Comisia Europeană va lansa oficial premiile inaugurale „Capitalele europene ale micilor magazine” (ECoSR) în cadrul unui eveniment organizat de Parlamentul European pe 3 iulie, la ora 15:00.
Această competiție europeană majoră, inițiată de Parlamentul European pe baza unei petiții a cetățenilor europeni, va celebra orașele mici, mijlocii și mari care excelează în sprijinirea micilor magazine, revitalizarea centrelor urbane, sprijinirea antreprenorilor și promovarea economiilor locale dinamice. La fel ca în cazul capitalelor europene ale culturii sau inovării, acest nou premiu anual pune accentul pe orașele care susțin comerțul cu amănuntul local în centrul comunităților lor.
În comerțul cu amănuntul, 99% dintre companii sunt IMM-uri și 90% dintre acestea au mai puțin de 5 angajați. De asemenea, IMM-urile reprezintă două treimi din locurile de muncă din acest sector.
Dincolo de cifrele economice, micile magazine sunt esențiale pentru economiile locale, creând cartiere vibrante, păstrând identitatea culturală și construind reziliența economică prin legăturile lor strânse cu întreprinderile locale și consumatorii locali. Cu toate acestea, ele se luptă să rămână competitive, datorită concurenței din ce în ce mai mari în domeniul comerțului electronic și a schimbării preferințelor consumatorilor, ceea ce face ca sprijinul european pentru digitalizare și tranzițiile ecologice să fie vital.
Cum pot concura orașele
Începând din 3 iulie 2025 și până la 9 octombrie 2025, se pot înscrie orașele mici, mijlocii și mari din UE și din țările participante la Programul privind piața unică. Înscrierile vor fi evaluate în patru domenii-cheie:
- Durabilitate: practici ecologice, economie circulară, reziliență climatică
- Antreprenoriat și implicarea comunității: sprijinirea întreprinderilor locale, încurajarea inovării
- Digitalizare: adoptarea tehnologiei, competențe digitale, integrarea orașelor inteligente
- Vitalitate urbană: medii atractive de vânzare cu amănuntul, integrare culturală, atractivitate turistică
Într-o a doua etapă, orașele preselectate vor fi evaluate de juriul european și pe baza programului de activități pe care l-ar pune în aplicare dacă ar câștiga titlul.
Trei câștigători, câte unul la fiecare categorie, vor fi desemnați câștigători ai titlului de „Capitale europene ale micilor magazine 2026” în cadrul unei ceremonii de premiere care va avea loc la Bruxelles în ianuarie 2026. Fiecare oraș câștigător va beneficia de un pachet de servicii: un eveniment de lansare de mare amploare, contacte cu lideri europeni în domeniul comerțului cu amănuntul, activități de sensibilizare, ateliere și un program dedicat de schimb între orașe, pentru a împărtăși cele mai bune practici. Pachetul include, de asemenea, recunoaștere la nivelul UE, un videoclip promoțional profesionist, precum și acoperire mediatică și materiale promoționale la nivelul UE pe parcursul unui an.
„Capitalele europene ale micilor magazine” este o inițiativă a Uniunii Europene propusă ca acțiune pregătitoare de Parlamentul European, pe baza unei petiții a cetățenilor, și pusă în aplicare de Consiliul European pentru Inovare și Agenția Executivă pentru IMM-uri (EISMEA), în numele Direcției Generale Piața Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri (DG GROW) a Comisiei Europene.