Caută pe site
Publică anunț în ziar
curierul-national-logo Logo-Curierul-National-Blck
Publică anunț în ziar
  • Actualitate
  • Economie
    • Agricultură
    • Asigurări
    • Auto
    • Companii
    • Construcții
    • Energie
    • Finanțe și Bănci
    • Fiscalitate
    • HR
    • Imobiliare
    • IT
    • Retail
    • Transporturi
    • Turism
  • Extern
  • Politic
  • Cultură și Educație
  • Sport
  • Opinii
Reading: Cronica de carte – seismograful valorilor la Mircea Daroși
Distribuie
Curierul NationalCurierul National
Search
  • Actualitate
  • Economie
  • Extern
  • Opinii
  • Politic
  • Sport
  • Salvate
  • PUBLICAȚIA
    • Despre noi / Contact
    • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Redacția
Have an existing account? Sign In
Follow
Cultură și Educație

Cronica de carte – seismograful valorilor la Mircea Daroși

Contributor
Autor Contributor
Publicat 7 februarie 2024
Distribuie

Al.Florin Țene

Cartea de critică, analiză și istorie a culturii române a criticului literar Mircea Daroși pe care am primit-o zilele acestea cu dedicația “D-lui Al.Florin Țene, cu aleasă prețuire și considerație din partea autorului..ss Mircea Daroși, Napos, 5 februarie 2024 “m-a convins că valorile literaturii române sunt și în România Profundă, cu reprezentanții ei promovați de criticii literari obiectivi și cu talentul analizei.Realitate confirmată de volumul “Ecouri literare “ apărut la Editura PIM din Iași, 2024, semnat de Mircea Daroși.Fapt ce confirmă analiza profundă a unui al critic literar dr.Ionuț Țene despre “ Istoria critică a literaturii române“ de Nicolae Manolescu, în care face observația pertinentă că această istorie “reprezintă un compendiu și o introducere de referință, care funcționează ca un manual de utilitate literară pentru a înțelege istoria literaturii române de la începuturi până în prezent. Ceea ce poate fi reproșat, la această istorie manolesciană, se referă la un constructivism piramidal, despre un anumit centralism literar, în jurul unei cochilii literare de tip și ”stas” bucureștean, cu ignorarea scriitorilor din provincie”. 

Volumul lui Mircea Daroși e de aceeași părere cu criticul clujean, prin evidențierea în cronicile sale a scriitorilor din întreaga țară, fără părtinire cum observă Ionuț Țene la Nicolae Manolescu: “ Ceea ce poate fi reproșat, la această istorie manolesciană, se referă la un constructivism piramidal, despre un anumit centralism literar, în jurul unei cochilii literare de tip și ”stas” bucureștean, cu ignorarea scriitorilor din provincie. Periferia geografică nu înseamnă și o marginalitate literară. Dimpotrivă. În privința abordării genului liric în istoria literaturii române după 1990 observ o desconsiderare deliberată a poeților din marile orașe românești, istoricul și criticul literar axându-se, în special, pe poeții bucureșteni sau formați în Capitală, cu ignorarea neînțeleasă a celor din alte regiuni ale țării. Aici intervine de fapt starea de subiectivitate a autorului, ca lider al ”cenaclului de luni”, ce pare preocupat să-și promoveze corifeii. Pare o subiectivitate neînțeleasă pentru un critic literar de anvergura și valoarea solidă a lui Nicolae Manolescu. “

Cartea lui Mircea Daroși poate fi considerată o istorie literară și a culturii contemporană care se scrie în timpul nostru, și prin însă-și apariția ei “polemizează “ cu corifeul din București care, cu rea intenție, exclude din Istoria sa mari personalități scriitoricești din întreaga țară.

Criticul literar Mircea Daroși abordează teoria scriiturii textelor abordate în spiritual dinamicii practice a acestei scriituri.Critica la acest om de cultură și dascăl în adevăratul sens al acestei profesiuni nobile, nu este o traducere și retraducere a narațiunii, ci o perifrază. Abordările din aceste cronici sunt măsura discursului critic prin justețea sa. Autorul acestei cărți se apleacă asupra volumelor pe care le citește cu evlavie, înțelegere, acrimie, precum face dascălul cu învățăceii săi.Autorii acestora nu sunt “terorizați” cu pretenții filozofale, ci îndrumați, analizați și sfătuiți, precum ai așterne peste tine o hermină călduroasă.

Cele scrise de mine mai înainte confirmă și autorul în ‚Argument”, prin exemplul unui mare gânditor străin: “Critica, la fel ca ploaia, trebuie să fie blândă îndeajuns pentru a nutri dezvoltarea unui om fără să-i distrugă rădăcinile. “Invit pe acei critici care se mai cred semizei să citească acest text.

Autorul insistă prin cronicile sale asupra istoricității sistemelor de istorie literară atunci când abordează enigma poeziei eminesciene “La moartea lui Neamțu “ readucând în actualitate harnici istorici literarri Teodor Tanco, Ironim Marțian și în special Nicolae Trifoiu, alături de Vasile Rațiu și Gheorghe Pleș.Ioan Neamțu, căruia Eminescu i-a dedicat o poezie, a intrat în galeria amicilor bistrițeni și năsăudeni ai Poetului Național.Fiind vorba de Mureșeni, Tanco, Moisil, Alexi, Ciocan, Silași. Veronica Micle.

Abordarea Limbii Române pe care o consideră “comoara sufletului nostru”, autorul abordează subiectul pornind de la o zicere a poetului Nichita Stănescu, și de la binefacerea dumnezeiască că această comoară a încolțit și dezvoltat într-un spațiu carpato-danubiano-pontic dăruit de Dumnezeu. Întregul articol este practic un poem în proză în care autorul ne amintește de Enăchiță Văsărescu, George Coșbuc și Eminescu.

Așa cum se știe Țara Năsăudului a fost și este un mare centru de cultură. Aici până și podurile de lemn acoperite sunt adevărate “instituții culturale. “ Sunt amintite podurile de la Co;buc, și Iva Mare.

Cronicile, în care autorul le scrie în urma citirii cărților primite, sunt analize pertinente referitoare la subiect, mesaj și stil. și mai ales referitoare la domeniul și constituirea științifică a esteticii.Mircea Daroși distinge, în analizele sale, două tipuri de estetică.Aceste tipuri se regăsesc în cărțile de poezie analizate și în proză.

Descoperim cronici la cărțile semnate de Gavril Istrate, Al.Florin Țene, Emil Bălai, Mihai Eminescu, Eugen Albu, Teodor Ardelean, Aurel Podaru, Pavel Dan Ioan Pintea, Nichita Stănescu, Liviu Rebreanu, Dora Alina Romanescu, Iosif Ciunterei, Ionuț Țene, Menuț Maximinian, dar citim cu plăcere pagini scrise cu profesionalism despre Teatru românesc, ritualuri folclorice, obiceuri de pe Valea Someșului, sentimentele omenești, lada de zestre a spiritualității noastre, limba română, religie etc.Cartea fiind o policromie a valorilor spirituale românești.

La capătul întreprinderii noastre, suntem în măsură să afimăm că acest volum apărut în condiții grafice deosebite, al lui Mircea Dragoși este de fapt o continuă meditație asupra istoriei culturii românești în contemporaneitate, și rosturile acesteia în societate.Umanist profund, autorul acestui volum se înscrie în literatura noastră ca un critic și istoric literar al esențelor luminoase și al sensurilor majore ale culturii române.

- Publicitate -
Distribuie articolul
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Reddit Telegram Email Copy Link Print
Distribuie
Articolul anterior Film clasic: Ryś (Lynx) (1982), capodoperă a punerii în scenă a confruntării dintre Bine și Rău
Articolul următor Caricatura zilei
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

-Publicitate-
Ad imageAd image

Ultimele articole

A treia seară de proteste, în București. Mii de oameni s-au strâns în Piața Victoriei
Actualitate Politic
Ilie Bolojan cere verificări urgente în sistemul de justiție după dezvăluirile Recorder: „Lucrurile par grave”
Politic
Antifrauda ANAF, măsuri dure în transportul alternativ ilegal: Amenzi de 3,1 milioane lei și  peste 12.000 de autoturisme suspendate
Featured Fiscalitate

RSS Știri Financiare

  • Largest office occupiers spend under 5% of turnover on modern workspaces
  • Romania’s coworking market expands by 20% this year
  • Piața de coworking din România a crescut cu 20% anul acesta
  • MedLife a devenit cea mai valoroasă companie a sectorului de sănătate din România

Citește și

Cultură și Educație

Paradoxul unui exilat din poeziile Ligiei Bocșe

6 minute
Cultură și Educație

Muzica simfonică nu este perimată, dar trebuie reinventat modul de a o recepta

6 minute
Cultură și Educație

Editorii europeni și Institutul de Carte din Ucraina lansează proiectul Tales of EUkraine la Bologna

3 minute
Cultură și Educație

Les Films de Cannes à Bucarest .12 continuă!

6 minute
favicon curierul national favicon curierul national
  • EDIȚIA DIGITALĂ
  • ABONAMENT DIGITAL
  • PUBLICĂ ANUNȚ ÎN ZIAR
  • CONTACTEAZĂ-NE

PUBLICAȚIA

  • Despre noi
  • Publicitate
    • Fonduri Europene
    • Anunțuri Mică Publicitate
    • Advertorial
  • Redacția
  • Contact

ȘTIRI

  • Actualitate
  • Extern
  • Cultură și Educație
  • Politic
  • Sport
  • București

BANI

  • Economie
  • Companii
  • IT
  • Agricultură
  • Energie
  • Fiscalitate
  • Imobiliare
  • Turism

PARTENERI

  • B1 TV
  • Gazeta de Sud
  • Money Buzz!
  • Știrile de Azi
  • Goool.ro
  • Bucharest Daily News
  • Slatina Buzz!

BUN DE AFACERI, DIN 1990

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?