Surse judiciare japoneze afirmă că decizia de a-i prelungi lui Ghosn arestul până în 11 ianuarie a fost luată de tribunalul din Tokio cu scopul de a oferi procurorului mai mult timp pentru a decide dacă va fi sau nu inculpat pe baza noilor acuzații. Această decizie, mai spun sursele, nu oferă speranțe că Ghosn, deținut la închisoarea din Kosuge din 19 noiembrie, va fi eliberat automat la 11 ianuarie sau în ziua următoare. Parchetul poate, teoretic, să reînnoiască arestul în baza noilor acuzații.
Așa cum se știe, Carlos Ghosn se află în detenție provizorie pentru prima inculpare, justiția japoneză suspectându-l inițial de declarare mult diminuată, vreme de opt ani, a veniturilor sale din raporturile cu grupul Nissan. Ori, o eliberare, spun autoritățile japoneze, nu poate avea loc decât la terminarea perioadei de arest și prin acceptarea de către tribunal a unei cereri de punere în libertate pe cauțiune.
Prejudiciul
În acest al treilea episod în afacerea Ghosn – ce zguduie Japonia și aruncă Alianța Renault-Nissan în mari dificultăți – Parchetul îl suspectează pe Carlos că «a eșuat în funcția sa de CEO, cauzând grupului Nissan un prejudiciu». El ar fi acoperit, prin Nissan, pierderi suferite în investiții personale în perioada crizei financiare din 2008 în valoare de 1,85 miliarde de yeni (14,5 milioane euro). Pentru acoperirea pierderilor respective, Carlos Ghosn ar fi ordonat virarea sumei respective dintr-un cont al Nissan în contul unui prieten saudit. Avocații lui Ghosn au negat în fața presei această acuzație. Condițiile de detenție, dar și faptul că Ghosn nu poate fi asistat de avocați la interogatorii au suscitat surprindere și chiar indignare în străînătate. Mult slăbit fizic, Ghosn a beneficiat în ultimele câteva săptămâni de un tratament mai suportabil, putând părăsi mica celulă în care a fost plasat după arestare.
Conflict între conducerile Renault și Nissan
Surse foarte apropiate de Renault, citate de «Les Echos», spun că grupul francez Renault ar fi gata să reanalizeze echilibrul de forțe în cadrul Alianței Renault-Nissan, în favoarea grupului japonez. Un plan în acest sens ar fi fost conceput și de Carlos Ghosn, cu intenția de a-l face public după 1 ianuarie. Conducerea Renault a anunțat însă că, în actuala situație de criză, nu se poate pune problema unei astfel de măsuri vizând echilibrul din Alianță.