Experimente audiovizuale inovatoare care abordează în maniere adesea surprinzătoare problematici relevante pentru lumea contemporană, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională BIEFF propun noi perspective asupra stării de echilibru fragil – definitorie pentru momentul istoric pe care îl traversăm, arată un comunicat de presă. Selecția curatoriată de Oana Ghera, directorul artistic al festivalului, împreună cu Flavia Dima, curator asociat, cuprinde 35 de filme provenite din 27 de țări, organizate discursiv în 7 teme curatoriale, care vor putea fi văzute pentru prima dată pe marele ecran din România la cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental (27 septembrie – 2 octombrie, București).
Detalii complete despre filmele care vor concura anul acesta pentru premiile Competiției Internaționale de Scurtmetraj se vor regăsi în curând pe https://bieff.ro/.
Prin selecția de scurtmetraje prezentate în premieră națională (și chiar internațională) în cadrul Competiției Internațională, BIEFF își continuă misiunea de a pune în discuție tematici arzătoare din punct de vedere politic și social, aducând în atenție publicului românesc scurtmetraje provenind din țări marcate de conflicte geo-politice recente precum Ucraina, Belarus, Palestina, dar și narațiuni care discută despre dinamicile coloniale și post-coloniale din perspectiva unor regizori provenind din teritorii precum Filipine, Singapore sau Columbia.
Atunci când vorbim despre teritorii, ar trebui să avem în vedere întotdeauna trecutul și metodele complicate, deseori abuzive, prin care acestea ajung să fie deținute de anumite grupuri dominante. Prin acest tip de lentilă, selecția de filme incluse în programul Lost and Found își propune să scoată la iveală relațiile de dependență, supunere și control prezente și azi în așa-numita lume liberă.
Plasate în spații aflate sub ocupație militară, dictatorială sau în război civil, evocând amintiri sau reflectând asupra morții, filmele incluse în programul State (of) Terror chestionează atât monopolul statal asupra violenței, cât și reprezentarea victimelor în media.
Prezentate și apreciate la festivaluri prestigioase precum Locarno, Berlinale și Visions du Réel, filmele din programul Future (After) Life investighează maniera în care progresul și-a pus amprenta pe modul nostru de viață, de la rolul central al noilor tehnologii și al inteligenței artificiale în viețile noastre până la natura muncii în contemporaneitate. Pornind de la imaginile prezentului așa cum se reflectă în media populară, cele 5 scurtmetraje propuse spre vizionare sugerează că viitorul e acum.
În aceeași linie tematică, filmele din programul Second Nature speculează anxietăți contemporane, de la amenințarea virușilor virtuali și biologici la dezastre climatice iminente, invitând spectatorii să reflecteze asupra relației cu lumea naturală și cu această a doua natură construită de om cu ajutorul tehnologiei – lumea virtuală. Explorând tensiunea dintre reprezentare și obiectul reprezentat, scurtmetrajele selecționate reamintesc spectatorilor că natura care se adresează camerei e profund diferită de cea care se adresează ochiului uman.
Scurtmetrajele incluse în programul Bodily Rites au în centru corpul uman și sarcinile atribuite acestuia în sens natural și social. Folosindu-se de tehnici cinematice diverse, autorii lor deconstruiesc resorturile care guvernează rolurile de gen tradiționale, militând pentru re-aproprierea corpului ca vehicul pentru navigarea dorinței. Printre surprizele rezervate spectatorilor în selecția de 6 filme incluse în acest program se numără Exalted Mars (r. Jean-Sébastien Chauvin) – premiat cu Teddy la ediția din acest an a Festivalului Internațional de Film de la Berlin, un tableau vivant senzual în care corpul și orașul sunt interconectate.
Un teren fertil pentru poveștile de dragoste, cinema-ul devine, în programul Legacies of Love, un spațiu de exprimare a viziunilor alternative asupra iubirii și a absenței ei. The Swimmers (r. Charlie López), unul dintre cele cinci scurtmetraje incluse în această selecție, se va vedea pe marele ecran BIEFF în premieră internațională. De la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, unde a fost desemnat Cel mai bun scurtmetraj, spectatorii vor urmări Nazarbazi, o căutare pe terenul sentimentelor interzise, imposibil de exprimat în filmele iraniene supuse cenzurii.
O privire întoarsă asupra fragilității psihicului uman, Handle with care, programul care împrumută tema ediției cu numărul 17, propune noi forme de reprezentare a unor fenomene precum singurătatea, izolarea și depresia. Pornind de la felul în care experiențele traumatice ne influențează existența atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv, filmele incluse în selecția acestui program abordează totodată posibile mecanisme de rezistență și rebeliune în fața opresiunii, reafirmând nevoia de schimbare socială radicală.