Studiu Revolut
- Doar 4% dintre români se declară îngrijorați de faptul că ar putea să fie victimele unor fraude în această perioadă a anului în care cei mai mulți consumatori caută oferte avantajoase. Doar 3% spun că nu vor face cumpărături de Black Friday, tocmai din cauza temerilor față de acest tip de fraudă, arată un studiu Dynata
- 8% dintre români ar prefera să cumpere din magazin pentru a se proteja de acest tip de fraude
- Scam-urile de cumpărături au fost tipologia de fraudă cel mai des întâlnită în prima jumătate a anului, reprezentand 54% din cazurile înregistrate de banca digitală în România, potrivit celei de-a doua ediții a Raportului privind Securitatea Consumatorilor și Fraudele
- Revolut, compania financiară globală cu peste 45 de milioane de clienți în totală lumea și peste 4 milioane în România, a realizat o analiză privind raportarea consumatorilor români la securitatea fondurilor în contextul cumpărăturilor de Black Friday și a realizat un studiu pe această temă în rândul a 1.000 de consumatori români de peste 18 ani.
Cât de relaxați sunt românii în privința cumpărăturilor online și a siguranței fondurilor?
Un studiu recent realizat de Dynata pentru Revolut ne arată că, de Black Friday 2024, aproape jumătate dintre respondenți (46%) intenționează să facă achiziții, mai ales pentru a profita de discount-urile la produsele care sunt prea scumpe pentru puterea lor de cumpărare.
Participanții la studiu au mai declarat și că profită de această oportunitate pentru a cumpăra la prețuri mai avantajoase produse care le sunt necesare pe parcursul anului (45%). 8 din 10 români spun, însă, că intenționează să cheltuiască mai puțin de Black Friday și de Crăciun deoarece bugetele lor au fost afectate de inflație.
Cu 52% dintre respondenți intenționând să cumpere online față de 44% din magazin, Black Friday este de departe cel mai mare eveniment comercial al finalului de an și una dintre ocaziile care contribuie la intensificarea scam-urilor de cumpărături.
Potrivit celui mai recent Raport privind Securitatea Consumatorilor și Fraudele, realizat de Revolut1, scam-urile de cumpărături reprezintă principala tipologie de fraude bancare semnalată în România în primul semestru al anului 2024, cu 54% din numărul total de fraude semnalate. La nivel global, același raport Revolut a arătat că 60% dintre scam-urile raportate de clienți au fost din aceeași categorie.
Deși incidența acestui tip de scam-uri este de așteptat să crească în timpul Black Friday, rezultatele provenite din studiul Dynata arată că doar 8% dintre români se arată cu adevărat îngrijorați de creșterea riscului de fraudă în timpul sezonului cadourilor și ar prefera, din acest motiv, să cumpere mai degrabă din magazine fizice. Românii cu vârste cuprinse între 45-54 de ani și seniorii (65+) sunt chiar mai temători decât celelalte categorii de vârstă și preferă să meargă în magazine pentru a cumpăra de Black Friday, în proporție de 9% și, respectiv, 10% dintre respondenți. Aceleași segmente de vârstă cred că Black Friday nu este neapărat o bună ocazie de a face cumpărături, mai ales din cauza site-urilor înșelătoare sau a falșilor vânzători (6%). În același timp, 86% dintre respondenți consideră că de Black Friday pot prinde niște oferte bune.
Doar 4% dintre respondenți spun că de Black Friday se poate să fii păcălit foarte ușor și să devii victimă a unor scam-uri, femeile fiind mai îngrijorate decât bărbații (5% vs 3%).
Cum să rămâneți în siguranță în timp ce faceți cumpărături: Recomandările Revolut pentru a recunoaște scam-urile de cumpărături
- Escrocii pot crea site-uri false de comercializare de produse, astfel încât acestea să arate exact ca magazinele online autentice. Acest lucru se face atât pentru a fura banii victimelor atunci când fac achiziția, cât și pentru a obține date personale sau datele cardurilor.
Ce să faci: verifică dacă adresa site-ului (URL) este corectă și reală
- Unele site-uri vând articole scumpe (electronice, bijuterii sau îmbrăcăminte de la branduri de renume) la prețuri foarte mici. Uneori, cumpărătorii primesc articolul pentru care au plătit, dar acestea pot fi contrafăcute sau se poate întâmpla să nu mai primească nimic în schimbul banilor.
Ce să faci: verifică dacă site-ul are recenzii de la alți cumpărători - Uneori, escrocii se folosesc de platformele de social media pentru a atrage clienții cu reclame înșelătoare. Magazinele online sunt disponibile pentru un timp scurt, apoi dispar
Ce să faci: nu te încrede în paginile și conturile de social media deschise de curând sau cu multe recenzii pozitive. Ar putea fi false sau ar putea fi scrise astfel încât să păcălească publicul în legătură cu originea lor
- Mesaje false cu privire la livrarea unor produse sau emailuri de phishing care devin tot mai numeroase în contextul campaniilor de Black Friday.
Ce să faci: urmărește coletele expediate direct din platforma sau de pe site-ul firmei de curierat, verifică întotdeauna adresa de email a celui care trimite emailul și vezi dacă identifici eventuale greșeli de ortografie/ exprimare. Dacă ai cea mai mică suspiciune, nu apăsa pe niciun link!
1Studiul a fost realizat în octombrie 2024 de compania de cercetare Dynata. Eșantionul global a inclus 21.000 de respondenți cu vârste de peste 18 ani din 21 de țări (Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Cehia, Franța, Germania, România, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Spania, Elveția, Regatul Unit).