Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Chłopi, o ecranizare sub forma unei drame animate a cărei valoare crește spre final
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Chłopi, o ecranizare sub forma unei drame animate a cărei valoare crește spre final

Mihai Gîndu
Autor Mihai Gîndu
Publicat 26 noiembrie 2024
Distribuie
Foto: Cinemagia

The Peasants (O: Chłopi) (2023) este o peliculă care a fost prezentată în ediția din acest an a Cinepolska. O poveste animată despre lăcomie, invidie, păcat și dorință de răzbunare cu un puternic joc psihologic și tensiune creată între personaje.

Debutând sub forma unei animații feerice desfășurate în mediul rural și continuând cu prezentarea vieții și a obiceiurilor locuitorilor dintr-un mic sat polonez (acțiunea este plasată la sfârșitul secolului al XIX-lea), Chłopi pune, într-o primă fază, accentul pe bârfele și intrigile care dezbinau mica comunitate.

Așa se întâmplă întotdeauna, conform butadei că unde sunt doi există o luptă, iar unde sunt trei deja se naște o intrigă.

Sigur, pare mai degrabă o animație bucolică, cu replici care azi ne pot părea relativ perimate, însă să nu uităm că aceea era realitatea acelor locuri, în acele timpuri.

Predominau prejudecățile, regulile nescrise, cutumele înrădăcinate, iar cei care se opuneau, din concepții diferite sau din libertate a spiritului, erau taxați prompt și nemilos.

Jagna, o tânără frumoasă ce nu împlinise încă 20 de ani, este silită de familie să se căsătorească cu Boryna, un moșier bogat. Acesta era un individ grobian și care, mai presus de toate, credea că poate cumpăra totul (inclusiv sentimentele) cu bani. Nici părinții Jagnei nu erau foarte diferiți ca mentalitate, așa că atât sentimentele, cât și viitorul se ”negociau” la un pahar de vodcă, discutându-se ”afaceri”. Însă fata îl iubea pe Antek, fiul lui Boryna.

Scena nunții este bine realizată din punctul acesta de vedere, părea mai degrabă o petrecere de barbari decât cea mai importantă nuntă din sat.

Iar lumea continua să bârfească, orice s-ar fi întâmplat…

Mi s-au părut de efect scenele cu colindătorii în Ajunul Crăciunului, foarte veridice și sugestive și într-un anume contrast cu cadrele anterioare, pline de furie mocnită și de dorință de răzbunare. Un contrast care are un efect aparte asupra spectatorului. Însă cadrul ulterior care surprinde adulterul comis chiar în prag de sărbătoare creștină nu poate avea decât semnificația căderii în păcat. (Oricât de antipatic ar fi fost Boryna, era vorba de un păcat, mai ales că și Jagna era destul de emancipată).

Apoi, Boryna își va pierde viața în timpul unei revolte populare și Antek se va împăca cu tatăl său abia pe patul de moarte al acestuia.

Rămasă văduvă, Jagna va trebui să aleagă din nou, iar ceilalți nu o vor cruța cu vorbele… Și nici cu faptele.

Sfârșitul cu Jagna goală, alungată, sub ploaia purificatoare, eliberatoare (elementele naturii sunt cele care curăță păcatele) este de mare efect.

- Publicitate -

Partea finală mai ridică însă o problemă: Adevărat, Jagna nu era ”ușă de biserică”. Dar felul în care mulțimea trebuia să găsească un vinovat, un ”țap ispășitor” pentru tot ce nu mergea bine în comunitate, modul în care își direcționa furia și frustrarea acuzând și lovind e la fel de reprobabil. Mi-a amintit pregnant de ”Malena” lui Tornatore, cu același tip de viziune asupra psihologiei mulțimilor.

Filmul devine mai interesant pe măsură ce acțiunea înaintează (începutul e un pic tern și anevoios). Se creează o anumită tensiune, un joc psihologic între personaje care e foarte bine conturat. Conflictele devin mai puternice, deși sunt oarecum repetitive, bazate în principal pe lupta pentru avuție și invidie.

Adaptare a romanului „Țăranii” de Władysław Reymont, filmul este realizat din aproximativ 40.000 de cadre pictate integral în ulei. Ca animație de tip dramă cu tentă istorică este o realizare originală, nu prea des întâlnită, dar în genul respectiv e bine concepută.

Coloana sonoră este excelentă, perfect adecvată.

Regia este semnată de Dorota Kobiela și Hugh Welchman.

Premii și festivaluri:
Premiul publicului – Festivalul Internațional de Film de la Vilnius (2024)
În selecție – Festivalul Internațional de Film de la Toronto (2023), Festivalul de Film de la Londra (2023), Festivalul Internațional de Film de la Salonic (2023), Tallinn Black Nights (2023), Festivalul de Film de la Munchen (2024), Festivalul de Film de la Göteborg (2024).

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Produse de igienă de la branduri profesionale Produse de igienă de la branduri profesionale: Alegerea ideală pentru un mediu curat și sigur
Articolul următor Gheorghe Smeoreanu, o „provocare” reușită
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

Salvați Copiii România a primit solicitări de sprijin de la 35 de unități medicale, care au nevoie urgentă de aparatură medicală performantă
Actualitate Sănătate
Simplificarea normelor privind durabilitatea și diligența necesară pentru întreprinderi
Extern
INFINEXA a fost numită administrator judiciar al societății Electrocentrale Craiova
Companii Energie

RSS Știri Financiare

  • Luca, Petru și Matei domină piața patiseriilor și simigeriilor
  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta

Citește și

Cultură și Educație

Ziua Limbii Române

9 minute
copii-scoala-tablete
Cultură și Educație

Lecții on-line: 62% din gospodăriile de la sate nu au conexiune la internet

5 minute
Cultură și Educație

Admont – cea mai mare bibliotecă monastică din lume într-un tur virtual excepţional

3 minute
Cultură și Educație

Aurel Rău –POETUL TIMPULUI, AL MEMORIEI ȘI AL ECHILIBRULUI ÎNTRE LIRISM ȘI MEDITAȚIA FILOSOFICĂ

5 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?