Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 12,7% în trimestrul III 2021 faţă de trimestrul III 2020, potrivit INS.
În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 0,7% comparativ cu trimestrul III din anul anterior.
În trimestrul III 2021, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 72,2%.
În trimestrul III 2021 comparativ cu trimestrul corespunzător din anul 2020, nmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creṣteri la categoriile autoturisme cu 13,1% ṣi mopede ṣi motociclete cu 3,6% ṣi scădere la categoria autobuze și microbuze cu 18,6%. În ceea ce privește înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate creṣteri la categoriile mopede şi motociclete cu 25,8% ṣi autoturisme cu 15,9% ṣi scădere la categoria autobuze ṣi microbuze cu 39,9%.
Referitor la înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate creṣteri la categoriile autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) ṣi autotractoare cu 1,9% fiecare ṣi scădere la categoria remorci ṣi semiremorci cu 1,3%. Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creṣteri la toate categoriile astfel: categoria autotractoare cu 32,9%, la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 31,2% ṣi la categoria remorci semiremorci cu 10,9%.
Faţă de trimestrul II 2021, în trimestrul III 2021, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat creṣtere cu 15,9% la vehiculele pentru transportul pasagerilor și scădere cu 6,6% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.
Vehicule înmatriculate în circulaṭie, la sfârṣitul trimestrului III 2021
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului III 2021, în proporție de 56,9%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 12,1%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deținută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,2%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,7% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 30,0% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 30,3%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 33,1%, în timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 26,4% au fost clasificate în norma Non-Euro.
Informaţii suplimentare:
Înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziṭionate în leasing, precum ṣi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule.
Datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit.
Vehiculele înmatriculate în circulație, la sfârșitul trimestrului de referință, prezintă date provizorii privind vehiculele rutiere înmatriculate, clasificate funcție de Normele europene de poluare. Categoria „Mopede şi motociclete ” include mototriciclurile ṣi cvadriciclurile. Vehiculele rutiere pentru scopuri speciale includ vehicule de pompieri, macarale mobile etc.
Datele nu includ vehiculele rutiere pentru care nu sunt aplicabile Normele europene de poluare, respectiv tractoare, remorci ṣi semiremorci.
Sursa datelor: Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.