Ministerul Finanțelor a publicat în transparență decizională proiectul OUG privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative prin care dorește clarificarea condițiilor pentru stabilirea întreprinderilor legate.
Proiectul propune:
– eliminarea trimiterilor la dispozițiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, pentru definirea întreprinderilor legate.
– definirea în Codul fiscal a întreprinderilor legate, pentru clarificarea aplicării impozitului pe venitul microîntreprinderilor;
– introducerea în cadrul veniturilor luate în calcul la plafonul de 500.000 lei a celor realizate de PFA/II/IF, alte forme de organizare a unei activităţi economice, fără personalitate juridică, deținute de asociații cu peste 25% din părțile sociale ale unei microîntreprinderi .
Noile condiții pentru încadrarea întreprinderilor legate
Proiectul stabilește că două firme sunt legate dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiții:
a) persoana juridică română deține la o alta persoană juridică română, direct şi/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere ale/ai celeilalte persoane juridice române;
b) o altă persoana juridică deține la persoana juridică română care verifică condiția, direct şi/sau indirect, peste de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administraţie, de conducere ori de supraveghere ale/ai persoane juridice române;
c) o persoană juridică română este legată cu o altă persoană juridică română dacă o persoană deţine, în mod direct şi/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot sau are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere atât la prima persoană juridică, cât și la cea de-a doua persoană juridică;
d) acţionarul/asociatul persoanei juridice române care deţine, direct şi/sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale acestei persoane juridice române, desfăşoară activitate economică prin intermediul unei persoane fizice autorizate / întreprinderi individuale / întreprinderi familiale / altei forme de organizare a unei activităţi economice, fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare.
În acest caz, veniturile persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, se cumulează cu cele realizate de persoana juridică română/alte întreprinderi legate.
APLICAREA IMPOZITULUI PE VENITURILE MICROÎNTREPRINDERILOR
În mod practic există două situații:
1. dacă veniturile depășesc valoarea de 500.000 de euro, cumulat de la mai multe entități care sunt legate (au peste 25% din valoarea/ numărul titlurilor de participare sau dreptul de vot/ inclusiv PFA, II/IF/alte forme de organizare a unei activități economice, fără personalitate juridică) nu se încadrează în categoria microîntreprinderilor nici una dintre societăți;
2. dacă veniturile totale sunt sub 500.000 de euro, se alege o singură microîntreprindere care aplică impozitul de 1% sau 3% pe venit, celelalte societăți comerciale vor trece la impozit pe profit de 16%.
Menționăm că:
– nu contează obiectul de activitate al întreprinderilor, PFA, II/IF/alte forme de organizare a unei activități economice, ale căror venituri se cumulează;
– norma legală stabilește că pentru încadrarea în categoria întreprinderilor legate, în toate situațiile, trebuie să fie deținut ”peste 25%” din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot. Aceasta înseamnă că daca sunt deținute fix 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, nu sunt aplicabile dispozițiile privind obligativitatea alegerii unei singure societăți microîntreprinderi care să aplice impozitul pe venit.
PROBLEME practice privind încadrarea în categoria întrerinderilor legate
Din analiza dispozițiilor legale sunt identificate mai multe probleme care nu sunt clarificate prin proiectul de OUG:
- Nu este clarificat cine aplică impozitul pe venitul microîntreprinderilor în situația în care până la 31.12.2023, două persoane erau asociate în două microîntreprinderi, ambele cu peste 25%, dar ulterior și-au împărțit societățile fiecare rămând cu câte una. Potrivit Codului Fiscal pâna la 31.03.2024, fiecare trebuie să decidă care microîntreprindere va aplica impozitul pe venit, și fiecare va alege microîntreprinderea pe care o deține. În acest caz nu este clar ce se întâmplă cu celalaltă societate, în care a fost deținător de părți sociale pâna la 31.12.2023, dar în prezent nu mai are nicio legătură.
- Este necesară clarificarea definiției microîntreprinderii din Codul Fiscal, astfel cum a fost modificată prin OUG nr. 115/2023, din cauza neclarității art. 47 alin. 1 lit. h.
Potrivit art. 47 alin. 1 Codul Fiscal ”În sensul prezentului titlu, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
h) are asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice prevederile prezentului titlu.
Din modul de redactare rezultă că dacă o societate nu a avut la data de 31.12.2023:
– asociaţi/acţionari care deţineau, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot
– şi nu este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice impozitul pe venit,
rezultă că nu se încadrează în categoria microîntreprinderii, deoarece nu a îndeplinit cumulativ condițiile prevăzute de lege. Dacă a avut asociați care dețineau sub 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot nu este microîntreprindere.
Forma corectă a lit. h) ar fi: ”este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice prevederile prezentului titlu, în cazul în care are asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot în condițiile alin. 11”.
- modul în care Ministerul Finanțelor înțelege să trateze impozitarea cifrei de afaceri mai mari de 50 de milioane de euro, fără să reglementeze definitiv și fără nicio posibilitate de interpretare a tratamentului acestei impozitări, raportat la reprezentarea accizei la calculul impozitului minim pe cifra de afaceri. Această clarificare este esențială pentru sectorul de distribuție tradițională de bunuri din România și pentru întregul comerț tradițional și toți operatorii economici implicați pe lanțul valoric al produselor accizabile.
- Clarificarea situației în care 2 persoane juridice sunt legate prin deținerea indirectă a peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot de către o persoană fizică în condițiile literei c) de la art. XXV, pct. 3 din proiect, și dacă există legatura cu persoanele afiliate, conform Codului Fiscal.
CNIPMMR SOLICITĂ CLARITATE ȘI STABILITATE PENTRU MEDIUL DE AFACERI
Având în vedere modificările repetate ale Codului Fiscal, într-o perioadă scurtă de timp, din cauza neclarităților/neconcordanțelor legislative și care afectează în mod negativ mediul de afaceri, CNIPMMR solicită:
- În acest an să nu mai existe nicio modificare în ceea ce privește condițiile de încadrare în categoria de microintreprindere și a procentului de impozitare pentru asigurarea predictibilității sistemului fiscal;
- Consultarea partenerilor sociali cu privire la politicile publice care au impact asupra mediului antreprenorial;
- Efectuarea sistematică a Testului IMM-urilor pentru noile reglementări care influenţează activitatea şi performanţele antreprenorilor;
- Realizarea de campanii de informare a antreprenorilor în legătură cu noile condiții de încadrare în categoria microîntreprinderilor plătitoare de impozit pe venit;
- Adoptarea de măsuri pentru accelerarea implementării programelor destinate IMM-urilor și a susținerii antreprenorilor.