Discutam zilele trecute cu un prieten profesor de matematică. Îmi spunea că în facultăţi, la seminariile matematicilor superioare, din 9-10 studenţi abia găseşti unul capabil să citească (nu să rezolve) exerciţiul. Adică, dau un exemplu, abia o zecime pot spune, puşi în faţa literei Σ, că este o sumă, ca să nu mai vorbim de semnul ∫. Am citit recent în cartea profesorului universitar Mihai Maci că este o integrală. Restul, masa critică, oastea de strânsură nu are contact cu problema nici măcar la nivel introductiv!
La
Facultatea de Filosofie din Oradea,
la
care
constată şi el că studenţii nu au capacitatea de a relaţiona cu
marile texte, preferând piureul de banane premestecat din cărţile
scrise de vulgarizatori în ale filosofiei, sintezele de pe net şi
alte asemenea suprasimplificări.
La facultăţile de teologie
ortodoxă s-a scos, pentru admiterea la doctorat, examenul
eliminatoriu de greacă veche. Cu alte cuvinte, crema teologilor
ortodocşi nu mai conţine oameni capabili să se adreseze textului
sacru în limba liturgică a creştinismului răsăritean. De latină
şi ebraică nu mai are rost să vorbim.
La
Facultatea de Litere din Cluj-Napoca există
cursuri de “rattrappage” (aducere la zi a cunoştinţelor
lingvistice fundamentale). Tradiţional, facultăţile de limbi
străine nu se preocupau decât cu totul periferic de nivelul
lingvistic al studenţilor, aceasta fiind treaba liceului.
Rostul
unui examen de admitere cu mulţi candidaţi era acela de a-i selecta
pe cei mai sârguincioşi dintre ei, pe cei cu vocaţie manifestă
pentru limbi străine, capabili să facă faţă unui parcurs
ulterior în ştiinţele limbajului şi ale literaturii. Însă mai
nou vin studenţi care nu mai au baza lingvistică, cu goluri imense
în pregătire pe care nu pot să le acopere fără asistenţa unui
profesor.
Toate
aceste patru exemple disparate, care sunt doar câteva cazuri
dintr-un noian, au în comun o singură realitate: în acest moment
falimentul calităţii a avut loc la scară largă, şi acesta nu
trebuie să fie un secret pentru nimeni.
Numai că, iar de aici
începe problema (mult mai mare decât recrudescenţa prostiei în
sine), nicio facultate n-a închis din motiv de studenţi
impostori.
Avem cursanţi la matematici superioare care n-au
făcut analiză matematică în liceu.
Avem absolvenţi de
filosofie care n-au deschis traducerea niciunui text fundamental,
nicidecum versiunea originală a unui Platon sau a unui Kant.
Avem
teologi care nu posedă subtilităţile lexicale, deci ideatice, ale
textului sacru.
Avem absolvenţi de limbi străine cu
cutremurătoare erori de exprimare scrisă sau orală.
Dar
facultăţile lor, fără excepţie, şi-au crescut numărul de
studenţi, trădând ideea de intelectual şi de universitar.
Prostia există, a venit peste noi, ne-a cucerit şi ne-a paralizat
orice reacţie.
Suntem învinşi, suntem sub ocupaţia cea mai
odioasă care a existat vreodată, dar coabităm, nu ne retragem în
munţi, nu există nicio mişcare de rezistenţă.
Falimentul
intelectual nu ne obligă la niciun gest de onoare, nu mergem să
cultivăm ceapă şi să ne scriem tratatele la lumânare din atâta
lucru.
În mod odios, ne adaptăm, dar nu pentru că am fi
potriviţi, cum zicea Darwin, ci pentru că preferăm să ne plecăm
în loc să plecăm.
Pe
de altă parte, bâlciul este mult mai mare decât îl pot ilustra
universităţile. Prostia a atins masa critică, prostul e norma.
Pentru el totul s-a simplificat atât de mult încât deşteptul nu
mai poate fi sesizat, nu-l mai poţi pune în valoare, e sacrificat
la nivel de
sistem.
Sunt atât de mulţi idioţii încât,
dacă am mai ţine la inteligenţă, la sârguinţă şi la lucrul
bine făcut, ar trebui să închidem jumătate din sistem: primării,
parlamente, guverne, instituţii publice şi private.
Ar trebui
să afişăm pe biroul prezidențial și al președinților camerelor
parlamentului, al primului-ministru și al miniștrilor și al altor
demnitari:
“Închis pe motiv de prostie, revenim când găsim
pe cineva care să fie cu adevărat vrednic”.
Ar trebui să
trimitem acasă demnitari, funcţionari, profesori, medici,
poliţişti, economiști, jalnicii purtători de cuvânt, judecători
și procurori şi chiar preoţi.
Pentru singurul delict
îndreptat împotriva universului pe care nicio lege lumească nu l-a
pedepsit vreodată: prostia tot mai adesea cu DIPLOMĂ!
Ne-am
imaginat până acum că viaţa sancţionează prostiile, şi
probabil că în sistemele vii lucrul acesta s-a petrecut fără
greş, acum însă cred că e cazul să luăm notă de noua
realitate, proştii cred că au învins totul, inclusiv viaţa.
Aşteptaţi-vă la o multiplicare exponenţială a numărului de
“accidente”.
Vă dau întru totul dreptate, eu fiind absolventă a Facultății de litere din Buc.,promoția 1970. Ce profesori, ce exigențe, eram 10 pe 1 loc și media de intrare era către 8.Am putut intra la fac.numai cei mai buni elevi ai unui bun liceu bucureștean.Erau de apreciat cunoștințele generale: biologie, geogr.,anatomie, istorie univ., etc. România are nevoie de ELITE, în toate domeniile, nu numai în ITI!