Geometria roţilor poate constitui un proces destul de costisitor dacă nu se ţine cont de verificarea periodică. Investiţia într-o maşină reprezintă un interes din ce în ce mai ridicat pentru populaţia cu venituri peste medie. O maşină cumpărată nouă are o garanţie în care orice problemă apare este observată din timp prin verificările periodice impuse. În schimb, la o maşină rulată modul de a descoperi anumite probleme se abordează într-un ritm de verificări nu tocmai eficient. În acest caz, aprecierea unor defecţiuni se face prin verificări la o perioadă de timp foarte mare sau doar atunci când apar defecţiunile propriu-zis. Ignorarea unor semnale produce o serie de afecţiuni mult mai severe: degradarea prematură a pneurilor, afectarea sistemului de direcţie şi suspensie, consum ridicat de carburant şi afectarea clară a fundalului de conducere în siguranţă al autoturismului.
Ce situaţii amplifică necesitatea de apelare la geometria roţilor
Prin configuraţia sa, maşina are un aliniament corect al celor 4 roţi, fără nici un fel de înclinare faţă de centrul acesteia. În mod normal ea este optimizată pentru a fi condusă în condiţii de siguranţă. Prin faptul că este supusă la un set de variaţii ce implică calitatea asfaltului, experienţa şoferului de a evita anumite situaţii, gradul de uzură şi alte schimbări negative apărute la sistemul de direcţie, se produce cadrul propice dereglărilor. Anumite semnale precum scârţâitul roţilor sau faptul că maşina trage în lateral pe drum drept indică cel mai probabil existenţa unor probleme cu geometria roţilor ce trebuiesc rezolvate. Abilitatea şoferului de a aprecia efortul suplimentar pentru menţinerea traiectoriei maşinii se poate face uşor, luând în calcul câteva observaţii:
- virajul stânga sau dreaptă se simte îngreunat şi pune probleme de revenire uşoară pe poziţia neutră;
- volanul indică un grad ridicat de efort pentru a menţine traiectoria, lăsat liber în timpul deplasării pe linie dreaptă având tendinţa de a trage într-o parte;
- anvelopele prezintă urme de uzură neuniforme.
Ce reglaje se impun prin geometria roţilor.
Reglajele optime de geometria roţilor implică 4 unghiuri: de fugă, de cădere, de convergenţă şi unghiul de înclinaţie transversală la axa pivotului. Verificarea într-un centru specializat se face fin și optimizat, prin aparatură de ultimă generaţie. Un service specializat în reglarea geometriei roţilor este complet utilat cu o gamă de echipamente specializate folosite în funcţie de necesitatea de a reda stabilitatea maşinii la drum. Verificările şi ajustările necesită o atenţie deosebită la detalii, se pot realiza rapid şi au un cost acceptabil faţă de alte probleme care pot degenera pe fondul geometriei defectuoase.
Vestea bună este că atunci când mergi în service, poți afla și alte informații importante pentru întreținerea mașinii tale. Spre exemplu, poți să vezi cât ulei intră în cutia de viteze automată pentru a-l schimba corect, sau poți întreba tot ce te interesează despre mașina ta.
Ce implicaţii are geometria defectuoasă a roţilor.
În primul rând sistemul de direcţie al maşinii este afectat şi implică un efort şi o atenţie sporită din partea şoferului, punând, astfel, în pericol siguranţa pasagerilor. În altă ordine de idei, poziţionarea defectuoasă a roţilor provoacă o degradare rapidă a pneurilor, a componentelor sistemului de direcţie şi suspensie, cu implicaţii şi în creşterea consumului de carburant. De aceea, o verificare amănunţită într-un centru specializat menţine un nivel de siguranţă şi confort, dar face posibilă şi o optimizare adecvată a consumului de carburant.