Deși afacerile fizice au în continuare clienți, mediul online este și el o opțiune de luat în calcul pentru viitorii antreprenori. Ambele tipuri de business-uri vin cu avantaje și dezavantaje! Hai să le analizăm împreună și să aflăm ce ți s-ar potrivi mai bine!
Costurile de pornire
Construcția inițială a unei afaceri fizice poate avea costurile ridicate! În plus, e nevoie să plătești și o chirie lunară. Aceasta este de obicei scumpă, mai ales în zonele centrale. Având o locație fixă există și alte cheltuieli, cum ar fi utilitățile sau zonele de parcare. În mediul online, lucrurile stau diferit. Poți porni un business din confortul propriei tale locuințe, chiar dacă vinzi produse fizice. Iar investiția pentru crearea unui site este și ea scăzută și n-ai nevoie neapărat de angajați la început. Poate fi însă nevoie de mai mult capital pentru promovare, deoarece competiția este puternică.
Nivelul potențial de vânzări
Majoritatea afacerilor offline nu sunt deschise noaptea! Se întâmplă în special la început, când nu există suficient personal pentru asta. În alte cazuri este vorba de faptul că unele business-uri cum ar fi magazinele de haine au ore specifice de lucru. Potențialii clienți trebuie să se limiteze la programul tău și asta reprezintă pe termen lung un dezavantaj în vânzări. Pe de altă parte, nivelul de încredere al oamenilor este mai mare! Aceștia pot vedea și atinge produsele, nefiind îngrijorați de faptul că ar putea întâmpina probleme dacă cumpără ceva.
Afacerile online funcționează la orice oră! Teoretic, așa ar trebui să ai mai mulți clienți. În practică, majoritatea celor care află de tine nu vor achiziționa nimic când ești la început. Aceștia nu te cunosc și nu știu cât de sigur sau calitativ este ceea ce oferi! În plus, cumpărăturile online nu sunt chiar atât de comode. Deși nu există cozi, timpul de așteptare pentru primirea unui produs fizic este mai mare.
Sistemele de gestiune
Cele mai comune echipamente pentru tranzacții folosite în afacerile offline sunt casele de marcat! Această reprezintă o dotare obligatorie pentru orice comerciant care dorește să activeze în legalitate. În funcție de spațiul disponibil, se poate folosi o casă de marcat de tip desktop sau una portabilă, care are dimensiunile reduse. Poți alege și un sistem de tip POS, deoarece acesta este mai performant și îți permite o administrare mai bună a afacerii.
Pentru tranzacțiile online ai nevoie de un procesor de plăți, care să accepte carduri de credit precum Visa sau Mastercard. Pe lângă asta, trebuie să oferi posibilitatea clienților de a achita și în regim de numerar. Dezavantajul însă e faptul că trebuie plătite și serviciile de transport, iar banii nu vor veni la tine instant.
Nivelul de securitate
Afacerile fizice necesită investiții mai mari în securitate! Ai nevoie de camere video și sisteme de alarmă, uneori fiind necesare chiar și uși cu încuietori securizate sau agenți de pază. Într-o afacere online nu trebuie niciodată să te îngrijorezi legat de faptul că ți-ai putea pierde inventarul. Totuși, există posibilitatea de a apărea atacuri cibernetice cauzate de hackeri și trebuie să te protejezi de acestea. Deși există riscuri minime de a pierde banii firmei, se poate ca site-ul tău să trimită clienții către link-uri de tip scam sau să înceapă să nu mai funcționeze corespunzător. Pentru a evita aceste lucruri, trebuie să investești într-un program de securitate și să faci verificări constant.
Cum să decizi ce fel de afacere ți se potrivește?
Afacerile offline te pot ajuta să ajungi rapid la clienți! Aceștia vor avea mai multă încredere în tine când vor dori să cumpere anumite produse. Totuși, investițiile necesare sunt mari și nivelul de vânzări este limitat de zona geografică. O afacere online poate fi pornită cu o investiție mai scăzută și are potențialul de a ajunge la mai mulți oameni. Însă, din cauza competiției, este greu de promovat și se poate să ai nevoie de un buget de marketing ridicat. Ține cont de toate aceste lucruri și alege tipul de afacere care crezi că ți se potrivește cel mai bine.