Studiu Deloitte
Ele simt că trebuie să acorde prioritate carierei partenerilor de viață, care sunt sursa principală de venit a familiei
Lipsa flexibilității programului de lucru este printre principalele cauze pentru care femeile și-au părăsit angajatorul în ultimul an și motivul principal invocat de cele care doresc, în prezent, să își schimbe locul de muncă, arată studiul , realizat la nivel global. În același timp, 97% dintre femei cred că solicitarea unor aranjamente flexibile de muncă le-ar putea afecta șansele de promovare profesională și 95% consideră că volumul lor de muncă nu va fi ajustat în consecință. Studiul arată o corelare pozitivă între nivelul de flexibilitate pe care femeile îl experimentează la locul de muncă și perioada de timp pe care plănuiesc să o petreacă la același angajator. Mai mult, 86% dintre femeile care beneficiază de flexibilitate raportează atât un nivel crescut de productivitate la locul de muncă, cât și de loialitate față de angajator.
Deși 88% dintre femeile participante la studiu lucrează cu normă întreagă, aproape jumătate dintre ele spun că au responsabilitatea principală pentru sarcinile casnice, cum ar fi curățenia sau îngrijirea persoanelor aflate în întreținere. Mai mult de 67% din femeile aflate într-o relație spun că partenerul este sursa primară de venit pentru familie. În consecință, aproape patru din zece femei simt că trebuie să acorde prioritate carierei partenerului față de propria carieră, lucru valabil chiar și pentru cele care reprezintă principala sursă de venit a familiei. Această situație poate crea un cerc vicios care limitează șansele femeilor de a câștiga mai mult, subliniază studiul.
„Studiul arată că preferințele și așteptările femeilor în legătură cu locul de muncă au evoluat în ton cu vremurile. Acum se pune accentul din ce în ce mai mult pe programul flexibil, pe oportunitățile de dezvoltare și pe echilibru în ceea ce privește volumul de muncă. Acestea sunt caracteristicile dorite de femei de la un loc de muncă ideal, care să le ofere oportunități de avansare în carieră, către posturi de conducere. Pe de altă parte, studiul readuce în discuție tema diferenței de salarizare, o arie în care țara noastră se situează încurajator, având una dintre cele mai mici diferențe de remunerare între femei și bărbați din UE. Acest aspect este rezultatul unei culturi a performanței pe care trebuie să o cultivăm în continuare, prin angajament din partea mediului public și privat, a liderilor și societății în ansamblu pentru a crea un mediu de lucru echitabil și sănătos pentru toți”, a declarat Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și coordonatorul programului SheXO Club.
Printre aspectele în privința cărora rezultatele raportului prezintă îmbunătățiri față de ediția precedentă se numără nivelul de epuizare (burnout) resimțit de femei la locul de muncă, care s-a diminuat la mai puțin de 30% anul acesta, față de 46%, în anul precedent. Incidența comportamentelor discriminatorii a scăzut, iar eficiența modului de lucru hibrid s-a îmbunătățit, doar 37% dintre femeile care lucrează într-un sistem de muncă de tip hibrid raportând că s-au confruntat cu excluderea de la întâlniri, decizii sau interacțiuni informale, o scădere semnificativă față de aproape 60%, înregistrat în ediția precedentă a studiului.
Studiul Deloitte relevă că presiunea de a fi mereu activ a crescut anul acesta, doar 37% dintre femei declarând că reușesc să se deconecteze de la muncă, în comparație cu 45% în anul precedent. Totodată, 43% dintre respondente afirmă că se simt evaluate pe baza numărului de ore în care sunt prezente fizic sau online, în detrimentul calității muncii prestate, sugerând o cultură care încurajează prezența obligatorie la locul de muncă (presenteeism).
Ajuns la a treia ediție, studiul a fost efectuat în rândul a aproximativ 5.000 de femei din zece țări din întreaga lume. Raportul oferă o perspectivă globală asupra opiniilor femeilor în ceea ce privește experiențele lor în mediul de lucru. Persoanele intervievate lucrează cu normă întreagă sau cu program redus în companii din multiple domenii și ocupă poziții de diverse niveluri, inclusiv funcții de conducere.
Programul SheXO Club, o inițiativă globală a Deloitte lansată în România în 2012, își propune să construiască o comunitate de femei de afaceri care să fie conectată, să crească și să prospere prin crearea unei platforme dedicate schimbului de experiențe. Prin intermediul întâlnirilor, cercetărilor și analizelor destinate clubului, membrele acestuia își vor putea extinde cunoștințele în domenii precum leadership, economie, tendințe globale și modele de afaceri, împărtășind în același timp cele mai bune practici în domeniul diversității și incluziunii.