Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Critica stilistică în articolele de critica literară din cotidiene
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Critica stilistică în articolele de critica literară din cotidiene

Contributor
Autor Contributor
Publicat 26 octombrie 2024
Distribuie

Al.Florin Țene

În ordine diacronică, critica stilistică se înscrie în reacția antipozitivistă în critica literară din presa cotidiană. Apărută la noi în secolul XIX critica literară jurnalistică a apărut din dorința de a face cunoscute noile cărți și publicații ale vremii. Factologia, istorismul limitat și exterior, scientismul cu modele luate din alte țări, determinismul îngust și mecanic, toate acestea au generat critica și teoria literaturii cu reacții și inițiative de înnoire. Esențialul nu mai este căutat în afara operei, ci în opera însăși. În aceste condiții se produce o întoarcere la text care postulează o lectură cu creionul în mână și o interpretare pe datele textului. În prezent critica a început să fie o artă a citirii, pentru ca ziaristul cu aptitudini de critic literar să esențializeze factorii generali ai operei. Se poate întâmpla să fie o formulare lipsită de vibrația polemică a începuturilor, formulare lipsită de vibrația polemică. Obiectul criticii de ziar nu poate fi decât opera literară. Se poate extinde și asupra autorului dar fără atac la persoană. Poate fi obiectul al bucuriei estetice sau poate servi ca document pentru tot felul de investigații particulare- psihologice, psihanalitice, istorice, sociale, filozofice sau lingvistice, dar să nu depășesc nivelul mediu al înțelegerii cititorilor ziarului. Însă, esențialul nu trebuie să fie cititorul, nici autorul, nici istoria textului, este textul însuși, așa cum autorul l-a încheiat, după P. Valery, spiritul nu încheie nimic prin el însuși.

Critica stilistică se constituie ca necesitate a exigențelor criticului-ziarist care participă la marcarea orizonturilor în care se așază în prezent actul critic, iar prin această procedură contribuie la promovarea textului în primul plan al atenției. Un alt reper îl constituie accentuarea pronunțată a interesului pentru individualitate. Nu de puține ori această individualitate a fost sesizată și reliefată la nivelul stilului. Foarte plastic spunea Saninte-Beuve: „Am socotit întotdeauna că ar trebui să iei din călimara fiecărui autor cerneala cu care vrei să-l zugrăvești“.

Acest fapt poate fi interpretată și în acest sens. Dar în momentul când s-a născut critica stilistică se manifestă o preocupare mult mai accentuate pentru dimensiunea individualității. Aceste repere diacronice mă ajută să analizez integrarea criticii stilistice în articolele de critică literară din presa cotidiană. Astfel am putut să observ, în linii mari, prin ce se particularizează critica în cadrul ziarelur: „Napoca News“, „Națiunea“, „Confluențe Literare“, „Evenimentul zilei“, „Climate literare“, „Armonii literare“, „Luceafărul“, „Constelații diamantine”, „Siteul UZPR” etc. Astfel, am descoperit că și critica stilistică încearcă să-și cuprindă obiectul prin asocieri și disocieri succesive de științele istorice, de științele psihologice, de științele artelor plastic. Critica stilistică dorește să participe la dezvoltarea originalității ireductibile a literaturii în presa scrisă, online și TV. Aceasta se află în prioritatea acordată dimensiunii lingvistice a operei literare. Critica stilistică este preocupată de stilul scriitorului. Stilul este înțeles ca un sistem de valori pus în funcție de o intenție de semnificare sau de expresie pornind de la autor, cum spune G. Antoine în „Stilystque des forms et stylistique des themes”.

Așadar, orice originalitate la nivelul expresiei, orice abatere de la întrebuințarea normal, obișnuită, a limbii e semnul unei originalități interioare, sufletești sau intelectuale. Ziariștii cu aptitudini de critic literar ne arată cu prisosință că modul stilistic de abordare nu numai că nu e la îndemâna oricui, nu numai că nu se întemeiază pe calități doar de voință, dar postulează prezența unei personalități și prezintă condiții în care activitatea cercetătorului înzestrat poate atinge nivelul creației artistice.

Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Moment aniversar al Prof. Univ. Em. Dr. Ing. Gheorghe Badea la 80 de ani
Articolul următor Restituirea personalității femeii în romanul Clementinei Mireșan
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

„Gambitul din Antalya”: O poveste captivantă pe Riviera turcească
Cultură și Educație
IMM România: Nu poate exista solidaritate doar din partea antreprenorilor corecți
Actualitate
Grupul BEI își majorează plafonul de finanțare pentru 2025 la valoarea record de 100 miliarde euro
Finanțe și Bănci

RSS Știri Fotbal

  • România U19 în semifinale la EURO! Victorie spectaculoasă cu Danemarca
  • Prea mici pentru Austria! Fără voință, naționala s-a făcut de râs la Viena
  • Steaua București deține tot palmaresul! Fotbal Club FCSB nu are istorie!
  • Metaloglobus face istorie: Promovare dramatică în Superliga după un retur eroic cu Poli Iași!
  • VIDEO | Ce salarii au sportivii de la secția de fotbal a Stelei

Citește și

Cultură și Educație

”Azi, ca prin vis”, o lectură emoţionantă şi surprinzătoare

4 minute
Cultură și Educație

Animest.18 vine cu povești de Haruki Murakami, realități distopice și filme premiate în competițiile marilor festivaluri

6 minute
Cultură și Educație

Geoffrey Rush la TIFF: Ca actor, uneori trebuie să accepți că ai jucat oribil

3 minute
Cultură și Educație

Recuperarea biografiilor „mărturisitorilor” în„Neînfrânții – Reeducarea de la Aiud” de Ionuț Țene

7 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?