Constructorul german a anunțat că va închide uzina respectivă pentru o perioadă de o lună, începând cu 1 aprilie 2019, exact a doua zi după ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană. Scopul unei astfel de măsuri, spun surse apropiate grupului BMW, este evitarea unor complicații ce ar apărea în cazul în care Londra nu ajunge la un acord cu Bruxellesul privind viitoarele relații cu Europa.
Oficiali BMW au precizat că acest tip de închidere a uzinei nu are nimic excepțional, având în vedere că în fiecare an este întreruptă producția pentru operațiuni de mentenanță sau modernizare. De data asta, însă, este modificat radical calendarul unor astfel de operațiuni.
Evitarea rupturilor de aprovizionare
«Fiind o organizație responsabilă, noi ne-am planificat perioada de mentenanță atunci când Regatul Unit părăsește UE, pentru a reduce astfel riscul unei posibile perturbări a aprovizionării cu piese în cazul unui Brexit fără acord», a anunțat conducerea BMW într-un comunicat. Un astfel de «scenariu dur», se spune în comunicat, «este deocamdată puțin probabil, dar trebuie anticipat». Sectorul britanic al automobilelor, bazat îndeosebi pe constructori străini implantați în Marea Britanie, avertizează de câteva luni bune în legătură cu riscul unui «Brexit dur», ceea ce ar putea implica schimbări radicale administrative, începând cu taxele vamale.
Marea Britanie – a patra piață mondială pentru BMW
Încă de la sfârșitul lunii iunie, BMW a avertizat că orice problemă privind aprovizionarea ar putea obliga la reexaminarea investițiilor sale în Marea Britanie, cea de a patra piață mondială în termeni de vânzare. În context, este reamintit un fapt important: începând din anul 2000, aici au fost cheltuite peste 2 miliarde de lire sterline. Regatul Unit este singura țară unde BMW posedă situri industriale pentru trei mărci (BMW, Mini și Rolls Royce). Sunt folosiți 8.000 de angajați, la care se adaugă 14.000 de locuri de muncă suplimentare în rețeaua concesionarilor. Se poate imagina, astfel, ce gândesc toate aceste mii de angajați despre Brexit. «Bomboana pe colivă» a fost lansarea, în paralel, a operațiunilor de construire a unei uzine în Ungaria, prima în Europa de Est. Brexitul, în general, nu a fost singurul argument pentru justificarea construirii uzinei din Ungaria, cât mai ales ideea de a avea o soluție de repliere rapidă în cazul în care Uniunea Europeană și Regatul Unit se despart în condiții proaste.