Coaliția FiecareVot a observat alegerile pentru Parlamentul European și referendumul din 26 mai cu peste 1200 de observatori, atât în țară, cât și în secții din străinătate.
Raportul de monitorizare acoperă informații obținute din 627 de secții la procedura de deschidere, 2547 secții de votare pe parcursul zilei votării și 577 de secții la închiderea secţiilor şi numărarea voturilor.
Alegerile și referendumul s-au desfășurat într-un mediu competitiv și cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor. Multe dintre problemele identificate în timpul misiunii de observare a alegerilor au fost cauzate de modificările legislative pentru organizarea alegerilor și referendumului survenite cu un timp scurt înainte de ziua alegerilor. Considerăm că erorile şi inadvertenţele apărute pe parcursul zilei alegerilor, precum și la consemnarea şi centralizarea rezultatelor indică mai degrabă slaba instruire şi neatenţia celor implicaţi în procesul electoral decât tentative de fraudare a alegerilor. Cu toate acestea, existenţa lor creează premisele creşterii neîncrederii publicului în corectitudinea alegerilor.
Un factor care are potențialul de a fi influenţat rezultatul alegerilor este procedura limitativă referitoare la închiderea secției de votare, care a blocat efectiv accesul la vot al unui număr mare de alegători – cea mai mare parte din străinătate – care se aflau în aşteptare la ora 21:00. Considerăm că astfel de bariere de ordin legislativ și practic pot afecta competitivitatea și corectitudinea proceselor electorale.
Principalele concluzii și nereguli legate de ziua votului
Deschiderea secției
- Procedura de deschidere a secției de votare a fost evaluată ca bună sau foarte bună în 95% din secţiile de votare observate.
- Cele mai multe nereguli semnalate sunt legate de necunoașterea reglementărilor legale sau nerespectarea procedurilor de deschidere a secției (spre exemplu notarea numărului de alegători și a numărului de ștampile în procesul verbal).
Ziua scrutinului
Procesul a fost transparent în cele mai multe dintre secții, iar secretul votului a fost respectat în majoritatea secțiilor observate. Observatorii au putut monitoriza procesul electoral în aproape toate secțiile. La o secție din Ghimpați, județul Giurgiu, un observator acreditat a fost agresat, faptă pentru care a fost sesizată Poliția.
Principalele probleme în țară:
- Organizarea deficitară a secțiilor și lipsa materialelor electorale;
- Materiale electorale necorespunzătoare (sigilii realizate din bandă transparentă, urne și cabine de vot construite din materiale improprii);
- Lipsa pregătirii suficiente a membrilor birourilor electorale, potențată de cadrul legal stufos și care s-a schimbat pe parcursul perioadei electorale;
- Neaplicarea corespunzătoare a prevederilor privind informarea alegătorilor de către operatorul de tabletă, inclusiv prin tentative de a determina alegătorii să nu voteze la referendum;
- Presiuni ale autorităților locale împotriva votului la referendum
- Neclarități privind procedurile de vot. Un astfel de exemplu este votul cu pașapoarte CRDS în țară – unii președinți nu au permis, pe când alții au lăsat alegătorii cu acest tip de document să voteze;
- Aglomerație în secțiile de votare, atât în țară, cât mai ales în străinătate;
- Disfuncționalități izolate ale SIMPV, precum opriri ale tabletelor sau probleme de scanare. În unele cazuri cetățeni cu documente de identitate emise în județul Brașov erau identificați ca fiind cetățeni cu domiciliul în afara țării. Acestea nu au periclitat per ansamblu organizarea alegerilor sau referendumului, chiar dacă în anumite secții au încetinit procesul de votare;
- Accesibilitatea redusă pentru persoanele cu dizabilități. Autoritatea Electorală Permanentă a introdus prin OUG 29/2019 o prevedere conform căreia primarii sunt obligați să asigure accesibilitatea în secțiile de votare. Cu toate acestea, conform datelor obținute de la observatori, 34% din secțiile de votare observate nu erau accesibile.
Votul în străinătate
- Un număr semnificativ de persoane care au așteptat să voteze (inclusiv la orele 21) în secții din Marea Britanie, Irlanda, Italia, Germania, Franța etc.
- Lipsa cadrului legal privind prelungirea procesului de votare
- Lipsa unor prevederi flexibile privind spațiul secției de votare. BEC a interpretat spațiul secției strict în sensul legii, fără a permite președinților secțiilor de votare să îl extindă pentru a facilita votul unui număr cât mai mare de persoane
- Lipsa materialelor electorale – urne, ștampile
Cele mai multe buletine de vot s-au solicitat la secțiile din Bruxelles 1 și 2, unde au fost cerute câte 10.000 de buletine și s-au primit 9975, respectiv 6 ștampile.
Mai multe secții din Marea Britanie au cerut câte 8000 de buletine de vot (Londra 1 și 2, Londra Brent, Stratford, Harrow, Battersea, Barking, Slough), respectiv 7 ștampile.
În Germania, pentru toate cele 25 de secții s-au cerut câte 4000 de buletine de vot, respectiv 6 ștampile. În Italia, buletinele cerute s-au plasat între 3000 și 4500, iar ștampilele între 4 și 6. Cele mai multe buletine, 4500, s-au cerut pentru secțiile din Roma și Ladispoli.
În Spania, secțiile din Sevilla, Lepe, Palos de la Frontera, Malaga și Almendralejo au primit câte 5000 de buletine și 6 ștampile. În cele 3 secții din Madrid s-au primit câte 4000 de buletine de vot și 6 ștampile.
Având în vedere că pentru secțiile din România, care pot avea în medie până la 2000 de alegători s-a recomandat un număr de 5 ștampile, este evident că nu se poate vota cu același număr de ștampile la 4-5000 de alegători. Așadar, numărul de buletine și ștampile/cabine este disproporționat.
- Lipsa membrilor birourilor electorale și lipsa de responsabilitate a competitorilor în a desemna reprezentați în birourile electorale. MAE a confirmat ca răspuns la o solicitare EFOR că nu deține informații cu privire la sancționarea membrilor birourilor electorale pentru neprezentarea nejustificată la secția de votare.
- Lipsa dotărilor secțiilor de votare (inclusiv acces pentru persoane cu dizabilități) și a serviciilor pentru alegătorii care așteptau la coadă
Închiderea secțiilor
- Procentul secţiilor evaluate pozitiv de observatorii care au asistat la numărarea voturilor este de doar 85%;
- La ora 21, în 19% dintre secțiile observate mai erau alegători care așteptau să voteze;
- Cea mai frecventă problemă semnalată a fost dificultatea completării proceselor verbale în aproape o treime din cazuri (doar 63% dintre preşedinţii secţiilor observate au consemnat rezultatele fără probleme).
- Datele ne arată că procedurile au fost înțelese și aplicate mai deficitar față de perioada de votare.
- Oprirea tabletei SIMPV la ora 21:30 nu a permis în anumite cazuri tuturor persoanelor aflate în secție să voteze. Considerăm că nefuncţionarea unui sistem electronic nu trebuie să încalce dreptul de vot al alegătorilor.