Despre volumul Dansul lui Cronos de Mariana Popa-Potaisa
(Editura Amurg sentimental, București, 2025, 247 p.)
Al.Florin Țene
Volumul Dansul lui Cronos, apărut în anul 2025 la Editura Amurg sentimental, reprezintă o nouă confirmare a vitalității lirice și a consecvenței creatoare a poetei Mariana Popa-Potaisa, autoare cu o operă impresionantă, ce numără nu mai puțin de 218 volume publicate. Cartea se impune atât prin dimensiunea sa (247 de pagini), cât și prin densitatea tematică și simbolică, configurând o veritabilă sinteză a unei poezii de maturitate deplină.
Structurat riguros, volumul este deschis de un Cuvânt-înainte semnat de editorul Ion Machidon, care fixează coordonatele de lectură și subliniază, pe bună dreptate, locul distinct al poetei în lirica românească contemporană. Textul introductiv are rolul de a orienta receptarea critică spre dimensiunea reflexivă, metafizică și existențială a volumului, anticipând dialogul profund pe care poeta îl poartă cu timpul, memoria și condiția umană.
Titlul Dansul lui Cronos funcționează ca o metaforă axială, Cronos fiind figura mitologică a timpului devorator, dar și a ciclurilor cosmice ale nașterii și pieirii. Dansul, asociat timpului, sugerează o mișcare perpetuă, un ritual al devenirii, în care ființa poetică este prinsă fără posibilitatea de evadare. Această tensiune între efemer și continuitate structurează întregul volum.
Cartea este organizată în două cicluri de poeme, fiecare ilustrând o ipostază distinctă a raportării eului liric la timp, natură și memorie. Din poemele reproduse în imaginile atașate – Primăvara poeziei, Nașterea luminii, Mesaje naturii, Muguri sărutați de soare – se poate observa clar predilecția poetei pentru simbolurile regenerative, pentru anotimpurile liminale (primăvara ca început, lumina ca revelație), dar și pentru un dialog afectiv cu natura, investită cu funcții ontologice.
Poezia Marianei Popa-Potaisa se construiește pe o abundență metaforică bine controlată, evitând atât ornamentalismul gratuit, cât și austeritatea excesivă. În poemul Primăvara poeziei, de pildă, metafora este asociată cu nașterea interioară a cuvântului:
„Din fibrele sufletului meu / se nasc metafore” – versuri care pot fi citite ca o ars poetica implicită, în care creația devine expresia organică a trăirii.
Limbajul este limpede, accesibil, dar nu lipsit de profunzime, iar versul liber, predominant, permite o respirație amplă a discursului liric. Se remarcă o muzicalitate discretă, obținută prin repetiții semantice, aliterații și un ritm interior, mai degrabă meditativ decât declamativ.
Un nucleu tematic esențial al volumului îl constituie relația dintre timp și memorie, dublată de o recuperare simbolică a naturii. În poeme precum Mesaje naturii sau Muguri sărutați de soare, natura nu este un simplu decor, ci un partener de dialog existențial, un spațiu al semnelor și al revelațiilor. Anotimpurile devin măsuri ale trecerii ființei prin lume, iar primăvara capătă o semnificație dublă: biologică și spirituală.
În acest context, Cronos nu apare ca o forță exclusiv distructivă, ci ca un principiu al transformării, al reînnoirii continue. Dansul timpului este, în fond, dansul poeziei însăși, care salvează clipele de la uitare și le convertește în materie lirică.
Dansul lui Cronos este un volum reprezentativ pentru etapa de maturitate artistică a Marianei Popa-Potaisa, o carte în care experiența de viață și experiența poetică se întâlnesc într-o sinteză coerentă și convingătoare. Prin amploarea sa, prin unitatea tematică și prin limpezimea expresiei, volumul confirmă statutul poetei de voce constantă și distinctă a liricii românești contemporane.