din portofoliul companiei, în valoare de peste 4,1 milioane de lei. Cele mai multe plăți cu cardul s-au înregistrat în ziua de 8 Martie (5.657), de Valentine’s Day (2.273), în zilele de 7 Martie (2.178), 1 Martie (2.024), 28 februarie (981) și de Dragobete (900). În total, în cele șase zile românii au lăsat peste 1,6 milioane de lei la comercianții de flori, care reprezintă 40% din valoarea tuturor tranzacțiilor electronice realizate la florării, în 2023.
Relevante sunt și datele înregistrate de Global Payments în zilele precedente acestor sărbători, care arată că românii au început să cumpere flori cu cel puțin o zi mai devreme. Comparativ cu anul trecut, în perioada aniversării Zilei Internaționale a Femeii (7 – 8 martie) numărul tranzacțiilor a crescut cu 30%, valoarea acestora fiind de aproximativ un milion de lei în cele două zile. În medie, un cumpărător român a achitat cu cardul 127 de lei pentru un buchet de flori, cu 2 lei mai mult decât anul trecut și cu 13 lei mai mult decât în 2021.
De Valentine’s Day, numărul tranzacțiilor electronice au crescut cu 27% față de anul trecut, în perioada 11-14 februarie 2023 înregistrându-se 3.539 de tranzacții, în valoare de aproape 400.000 de lei. De Dragobete (24 februarie), numărul tranzacțiilor a crescut cu 57% față de anul trecut, iar de Mărțișor au fost cu 43% mai multe comenzi de flori achitate cu cardul, fiind înregistrate 3.005 tranzacții, în valoare de peste 328.000 de lei (în perioada 28 februarie – 1 martie 2023).
Cel mai bun an pentru comercianții de flori a fost 2021, când s-au înregistrat aproximativ 10.500 de tranzacții electronice doar în zilele de 7 și 8 martie, în valoare de aproape 1,2 milioane de lei. De Mărțișor (28 februarie, 1 martie) s-au mai făcut încă 6.244 de tranzacții, în valoare de peste 575.000 de lei, iar de Dragobete și Valentine’s Day alte 4.850 de tranzacții, în valoare de peste 440.000 de lei. În total, în aceste patru perioade de sărbătoare din 2021, Global Payments a înregistrat plăți cu cardul în valoare de peste 2,2 milioane de lei.
Global Payments are în portofoliu 315 comercianți de flori din România. Anul trecut, aceștia au realizat peste 145.000 de tranzacții electronice, în valoare de 16 milioane de lei. Începutul acestui an aduce un număr și mai mare de solicitări de soluții de plată cu cardul din partea comercianților, generat de modificările aduse Legii Cashback, care privesc introducerea terminalelor electronice de la 1 ianuarie 2023 pentru firmele cu încasări anuale în numerar de peste 10.000 de euro (50.000 de lei). Global Payments a înregistrat, doar în luna ianuarie a acestui an, de 7 ori mai multe solicitări de instalare POS-uri și software pentru acceptarea plăților cu cardul, decât în aceeași lună din 2022. Și în luna februarie s-a păstrat un trend ascendent al interesului pentru transformarea digitală a firmelor mici si medii din România, înregistrându-se un număr dublu de solicitări, față de luna februarie a anului 2022. Jumătate dintre clienți au optat pentru soluția de plată GP tom, care transformă telefonul mobil într-un terminal de plată, datorită costurilor reduse de administrare și distribuției geografice (rural). Cele mai multe solicitări din luna februarie 2023 au venit din București, județele Constanța, Bihor, Mureș, Brașov și Prahova.