Deşi exista obligaţia ca de la 1 noiembrie firmele care lucrează cu cash să utilizeze noile modele de case de marcat cu jurnal electronic, până la începutul lunii, doar o treime din numărul total de case de marcat fuseseră procurate de firme şi fiscalizate la ANAF. Din cauză că un model de casă de marcat se procură destul de greu şi ajunge cu întârziere la beneficiari, Ministerul Finanţelor a lăsat „garda jos“ în faţa firmelor.
Toate firmele care au încasări în numerar sunt obligate să utilizeze case de marcat cu jurnal electronic, care să le înlocuiască pe cele cu jurnal de hârtie. Deşi legislaţia există de câţiva ani, iar termenele care obligau la dotarea cu case de marcat au fost prelungite de trei ori, în piaţă au apărut distorsiuni. La începutul lunii noiembrie, la nivelul întregii ţări, doar o treime dintre firmele care aveau obligaţia de a-şi schimba casele de marcat efectuaseră operaţiunea. Furnizorii au fost prinşi pe picior greşit. Astfel că, potrivit unor surse apropiate afacerii cu case de marcat, unul dintre cele mai căutate modele de pe piaţă se găseşte cu dificultate, producătorul bulgar făcând faţă cu greu comenzilor din România. „În general, firmele autorizate să vândă noile modele de case de marcat au disponibile mai multe modele de case de marcat, mai puţin unul. Acel model se găseşte mai greu, în sensul că se fac livrări de la producător o dată pe săptămână. Avem comenzi plasate încă din august-septembrie. Dacă clienţii vor neapărat acel model de casă de marcat care nu se găseşte, noi putem încheia cu el un contract, dar livrarea se va face mai târziu. Dacă vor alt model, îl putem livra pe loc“, a precizat, pentru GdS, un distribuitor autorizat de case de marcat cu jurnal electronic.
Dacă există un contract încheiat cu distribuitorul sau cu furnizorul de case de marcat, în care se prevede că acel model comandat va fi livrat în interval de două-trei săptămâni, o lună sau un alt interval rezonabil, atunci firma care are obligaţia dotării cu casă de marcat cu jurnal electronic va fi exonerată de la această obligaţie, până când primeşte efectiv casa de marcat şi poate dovedi în faţa organelor fiscale că a avut intenţia să se doteze. Data de livrare se poate prelungi până la 90 de zile de la data primei contractări.
La Dolj, doar 6.432 de case de marcat au fost fiscalizate
Potrivit unor specialişti în domeniu, numărul total de case de marcat cu jurnal electronic care ar trebui să existe în Dolj ar trebui să fie de peste 20.000 de unităţi. Până pe 6.11.2018, în Dolj fuseseră fiscalizate de către ANAF doar 6.342 de case de marcat, care au primit Numărul Unic de Identificare al aparatelor de marcat electronice fiscale, conform datelor furnizate de Agenţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP) Dolj, la solicitarea GdS. Cele 6.342 de case de marcat aparţin unui număr de 4.518 de firme.
La articolul 10 din OUG nr. 28/1999 privind utilizarea caselor de marcat electronice fiscale, modificată şi completată ulterior, se prevede că nerespectarea de către agenţii economici a termenelor privind utilizarea caselor de marcat electronice fiscale se amendează cu sume între 1.000 şi 10.000 de lei, culminând cu confiscarea sumelor nejustificate şi chiar cu suspendarea activităţii firmei la punctul de lucru la care s-a descoperit neregula, până la dotarea firmei cu case de marcat cu jurnal electronic.
Întrebaţi de GdS dacă vor sancţiona în vreun fel firmele care nu s-au dotat de la termenul legal de 1 noiembrie cu case de marcat electronice fiscale, reprezentanţii AJFP Dolj au menţionat că în cazul acestora se aplică Legea prevenirii. Conform HG nr. 701/2018, în anexa de aplicare a OUG nr. 28/1999 modificată se prevede faptul că nedotarea la termenele legale cu case de marcat electronice fiscale face parte din situaţiile care intră sub incidenţa Legii prevenirii.
Ministerul Finanţelor recomandă oamenilor din ANAF prudenţă la controale
Pentru că în piaţă au apărut mari întârzieri în ceea ce priveşte dotarea firmelor cu noile modele de case de marcat, la începutul lunii noiembrie, Ministerul Finanţelor Publice a publicat un comunicat prin care preciza că nu vor fi controale în teritoriu până la finele anului 2018 legate de casele de marcat cu jurnal electronic, tocmai pentru a le da posibilitatea firmelor să se doteze cu astfel de aparate. „Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor. Dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic“, se arată în comunicatul celor de la Ministerul Finanţelor.
„Pentru asigurarea, pe parcursul perioadei de implementare, a unei coordonări unitare a acțiunilor desfășurate de instituțiile implicate, ministrul finanțelor publice a dispus ca eventualele acțiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care trebuie să respecte repere metodologice (anumite repere enumerate de MFP – n.r.)“, se mai arată în comunicatul MFP.
Iată în ce situaţii nu vor fi amendate firmele
Vă prezentăm, în cele ce urmează, situaţiile în care nu vor fi amendate firmele care nu s-au dotat cu case de marcat cu jurnal electronic. Potrivit MFP, în situațiile în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat „nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia“, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment. De exemplu, dacă prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activități economice nu este disponibil pe piață, atunci Fiscul nu poate să sancţioneze firma respectivă. Dacă termenul de livrare a casei de marcat, stabilit de distribuitor sau de către furnizor, prin contractul încheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat, atunci inspectorii ANAF nu vor putea să sancţioneze firma care nu deţine casă de marcat cu jurnal electronic.
Ministerul Finanţelor nu a precizat ce se va întâmpla de la începutul anului viitor dacă tot nu vor exista noile modele de case de marcat cu jurnal electronic montate la toţi operatorii economici care au încasări şi plăţi în numerar. În sensul acesta, autorităţile nu au precizat clar dacă de la anul vor trece la amenzi sau îi vor păsui în continuare pe contribuabilii care nu vor reuşi până atunci să îşi procure noile modele de case de marcat.
Pentru transmiterea datelor la ANAF este nevoie de internet şi certificat digital
Aşa cum GdS scria luna trecută, în fiecare lună, datele stocate în memoria electronică a casei de marcat trebuie copiate pe un stick de memorie şi apoi transmise la ANAF de către o persoană care are conexiune la internet şi deţine şi un certificat digital care îi permite generarea unei semnături electronice. Acea persoană care transmite datele la ANAF este, de regulă, contabilul sau economistul societăţii.