Crearea în comun a serviciilor publice în sectorul sănătății va contribui la o democrație mai participativă în UE

Acest eveniment, organizat de Comitetul Economic și Social European (CESE) și de Universitatea din Debrecen, a evidențiat importanța crucială a creării în comun a serviciilor de interes general în domeniul sănătății și bunăstării, în special în lumina învățămintelor desprinse în urma pandemiei de COVID‑19.

Sănătatea și bunăstarea sunt două domenii în care organizațiile publice și cele private pot colabora cu cetățenii pentru a furniza servicii de interes general. Totuși, în societatea post‑COVID, acestea trebuie să fie susținute de noi inițiative și politici europene.

Aceasta este principala concluzie a Conferinței la nivel înalt pe tema „Crearea în comun a serviciilor de interes general în domeniul sănătății și bunăstării”, organizată în comun de Secțiunea pentru transporturi, energie, infrastructură și societatea informațională (TEN) a CESE și de Universitatea din Debrecen, Ungaria, la 15 și 16 septembrie 2022.

CESE s-a implicat de mult timp în dezbaterea la nivel european privind modernizarea și dezvoltarea serviciilor de interes general în cooperare cu diverși actori ai societății civile și din mediul academic și instituțiile de cercetare”, a declarat dna Baiba Miltoviča, președinta Secțiunii TEN a CESE. „Conferința de astăzi reprezintă o continuare a eforturilor noastre de a ne asigura că toți cetățenii și toate părțile interesate au acces la serviciile esențiale, care stau și vor continua să stea la baza unei vieți decente”.

Serviciile de interes general și organizațiile societății civile

Evenimentul s-a axat pe crearea în comun a serviciilor de interes general și pe serviciile de sănătate și de îngrijire de interes general, subliniind rolurile și oportunitățile pentru organizațiile societății civile și mediul academic.

CESE elaborează în prezent un aviz pe această temă, intitulat „Crearea în comun a serviciilor de interes general ca o contribuție la o democrație mai participativă în UE”, care propune acțiuni concrete menite să stimuleze democrația participativă și să asigure satisfacerea necesităților cetățenilor, inclusiv crearea unui forum pentru schimbul de idei și de bune practici, și dezvoltarea procesului de dezbatere la nivel european.

András Edelényi, președintele grupului de studiu al CESE, a declarat: „În zilele noastre este mai important ca niciodată să consolidăm reziliența societății. Avem nevoie de contribuții coordonate din partea publicului, a sferei civile și a celei individuale, și de resursele lor. Serviciile de interes general sunt numitorul comun al acestora”.

Krzysztof Balon, președintele Grupului permanent al CESE privind serviciile de interes general, a adăugat: „Crearea în comun de servicii de interes general de către organizațiile societății civile, răspunzând astfel necesităților reale ale cetățenilor europeni, reprezintă unul dintre cele mai eficiente instrumente de stimulare a democrației participative și, astfel, de consolidare a integrării europene. Din acest motiv, CESE, în cooperare cu societatea civilă, universitățile și municipalitățile, precum și cu celelalte instituții ale UE, lucrează intens la noi inițiative politice în acest domeniu, atât la nivel european, cât și la nivel național”.

Referindu-se la situația internațională dificilă cu care ne confruntăm în prezent, Gusztáv Báger, președintele în exercițiu al Comitetului Economic și Social din Ungaria, a subliniat că războiul din Ucraina reprezintă o provocare majoră pentru toate organizațiile societății civile din întreaga Europă, și că acest lucru a demonstrat forța și importanța societății civile în ceea ce privește căutarea unor soluții comune și, în special, în sprijinirea refugiaților.

Necesitatea unei cooperări mai strânse în materie de sănătate și bunăstare într-o UE post‑COVID

Criza provocată de pandemia de COVID-19 a arătat în mod clar că sunt necesare de urgență abordări și soluții inovatoare în domeniul sănătății și într-o gamă largă de servicii medicale conexe care se axează pe educație pentru sănătate, comunicarea cu cetățenii, bunăstare, servicii de asistență medicală și diferite forme de îngrijire.

Piroska Ailer, vicerectoră la Universitatea din Debrecen, a subliniat că pandemia a atras atenția asupra necesității de cooperare între un număr tot mai mare de domenii și actori, și că, având în vedere experiența sa considerabilă, Universitatea din Debrecen, care reprezintă unul dintre cei mai mari furnizori de servicii medicale din Ungaria, ar putea contribui în mod semnificativ la formularea de propuneri la nivel european.

Potrivit lui Flórián Sipos de la Universitatea din Debrecen, crearea în comun a serviciilor de sănătate este oportună și se bazează pe ideea de cetățeni activi care dispun de atuuri valoroase, cum ar fi experiența, care pot contribui la obținerea unui rezultat final mai bun.

Context – crearea în comun a serviciilor publice

Crearea în comun a serviciilor publice constituie o formă de inovare socială și de democrație participativă în Europa. Aceasta se bazează pe ideea că inovațiile din sectorul public pot fi realizate cel mai bine prin stabilirea unei cooperări sau a unui parteneriat între furnizorii de servicii publice (ONG-uri, agenții din sectorul public, întreprinderi private) și cetățenii care utilizează sau beneficiază de serviciile lor.

Crearea în comun înseamnă că persoanele care utilizează sau ar putea utiliza serviciile colaborează cu furnizorii în diferite etape ale procesului de dezvoltare și inițiază, proiectează, furnizează și evaluează noile servicii. În anii 2010, în UE, serviciile publice au trecut treptat de la colaborarea cu cetățenii în calitate de consumatori individuali pasivi de servicii la cooperarea cu aceștia în calitate de contribuitori activi și dinamici.

- Publicitate -

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

WWW